כמעט כמו שכירים: המתווה שיעניק לעצמאים ביטחון תעסוקתי 

ההצעה לטובת העצמאים שיזם אביר קארה וניסחה לשכת יועצי המס – תעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה בשבוע הבא | "העצמאים חיכו שנים רבות, שחבר כנסת מהקואליציה יגיש  הצעת חוק כזאת, עם היתכנות מעשית להיכלל בספר החוקים של מדינת ישראל", אמר נשיא לשכת יועצי המס

אביר קארה | צילום: ביזנעס

נחשף מתווה רשת הביטחון לעצמאים אותו הוביל סגן השר במשרד ראש הממשלה, אביר קארה, יובא לאישור הממשלה בשבוע הבא, לאחר שזכה לתמיכתם ועידודם של ראש הממשלה, שר החוץ, ראש הממשלה החליפי ושר האוצר. המתווה מציע מודל ייחודי של בחירה וולונטרית לעצמאים בין מסלולים אשר ישוו את תנאיהם לתנאי השכירים וכן יפרשו להם רשת בטחון למקרי צורך כגון מחלה או סגירת עסק. 

המתווה גובש על ידי קארה יחד עם פורום מומחים ומעצבי מדיניות ובהובלה מקצועית של לשכת יועצי המס בימי מחאת ה-״שולמנים״, אז לאור משבר הקורונה והסגרים החוזרים, התבהרה לציבור חשיבותה של רשת ביטחון שתגן על עצמאים ובעלי עסקים במקרים חריגים. כעת התכנית עוברת מרעיון במחאה חברתית למדיניות רשמית של מדינת ישראל. תוכניתו של סגן השר לרשת ביטחון לעצמאים תעלה ביום ראשון לוועדת השרים לענייני חקיקה וצפויה לקבל את גיבוי הממשלה. 

עקרונות התוכנית יכללו שתי אלטרנטיבות לבחירתם של העצמאים 

  • במסלול ״עצמאי כמו שכיר״ יוכל העצמאי להוציא לעצמו תלוש משכורת, לשלם ביטוח לאומי ולקבל דמי אבטלה במידת הצורך. 
  • במסלול ״רשת ביטחון״, העצמאי יפריש לביטוח לאומי סכום מופחת, נקודת אחוז אחת תעבור לקרן הפנסיה והחיסכון של העצמאי ובמקרים מגוונים כגון: מעבר דירה, מחלה, חופשה, אבטלה ועוד..  יוכל בעל העסק למשוך מהקרן שחסך. כסף שלא ימשך יצטבר לפנסיה.

סגן השר אביר קארה אמר כי "עצמאי ממוצע עושה אקרובטיקה עסקית ולוקח סיכונים על מנת להצליח ולייצר ערך ומקומות פרנסה לעובדיו. היום, לראשונה בהיסטוריה, אנו פורשים תחתיו רשת בטחון שתאפשר לו לקחת סיכונים ותגן עליו בעת הצורך. זוהי מהפכה שנלחמנו עליה כשולמנים ותהפוך עכשיו למציאות. אני מודה באופן מיוחד לרה"מ, רה"מ החליפי ושר האוצר על תמיכתם ועידודם. זה לא היה קורה בלעדיהם".

יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס: ״הצעת החוק המהפכנית נוסחה על ידינו בלשכת יועצי המס בחשיבה יסודית ומקצועית ומתוך כוונה לייצר לעצמאים רשת ביטחון ושיווין באופן הפשוט ביותר ליישום. עצמאים יוכלו לבחור באופציה שבה הם מנפיקים תלושי שכר לעצמם, משלמים באמצעותו ביטוח לאומי בדיוק כמו השכירים וכתוצאה מכך יוכלו לקבל מביטוח לאומי את אותם הזכויות באופן שווה לאלו של השכירים. קל ליישום ופשוט להבנה.

"החקיקה מאפשרת גם פתרון לשכירים בעלי שליטה שכבר היום מנפיקים מהחברה תלוש שכר אך הם לא מקבלים את אותן הזכויות של שכירים "רגילים". בנוסף, הנפקת התלוש תאפשר לעצמאים גם להגדיל לעצמם את ההפקדות הפנסיוניות המוכרות במס , דבר שיבטיח להם ביטחון פנסיוני משמעותי יותר בעתיד.

"אני מברך את סגן השר, ח"כ אביר קארה על כך שחקר את הנושא לעומקו וחיפש את הצעת החוק הטובה ביותר שתייצר ביטחון , ערבות הדדית וערך מוסף משמעותי לציבור העצמאים , כפי שלא היה מעולם וכל זאת יחד עם העובדה שהנפקת התלוש וההשלכות הכרוכות בכך, תעשה באופן וולנטרי בלבד. 

"העצמאים חיכו שנים רבות, שחבר כנסת מהקואליציה יגיש  הצעת חוק כזאת, עם היתכנות מעשית להיכלל בספר החוקים של מדינת ישראל, מה שיאותת לדור הצעיר שכדאי להיות פה עצמאי ולהניע את כלכלת ישראל״.

כתיבת תגובה