"כבישי הדרום מופקרים – אין דין ואין דיין"

את הדברים אמר ח"כ איתן כבל בדיון סוער בוועדת הכלכלה בחוק הגמלים המחייב סימון גמלים ומטיל אחריות פלילית על בעליו. הוועדה אישרה את החוק לקריאה ראשונה, ומתחה ביקורת על הסחבת בהגשת החוק. לפני כשבוע נהרג ילד בן 13 מתאונה עם גמל.

גמלים בכבישי הדרום shutterstock

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת חוק חובת סימון ופיקוח על בעלי חיים, אותה הגיש ח"כ בצלאל סמוטריץ' לפני כשנתיים, ועליה חתומים חברות וחברי כנסת רבים נוספים. הצעת החוק נועדה להתמודד עם בעיית הגמלים המשוטטים בנגב, שגורמים לתאונות קטלניות ולרוב לא ניתן לאתר את בעליהם. לפי ההצעה כל גמל יסומן בשבב אלקטרוני שיושתל מתחת לעורו וכך תוטל אחריות פלילית על בעליו במקרה שהוא יהווה מפגע. ההחלטה התקבלה בתום דיון שקיימה הוועדה בנושא הגמלים המשוטטים בנגב, לבקשת ח"כ יואב בן צור ובעקבות התאונה הקטלנית לפני כשבועיים בה נהרג הנער ליאל אלמקייס. בני משפחות ההרוגים בתאונות עם גמלים בדרום אמרו דברים קשים בדיון, ומתחו ביקורת על כך שבמשך שנים לא נעשה דבר. היו"ר כבל אמר בתגובה כי ככל שהדבר תלוי בו בכוונתו לעשות את כל מה שנדרש כדי להביא את הפרשה הזו לסיום, להציל חיים של אחרים ולמנוע את התאונה הבאה.

בפתח הדיון ח"כ יואב בן צור אמר כי לא יכול להיות שבעלי חיים יגרמו לכאלה אסונות בכבישים, וקרא למנוע את האסון הבא. ח"כ איתן ברושי הוסיף כי אי אפשר להצדיק את הסחבת בנושא וכי הכתובת היא קודם כל משרד החקלאות והשירותים הווטרינריים שמתוכחים מי אחראי על בעלי הגמלים. "מצער שצריך לקרות אסון ועוד אסון ועוד אסון כדי שילמדו איך לסמן גמלים", אמר.

רבקה כהן, אמו של דוד כהן ז"ל שנהרג בתאונה עם גמל, שאלה איך יכול להיות שבעל הגמל יתחמק מאחריות והנפגעים ישארו ללא תשובה ופתרון. היא הוסיפה כי הגמלים לא מבחינים בין יהודים ללא יהודים ומה שקורה בכבישי הדרום זו הפקרות מוחלטת, כאילו שאין כנסת בישראל ואין ממשלה ואין דין ואין דיין". יו"ר הוועדה כבל אמר בתגובה כי בכל מה שתלוי בו הוא יעשה הכל לטפל בכך ולקדם את החקיקה שתביא את הפרשה לסיום ואולי תציל חיים של אחרים ותמנע את התאונה הבאה. עו"ד של משפחת אלמקייס, ישראל אסל, אמר כי הטרגדיה תמשיך ללוות את המשפה כל החיים וקרא לאפשר זיהוי הבעלים כדי שניתן יהיה גם לאחר המקרה לפעול נגדם. שמעון בוזגלו, שאחיו נהרג בתאונה עם גמל, אמר כי אם לפני שלוש שנים היה נעשה משהו אז הדיון הזה היה מיותר. "אני מאוכזב מהשר אורי אריאל כי אם הוא היה עושה משהו אנשים לא היו מתים. לא עשיתם כלום למנוע את הדיון הזה", אמר.

ח"כ סמוטריץ' התייחס לדברי המשפחות השכולות וציין כי הצעת החוק שהגיש אושרה בקריאה טרומית כבר לפני שנתיים. "אני מתבייש ומבקש סליחה מבני המשפחות השכולות, אני מלווה את ההצעה כבר שנתיים ובכל משרד ממשלתי מסבירים לי למה זה לא במגרש שלהם ומתנהגים כמו ראש קטן. טעיתי שהייתה לי סבלנות ובהחלט יכול להיות שליאל נהרג סתם ומשפחתו התפרקה סתם".

מנגד טענה היועצת המשפטית של משרד החקלאות, עו"ד אפרת אביאני, כי מצידם לא הייתה כל סחבת וכי התקנות כבר מוכנות וממתינות רק לאישור משרד המשפטים כמעט עשור עוד משנת 2008. הייתי כאן בוועדה הזו ובנושא הזה בשנת 2008, אמרה. היו"ר כבל אמר כי אם משרדי הממשלה רוצים להביא תקנות במקום החקיקה אז הם צריכים לעשות את זה באופן מידי. "יש רגעים שאני מפסיק להתפשר. מה שלא יסתיים במושב הזה יובא בחקיקה", אמר. כבל הודיע כי למשרדים יהיה זמן קצר, בין אישור ההצעה בקריאה ראשונה לקריאה השנייה והשלישית, להגיש תקנות ואם לא יעשו זאת ימשיך לקדם את החקיקה.

כתיבת תגובה