"כל אוניה שמתעכבת בנמלים פולטת כשני טון דיזל ליום"

בדיון שנערך בלשכת המסחר חיפה נטען כי ההמתנות המיותרות לפריקה של האוניות בנמלים, גורמות לרמת זיהום המקביל לכ-700 אלף משאיות מזהמות בשנה. איגוד משתמשי התובלה הימית: "הגבירו את קצב הפריקה"

נמל חיפה. צילום: קובי דגן | שטארסטוק

"איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת לשינוע תבואות ומוצרי גרעינים" (כן, יש דבר כזה) טוען כי משרד התחבורה, רשות הנמלים והספנות, חברת נמלי ישראל, הנהלות הנמלים וכל גורם אפשרי, חייבים לטפל בנושא פריקת תבואות ומוצרי גרעינים בנמלים, על מנת לצמצם את שהיית האוניות בנמלי הארץ ולהגביר את קצב פריקתן.

בדיון, שהתקיים לפני מספר ימים בלשכת המסחר חיפה והצפון, בנוכחות גורמים מהעירייה, מהמשרד להגנת הסביבה, מאיגוד המובילים וגורמים נוספים, טען אלי סיון, יו"ר איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת לשינוע תבואות ומוצרי גרעינים כי: "בשנה האחרונה, ירד קצב פריקת האוניות בנמלי אשדוד וחיפה בכ-60%, על רקע תקנות מתקדמות של המשרד להגנת הסביבה, שבא לברך, אבל יצא מקלל. אמנם התקנות החדשות נועדות להפחית את אבק פריקת התבואות, אך הן גם מאריכות את זמני הפריקה וגורמות לפליטה כפולה של דיזל לאוויר, גם בשל ציוד לא מתאים לפריקה בנמלים".

סיון טען בדיון כי: "כתוצאה מתפקוד בעייתי של נמל אשדוד, מוסטות מידי שנה מאשדוד לנמל חיפה כ-80 אוניות, ועליהן כ-1 מיליון טון תבואות ומוצרי גרעינים, שמיועדים לתחנות קמח, מכוני תערובת ומפעלי מזון בדרום הארץ. המטענים הללו מובלים דרומה בכבישים מחיפה באמצעות כ-25 אלף משאיות בשנה. אלא שכאן לא נגמר הסיפור, שכן תוספת האוניות הללו בנמל חיפה מעמיסה על התורים הממושכים גם כך לפריקה, ועקב כך, לפליטת דיזל מהאוניות, בהיקף שווה ערך לזיהום הנפלט מעוד כ-30,000 משאיות מזהמות בשנה. תושבי חיפה סובלים מזיהום אוויר מיותר, המקביל לכ-55,000 משאיות מזהמות בשנה מאותן אוניות שצריכות היו להגיע לאשדוד".

לדבריו: "הנתונים המצרפיים הארציים קשים. 30 אניות שממתינות לתור לפריקה בנמלי הארץ, מראה שכיח בחודשים האחרונים, מקבילות לכ-2,000 משאיות מזהמות בכל יום, וזה בנוסף לנזקים כלכליים, בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה. בחשבון שנתי, מדובר בסדר גודל של כ-700,000 משאיות מזהמות בנמלים עקב חוסר יעילות הנמלים המביאה להמתנות יתר יוצאות דופן ביחס לעולם".

חברי האיגוד טוענים כי לשם הקטנת זיהום האוויר, יש ליעל את תפקוד נמלי חיפה ואשדוד ולהקטין באופן דרמטי את המתנת האניות. במקביל, יש לבדוק את המגבלות הסביבתיות על הפריקה, כך שהפסקות פריקה מסיבות סביבתיות, או מקרים של האטה בפריקה, תיבדקנה מזווית של מדדי הקטנת הזיהום. כמו כן, טוענים חברי האיגוד כי יש לדאוג מידית להקמת תשתית ראויה ולתפעול יעיל של פריקת התבואות בנמל אשדוד ולתכנון תכנית אב כוללת לפריקת התבואות ומוצריהם בישראל.

כתיבת תגובה