כמה תעלה לנו הריבית?

הקיפאון בשוק הדירות יד שנייה גדול יותר מאשר בדירות החדשות | עליית הריבית בישראל תגדיל הוצאות ריבית שנתיות של משקי הבית וחברות ב-60-80 מיליארד ₪ לעומת המצב לפני שהתחילה לעלות

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל | צילום: פלאש 90

נראה שהירידה במכירות הדירות החדשות נבלמה והן התייצבו בחודשים האחרונים ברמות נמוכות. ההתייצבות במכירות הדירות החדשות בשוק החופשי מתרחשת תוך ירידה במחירים של כמעט 6%  בחודשים האחרונים.

לפי הנתונים המובאים בסקירת הנדל"ן שפרסם משרד האוצר, למרות הירידה החדה במכירות הדירות החדשות, שיעורם מסך המכירות היה בפברואר כמעט בשיא היסטורי. זאת בגלל הירידה החדה עוד יותר במכירות הדירות יד שנייה. אם מכירות הדירות החדשות בשוק החופשי ירדו בינואר-פברואר 2023 ב-27% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, בדירות יד שנייה נרשמה ירידה של 42%. 

מוכרי הדירות יד שנייה עדיין מנסים לא להוריד מחירים. זאת הסיבה שכמות העסקאות בפלח שוק זה יורדת מהר יותר מאשר בדירות החדשות. אולם,  רבים ממוכרי הדירות יד שנייה הם משפרי דיור  שכבר רכשו דירה חדשה, אך עדיין לא מכרו את הישנה. התייקרות המשכנתאות וסיום התקופה של פטור ממס שבח צפויים לאלץ אותם להתפשר ולהוריד מחיר. אפשר לצפות שבקרוב נראה ירידה במחירי הדירות יד שנייה בשיעור דומה לחדשות.

עליית הריבית, ועלות הריבית

מדוחות הבנקים לרבעון הרביעי עולה שסך תשלומי הריבית ע"י הלקוחות הסתכמו כמעט ב-24 מיליארד ₪, זאת בהשוואה לכ-11 מיליארד ברבעון הרביעי של 2021 לפני שהריבית התחילה לעלות. 

 

בהתחשב בהמשך עליית הריבית מתחילת השנה, ניתן להעריך שהגידול בתשלומי הריבית לעומת המצב לפני שהיא התחילה יסתכם בכ-15-20 מיליארד ₪ ברבעון או כ-60-80 מיליארד ₪ ברמה שנתית. במונחי התמ"ג מדובר ב"מחיקה" מהכספים שהיו יכולים לשמש לצריכה או להשקעות בהיקף של 3.5%-4.5% תמ"ג. מנגד, גם צבירת ריבית זכות גדלה. אולם, סביר להניח שהיא תישאר ברובה בחסכון ולא תגדיל בטווח הקצר את הביקושים במשק. 

 

הכותב הינו כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב

כתיבת תגובה