כיצד תשפיע עלינו העלאת הריבית?

הכלכלנים מנסים להסתיר זאת, אבל זה לא מדע מדויק • מצד אחד, ריבית נמוכה מדי עלולה לגרום לעליית מחירים. מצד שני, ריבית גבוהה מדי עלולה לגרום לפיטורי עובדים ולמיתון • זו הסיבה לכך שההחלטה שנראית פשוטה דורשת העסקת סוללת כלכלנים

בנק ישראל | צילום: אוראל כהן, פלאש 90

העלאת הריבית ב – 0.15% היא שינוי קטן מאד שהשפעתו המיידית מזערית. כדי להבין כמה ההשפעה קטנה אפשר לבדוק איך ישפיע השינוי בריבית על אדם שלוקח הלוואה של 100,000 ₪ לשנה כדי לקנות מכונית. חישוב קטן יראה שההחזר של אותו אדם לבנק יגדל רק ב-150 ₪. כך גם אדם שלקח בעבר הלוואה של מיליון ₪ לעשרים שנה, יצטרך להחזיר כל חודש עוד 25 ₪ בלבד.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

קשה להאמין ששינויים אלה יוכלו להשפיע על ההחלטה אם לקנות מכונית, או על היכולת להחזיר את המשכנתה ונשאלת השאלה, אם השינויים כל כך קטנים, על מה כל המהומה? מדוע צריך בנק ישראל כל כך הרבה פרופסורים לכלכלה (שעולים די הרבה כסף למשלם המיסים), כדי להחליט על שינוי כל כך קטן?

כדי לענות על השאלה צריך קודם כל להבין את תפקיד הריבית בפעילות הכלכלית. כאשר הריבית נמוכה, לוקחים אנשים יותר הלוואות ומגדילים את הקניות שלהם – מה שמעלה את הצורך בהרחבת הייצור בקרב היצרנים ולכן גם דורש המשק יותר עובדים.

כך למעשה, צומח המשק והאבטלה יורדת. זה החלק הטוב של הסיפור. לצד זאת, יש גם חלק פחות טוב. אם הציבור רוצה לקנות יותר, יכולים היצרנים להעלות מחירים ועלולה להיווצר אינפלציה – לכן ההחלטה על גובה הריבית כל כך מסובכת. מצד אחד, ריבית נמוכה מדי עלולה לגרום לעליית מחירים. מצד שני, ריבית גבוהה מדי עלולה לגרום לפיטורי עובדים ולמיתון.

העניינים מסתבכים עוד יותר מפני שכלכלה איננו מדע מדויק. הכלכלנים אמנם מנסים להסתיר זאת אבל הם לא באמת יודעים את ההשפעה המדויקת של כל שינוי. הם אמנם יודעים שעלייה בריבית עלולה להגדיל את האבטלה, אבל הם לא יודעים בכמה. זו הסיבה לכך, שהשינוים בריבית נעשים בצורה מדורגת.

גם כשבנק ישראל חושב שצריך להעלות את הריבית באחוז שלם, הוא לא יעשה את זה בבת אחת. במקום זה, הוא יעלה את הריבית בעשירית אחוז ויחכה לראות מה קורה. רק אם רואים שהתגובה של המשק לשינוי חיובית, הוא יעלה את הריבית שוב. במצב הנוכחי של המשק, נראה שבנק ישראל חושב שהגיע הזמן לעליה משמעותית בריבית. לכן צפוי שבחודשים הבאים הריבית תמשיך לעלות, ואז ההשפעה על כל אחד מאתנו כבר לא תהיה כל כך קטנה.

הכותב הוא ד"ר טל שחור – מרצה בחוג לכלכלה וניהול, המכללה האקדמית עמק יזרעאל.

2 תגובות ל: "כיצד תשפיע עלינו העלאת הריבית?"

  1. אתה כלב

  2. אתה כתב שהריבית תעלה. אבל בכמה?

כתיבת תגובה