כך תשפרו את איכות חייהם של חולים סיעודיים

המדינה משקיעה הון תועפות בסיעוד, אך הדרך לשפר את איכות החיים של החולים היא להקצות עבורם אביזרים מתאימים לבית ולדאוג לטיפול כמה שיותר מקיף. במאמר הבא נסביר איך עושים את זה ומהן אפשרויות המימון שעל הפרק

חולים סיעודיים | Pexels.com

לפי נתונים של חטיבת המחקר בבנק ישראל מחודש אוקטובר 2017, ההוצאה הלאומית על סיעוד עומדת על 14 מיליארד ש"ח בשנה ומהווה כ-1.2% מהתוצר. יתרה על כך, הצפי הוא לגידול של כאחוז נוסף לתוצר ואף למעלה מכך עד שנת 2045 וזאת בשל מגמה רחבה של הזדקנות האוכלוסייה, עליה בתוחלת החיים ועלייה בנזקקות לשירותי סיעוד.

החדשות הרעות הן שעבור רוב אוכלוסיית הקשישים, ההוצאות למימון טיפול סיעודי בקהילה גבוהות משמעותית ביחס ליכולת הכלכלית שלהם. מנגד, החדשות הטובות הן שיש כיום פתרונות זמינים לשיפור באיכות החיים של חולים סיעודיים – גם בלי קשר לביטוח פרטי, לשימוש בחסכונות או לחריגה מתוך מסגרת התקציב. אז כיצד עושים זאת?

האביזרים שיכולים להקל על חולים סיעודיים

הדרך לשפר את איכות החיים של חולים סיעודיים היא להקצות עבורם את אביזרי העזר הרלוונטיים. אם למשל מדובר בילדים להורים מבוגרים במצב סיעודי או בתשישות נפש, רצוי לדאוג שתנאי השינה והשכיבה שלהם יהיו אופטימאליים. את זה עושים למשל באמצעות מיטה מתכווננת חשמלית סיעודית, או בעזרת שימוש בכריות לשיפור התנוחה ולפיזור הלחץ.

כמו כן, רצוי לנצל את ההזדמנות ולהחליף לא רק את המזרן שמונע פצעי לחץ אלא גם את המיטה כולו. כאן כבר מדובר בהוצאה כספית גבוהה יותר, אך יש דרכים לממן אותה באמצעות סבסוד של קופות החולים או עזרה מגופי מימון חיצוניים. בפועל, מה שצריך לעשות הוא להקל על חולים סיעודיים לרדת ולעלות למיטה ולסייע להם בכל גיל.

חלק מהאביזרים שיכולים להקל על איכות החיים של חולים סיעודיים משפיעים באופן ישיר על הבריאות שלהם. מלבד ציוד בסיסי כגון כיסאות גלגלים, כריות ואביזרים לגב ולמושב וכאמור מיטות סיעודיות, יש פתרונות העברה שהופכים את החיים של אנשים במצב סיעודי לקלים ומספקים יותר. כאן נמצא לדוגמא מנופים לנכים, ערסלים ופתרונות שינוע שניתנים על ידי חברות חיצוניות גם עבור קשישים בקהילה וגם עבור סיעודיים בבתי אבות ומוסדות דיור מוגן.

כמה עולה לטפל בחולה סיעודי?

האפשרויות שעל הפרק בכל הנוגע לטיפול שוטף בחולה סיעודי הן הקצאת מטפל צמוד בבית, או טיפול במוסד סיעודי פרטי. לפי הערכות גסות, התשלום למטפל או עובד זר עומד על כ-4,000 ש"ח לחודש ואליו יש לצרף הוצאות שוטפות של כ-2,000 ש"ח למזון, 750 ש"ח לתרופות ומוצרי ספיגה, 750 ש"ח לאחזקת הבית והניקיון וכן הלאה.

לשם השוואה, עלות השיכון לחולה סיעודי במוסד פרטי נעה סביב 10-20 אלף ש"ח בחודש. כאן המחיר נקבע לפי איכות המוסד, המיקום והמוניטין שלו. כמו כן, יש להביא בחשבון התמחות של מוסדות פרטיים מסוימים במצבים סיעודיים ספציפיים ולשלם על זה בהתאם. אם רוצים לקבל עזרה מהגורמים המטפלים במדינה בחולים סיעודיים, אפשר לנסות לפנות אל המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות ומשרד התמ"ת.

בשורה התחתונה, כולנו חשופים למצב סיעודי כי לא מדובר רק בתופעה שמלווה קשישים ומבוגרים. המצב הסיעודי עלול להגיע בעקבות תאונה, שבץ או אירוע מוחי ויש כאלה שנפגעים ממנו בגלל שהוא קרה לקרובים שלהם. לצד הגנה מסוימת של גופי המדינה, רוב האחריות הכלכלית היא של האדם הפרטי ולכן כדאי לעקוב אחר החידושים בתחום ולנצל את יתרונות אביזרי העזר.

כתיבת תגובה