כמה יעלה לכם העוף לשבת חזון?

צמצום ימי השחיטה לקראת תשעת הימים, וחגאות המוסלמים שלאחריהם, עלולים לייקר את העופות • חשד לתיאום מחירים וצמצום ימי השחיטה ליצירת ביקושים והעלאת מחירים • הפחתת המחירים על ידי המגדלים, לא מגיעה אל הלקוח

עופות לשחיטה | צילום אילוסטרציה: Pierre Terdjman, פלאש 90

מודעה של מותג הבשרים 'נתח' קראה לציבור הצרכנים להתארגן עם כמות מספיקה של עופות לקראת השבועיים הקרובים היות ובתשעת הימים מערכת הכשרות של הרב רובין לא מבצעת שחיטה בהתאם למוזכר בהלכה, ולאחר תשעה באב ישנם ארבעה ימי חגא אצל המוסלמים העובדים בלוגיסטיקה במשחטות.

במקביל, שר הכלכלה פנה לרשות התחרות בבקשה לפתוח בבדיקה, האם משחטות מסוימות תיאמו ביניהן את צמצום ימי השחיטה, במטרה לגרום להעלאת מחירי העוף הטרי.

במועצת הלול טוענים כי בשנתיים האחרונות מגדלי העופות סבלו פעם אחר פעם מהפסדים בעקבות ירידת מחירים שמקורה בהיצע עודף. ומכיוון שהורדת כמות שחיטות ליום עבודה פוגעת ברווחיות המשחטה, העדיפו במשחטות לצמצם את ימי השחיטה.

בנוסף לכך טוענים במשחטות, כי בכל שנה ישנה ירידה בצריכה בימים אלה, בעקבות תשעת הימים ולכן מצמצמים יום שחיטה נוסף.

מנתוני מועצת הלול עולה כי מאז 2015, ירד המחיר הסיטונאי לעוף לפני מע"מ מ-14 שקל בממוצע לק"ג באפריל 2015 ל-10.5 שקל בממוצע לק"ג באפריל החולף; זאת, בעוד המחיר לצרכן ירד מ-18 שקל בממוצע לק"ג ל-16.5 שקל באפריל החולף. מנגד, הוכפל מרווח השיווק של הקמעונאים ל-6 שקל בממוצע לק"ג.

מנתונים אלו עולה כי ההוזלה שמקורה במגדלי העופות, אינה ממשיכה לאורך כל שרשרת האספקה ונעצרת אצל הקמעונאים שגוזרים קופון שמן בדרך, על גבו של הצרכן.

 

במכתב ששלח שר הכלכלה לממונה על התחרות מיכל הלפרין, מצביע כהן על דפוס פעולה של הפסקת השחיטה בימי חמישי, כך שיעבדו ארבעה ימים בשבוע בלבד. מטרת צמצום השחיטה היא לכאורה, שמירה על רף מחיר קבוע וריווחי המעלה חשד לתיאום מחירים בין המשחטות.

"התנהלות שכזו מעלה תמונה חמורה של תיאום מחירים באמצעות פרקטיקה של הקטנת היצע והגדלת ביקוש, תוך נסיון ליצירת קרטל בשוק העופות, שהוא מוצר בסיסי בכל בית ומהווה 8% מסך ההוצאות החודשיות של כל משפחה", כתב כהן להלפרין, והוסיף כי "לאור העובדה שתיאום מחירים הוא עבירה חמורה על החוק, אבקש לחקור מיידית את הנושא ולמצות את הדין ככל שמדובר בתיאום מחירים".

כתיבת תגובה