כמה הוציא משרד האוצר על קידום מוזיאון המיסים בפייסבוק?

משרד הבריאות היה היחיד שהסכים לחשוף לפרטי פרטים את היקף ההשקעה ברשתות החברתיות ■ מה כל-כך חשוב במוזיאון המיסים שהאוצר השקיע בקידומו בפייסבוק?

מגייסים באמצעים מתקדמים | אילוסטרציה: GokGak, שאטרסטוק

מי מימן את קידומו של 'מוזיאון המסים' מכספי התקציב שנועד ל"קשר עם הבוחר" ומתקציבו של איזה חבר כנסת יצאו הכספים? וגם, מי הם השרים שסירבו לגלות כמה עלה להם הקידום הממומן בפייסבוק?

נתונים חדשים שחשף השבוע העיתונאי תומר אביטל, מי שעומד מאחורי המיזם 'מאה ימים של שקיפות', שופכים אור על כספי תקציב 'קשר עם הבוחר' המוקצים לכל ח"כ בכנסת גם אם הוא שר בממשלה – בעיקר על היקף התקציב שהושקע מתוך כספים אלה בניו-מדיה וברשתות החברתיות.

בפנייה משותפת ששלחו תומר אביטל ודפנה פלס לכל משרדי הממשלה, ביקשו השניים "לקבל מידע על הכספים שהקצה המשרד (ובתוך כך לשכת השר) לטובת פעילות ברשתות החברתיות מראשית כהונתה של הממשלה הנוכחית".

לא לפני שהדגישו כי "הכוונה היא לכספים 'צבועים' עבור קמפיינים כמו גם קידום פוסטים ופעילות יומיומית בפייסבוק, בטוויטר ובכל רשת חברתית שבה המשרד והלשכה עושים שימוש". רבים מהשרים ודובריהם ניאותו ליוזמת השקיפות והחליטו לשתף את דו"ח התקציב לפרסום בניו-מדיה, אך לצידם היו גם שרים שסירבו לשתף את הציבור במידע על הסכום שהם הוציאו כדי לתקשר איתו…

במשרד התיירות שוברים שיא של 15,033,769 שקל

את השיא בהוצאות "קשר עם הבחור" רשמו במשרד התיירות אשר "פעילותו המרכזית של המשרד היא שיווק התיירות לישראל, שנעשית בתקציב של 340 מיליון שקל בשנה. מתוך סכום זה, החל ממאי 2015 ועד יולי 2016, השקיע המשרד 15,033,769 ש"ח בשיווק התיירות באמצעות רשתות חברתיות, בהן רואה המשרד כלי שיווקי מתקדם וחשוב לחדירה לקהלים חדשים".

במשרד אף הרחיבו על היקף הפעילות המקודמת: "באמצעות 19 לשכות ברחבי העולם, מנהל המשרד דפי פייסבוק עם מיליוני לייקים בשפות שונות, לקהלים שונים, מפעיל טוויטרים, מקדם סרטונים ביוטיוב ופועל גם ברשתות שאינן מוכרות בישראל. כמו כן המשרד משדר בחי ברשתות החברתיות אירועים תיירותיים בישראל, מפרסם קמפיינים מפולחים לפי קהל יעד, לרבות הקריאייטיב והתוכן, שאף מותאמים לשעה הספציפית ביום בה מופיע הקמפיין ברשת".

חשוב לציין כי הסכומים הללו לא נגזרים מתקציב הקשר עם הבוחר… יחד עם זאת, שימו לב להמשך דברי לשכת שר התיירות. שם הוסיפו וציינו כי "המשרד מתכוון להמשיך ולהגדיל את הפעילות ברשתות החברתיות, שכיום השימוש בהן הוא חלק בלתי נפרד ממערך השיווק. לשכת השר הוציאה 6,200 שקל על קידום בפייסבוק מתוך תקציב קשר לבוחר".

גם במשרד הכלכלה תקציב הפרסום בניו-מדיה הגיע לשבע ספרות. כאן השקיעו 1.5 מיליון שקל. כמו במשרד התיירות, גם במשרד הכלכלה הבינו שעל סכומים בסדר גודל כזה נדרש הסבר מפורט יותר לאן הלך הכסף, ולא שכחו לצרף לדיווח גם נימוק: "משרד הכלכלה, פועל בתחום הניו מדיה בשנים האחרונות באופן מוגבר ואינטנסיבי, תוך העברת פעילות רבה לעולמות תוכן אלו, על חשבון פעילות 'מסורתית'. לצורך קידום הנושא הקצה המשרד כ-1.5 מיליון שקל, בתקופה שבין ינואר 2015 ליולי 2016.

עוד כתבו אנשי משרד הכלכלה כי "מדובר במשרד גדול, בו כ-50 יחידות שונות, כשפעילות חלק גדול מהן, מתנהלת בעולם התוכן הדיגיטלי באופן משמעותי. בין יחידות אלו ניתן למנות את: משרד הכלכלה ראשי, מטה כחול לבן, עסקים קטנים ובינוניים, תעסוקה, המדען הראשי, מנהל סחר חוץ, היחידה להשקעות זרות ונציבות שיוון בתעסוקה. לכל אחת מהיחידות הללו ישנה פעילות שוטפת במדיה החברתית – לכולם יש עמודי פייסבוק ולחלקם בהתאם לקהלים יש פעילות באפיקים נוספים כמו לינקדאין/טוויטר וכו'. הפעילויות מתחלקות לפעילויות שוטפות – קידומים שוטפים לפי נושאים רלוונטיים לכל יחידה, וכן לפי קמפיינים שעולים מידי פעם, למשל: קמפיין עידוד תעסוקת חרדים ועוד הרבה קמפיינים שונים אחרים. כן נדגיש כי מדובר בתקציב עבור פעילות המשרד בלבד, ולא בעבור לשכות שרים, אשר פעילותם נעשית בנפרד ולא באמצעות המשרד".

את המקום השלישי לוקח משרדו של שר האוצר, חה"כ משה כחלון (כולנו), שם נרשמה הוצאה בעלות של 561 אלף שקל עבור קידום בניו-מדיה. עם זאת, באוצר לא סיפקו שום פירוט, אפילו חלקי, על אופן חלוקת הכספים והרשתות החברתיות לשם הלך הכסף – בשונה ממשרד התיירות והכלכלה שנימקו את סיבת עלות הקידום הגבוהה והבלתי-מובנת מאליה.

תופתעו לשמוע שבמסגרת התקציב הענק שהשקיע האוצר, קודמו גם פוסטים שיווקים. רבים מהחברים ברשת החברתית פייסבוק, שהבינו זה מכבר כי הקידום הממומן בדפי הפייסבוק של הפוליטיקאים ומשרדי הממשלה נלקחים מתקציב "קשר עם הבוחר", הביעו זעם רב על פוסט שהועלה בדף הפייסבוק של משרד האוצר ב"יום המסים הבינלאומי". בפוסט זה פורסם למעשה טקסט שיווקי למוזיאון המסים, תחת הכותרת "הידעתם? בעולם ישנם רק שני מוזיאוני מסים, ואחד מהם נמצא אצלנו בירושלים!".

חשוב לציין כי מוזיאון המסים שייך לרשות המסים ומשרד האוצר והכניסה אליו חופשית. אך למרות זאת הדבר לא שינה את דעתם של אלפי העוקבים הזועמים, בין התגובות נכתבו גם הדברים הבאים: "גם אם המוזיאון ממשלתי והכניסה חופשית, איננו רואים כל היבט חיובי בעבור האזרח שמצדיק הקצאת כספים מתקציב 'קשר עם הבוחר', כסף שבדיעבד מגיע מכספי משלם המסים".

לעומת שלושת הראשונים ברשימה, משרד העלייה והקליטה השקיע בסך הכל 165,165 שקל בניו-מדיה, כאשר רוב רובו של התקציב מוקצה עבור התקשרות עם עולים חדשים ברחבי העולם.

ויש גם משרדים שלא פעילים בניו-מדיה

החל מהמקום החמישי הולך והופך תקציב הניו-מדיה לסביר. כך למשל במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל הושקעו מאז כינונה של הממשלה הנוכחית רק 60 אלף שקלים בניו-מדיה. במשרד לשרותי דת התקציב לא רחוק והוא עמד על סך של 50 אלף שקלים.

במשרד הרווחה דאגו להדגיש כי "משרד הרווחה והשירותים החברתיים אינו עובד כיום עם חברות יחסי ציבור. ההתקשרות היחידה שמשרד הרווחה ביצע לאורך קדנציה זו הינה התקשרות בסכום של 50 אלף שקלים בלבד, וזאת  לטובת טיפול בשיימינג נגד העובדים הסוציאליים ברשתות החברתיות. מדובר בהתקשרות בסכום נמוך שהתפרס לאורך כל השנה. כאמור, התקשרות זו הסתיימה ולמשרד אין התקשרויות עם חברות יחסי ציבור".

משרד השיכון והבינוי השקיע בקידום בניו-מדיה סכום מזערי יחסית של 30,536 שקל. משרד הבריאות השקיע עוד פחות ונראה כי השר, חה"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) מעוניין בשקיפות. משרד הבריאות טרח לשלוח פירוט מדוקדק של הסכום שהושקע ברשתות החברתיות.

היהי זה המשרד היחיד שעשה זאת. "תקציב ההסברה של משרד הבריאות שהושקע בקידום פוסטים במדיה החברתית השנה הוא 22,750 שקל… דוגמאות לקידומים: סרטון המשקאות – 1,000 שקל, סרטון הנתרן – 2,000 שקל, אירוח מומחה למענה על חיסון הפפילומה 750 שקל, סרטון הגשת עזרה לנפגעי חרדה 1,000 שקל, והדרכה לטיפול בדגים וביצים לקראת פסח – 1,500 שקל".

מסתבר כי קמפיין ההסברה על המורכבות הביטחונית כאן בארץ, שזכה לכינוי 'חדאעש', עלה אך ורק 9,000 שקל. מה שמעורר את השאלה, אם כך כיצד יצאו מהקופה 39,000 שקלים בסך הכל? במשרד הביטחון מסבירים כי "מראשית כהונתה של הממשלה הנוכחית הוציא משרד הביטחון לפעילות ברשתות החברתיות כ-9,000 שקל לפעילות ברשת הפייסבוק. ביום הזיכרון האחרון, הוקצה סכום חד-פעמי של 30 אלף שקלים לקידום פוסט בפייסבוק להדלקת נר יזכור לזכר חללי מערכות ישראל. מאז נכנס השר ליברמן לתפקידו כשר הביטחון, לשכתו לא הוציאה כספים על הנושאים הללו".

מחנכים נגד שקיפות? במשרד החינוך סירבו לתת כל נתון על תקציב הניו-מדיה, אך הדגישו כי לא היו כספים "צבועים" עליהם נכתב בפניית 'מאה ימים של שקיפות'. בתגובת המשרד נכתב כך: "אין במשרד כספים 'צבועים' עבור קמפיינים דיגיטליים. בקמפיינים השונים שבאחריות המשרד יש לרוב רכיבי ניו-מדיה, שחלקם היחסי משתנה מקמפיין לקמפיין בהתאם לאסטרטגיה הפרסומית".

משרדי הממשלה שכלל לא קידמו שום קמפיין בניו-מדיה הם: המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד התשתיות והמשרד להגנת הסביבה. שאר משרדי הממשלה, שלא צוינו בכתבה, טרם הגיבו לבקשת השקיפות אותה דרשו אביטל ופלס.

בכתיבת הכתבה השתתף גם פישל רוזנפלד

כתיבת תגובה