כניסת שברון לישראל: בשורה לאזרחים או לבעלים?

סגן נשיא חברת שברון, ביני זומר בדיוני קרן העושר: בעשור הקרוב יהיה גידול של 50% בצריכת גז טבעי בעולם • ח"כ מתן כהנא, אנחנו יושבים על מצבור עצום של תקליטים בזמן שהעולם עבר למוזיקה דיגיטלי • מרב דוד מלובי 99 תקפה: שברון לא מספרת לוועדה שמיליארדים יושקעו בהתפלה – מה שיימנע כניסת שקל אחד של רווח לקרן העושר, המכירות למצרים עומדות על מחצית הצפי והברז לחברת החשמל נסגר מיד עם כניסתה של שברון לישראל • ואילו ח"כ דיכטר חוזה ורודות: "היה הדיון האופטימי ביותר עד כה"

מתן כהנא ואוריאל בוסו בדיוני קרן העושר | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל בראשות ח"כ אבי דיכטר דנה אתמול (ד') בפוטנציאל שוק הגז הטבעי בארץ וייצוא לחו"ל.

יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר אמר בפתיחת הדיון, אנחנו סקרנים לדעת מה משמעות כניסת חברת שברון לזירה. ביקשנו מהם להופיע בוועדה על מנת להסביר לנו להיכן בדעתם לקחת את שוק הגז בארץ וכיצד הקרן תהנה מהרווחים וההיטלים.

דיכטר אמר, כי נציג קרן העושר של נורבגיה, קרן שמנהלת 1.3 טריליון דולר סיפר לו, כי בשש השנים הראשונות להקמת הקרן, לא נכנס דולר אחד. אנחנו היום שש שנים לאחר הקמת הקרן. ואני מציע ולהתאזר בסבלנות.

סגן הנשיא לעניינים אזוריים של חברת שברון מר ביני זומר אמר בדיון, חברת שברון נוכחת במזרח התיכון משנת 1932 התגלית הראשונה של החברה הייתה בערב הסעודית. אנחנו פועלים ב-187 מדינות.

מטה הפעילות של חברת שברון במזרח הים התיכון יהיה בהרצליה ומשם ננהל את פעילות משאבי הטבע בארץ והשיווק במדינות מצרים וירדן. בזמן הקרוב יגיע לארץ מר Jeff Ewing שינהל את המטה באזור, יש לו ניסיון עסקי של 35 שנה בחברה.

להערכת החברה, בעשור הקרוב יהיה גידול של 50% בצריכת גז טבעי בעולם. מ-60 אלף BCM ל-90 אלף. לשאלת יו"ר הוועדה מה ההערכה של הגידול בארץ השיב זומר, כי 30% מהחשמל בארץ מיוצר היום מפחם. לדעתנו, ניתן לזרז את החלפת הפחם בגז. שם יהיה הגידול המשמעותי בארץ. לדבריו, ההזדמנויות של הגז הישראלי, הם פוטנציאל הייצוא וחיבור של מדינת ישראל, לשוק העולמי וזה היתרון הגדול של כניסת חברת שברון לארץ.

ח"כ מתן כהנא (ימינה) הגיב לדבריו ואמר, אם ההערכה נכונה, אנחנו צריכים למכור כמה שיותר גז וכמה שיותר מהר כיון שאח"כ הצריכה תרד. אנחנו יושבים על מצבור עצום של תקליטים בזמן שהעולם עבר למוזיקה דיגיטאלית. אם התחזיות נכונות, אנחנו בחלון הזדמנויות וכדאי להעמיק בו.

ומה קורה באזרבייג'ן?

המשנה למנכ"ל קרן העושר הלאומית של הרפובליקה של אזרבייג'ן, מר רובשאן ג'באדוב, (Javadov Rovshan) אמר בדיון, כי נכון לסוף 2020, הכנסות הקרן הם מעל 43 מיליארד דולר.

ג'באדוב ציין כי כשאזרבייג'ן הפכה למדינה עצמאית בשנת 1991 לא היו ברשותה מספיק אמצעים ומשאבים על מנת להשקיע בשדות הגז והנפט באזור, ולכן החל משנת 1994, הממשלה האזרית חתמה על הסכמים מול 13 חברות זרות לפיתוח המשאבים הטבעיים. השלב השני של הפעילות, היה הקמת קווי צינור להובלת הגז והנפט ולבסוף הוקמה קרן העושר עצמה, הקרויה SOFAZ – State Oil Fund of the Republic of Azerbaijan

בתשובה לשאלת ח"כ דיכטר ציין ג'באדוב כי 100% מהכנסות הגז והנפט של אזרבייג'ן עוברות ישירות לקרן העושר של המדינה ומתוך הכנסות אלו, הקרן מפרישה נתחים לתקציב המדינה. בשנה החולפת הועברו כ-11.1 מיליארד מאנאט אזרי (המטבע המקומי) מקרן העושר לתקציב המדינה, במה שהיווה כמעט 50% מסך תקציב המדינה. כמו כן משקיעה הקרן בפרויקטים אסטרטגיים בתוך המדינה ובנכסים שונים ברחבי העולם.

אבי דיכטר בדיוני קרן העושר | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ג'באדוב ציין כי הקרן האזרית מממנת פרויקטים שונים ברחבי העולם כגון בניית מסילות רכבת וצינורות נפט, פרויקטים של פיתוח אזורי חקלאות, סיוע לפליטים ואף השקעה בתוכניות מלגות חינוך שונות.

ח"כ דיכטר התעניין בתהליך קבלת ההחלטות בקרן. הנציג האזרי סיפר כי ההצעות להשקעה נדונות תחילה בוועד המנהל של הקרן. לאחר מכן הן מועברות לדיון בפרלמנט ולבסוף הן נשלחות לאישור נשיא המדינה.

הקרן משקיעה בעיקר בהשקעות סולידיות, נטולות סיכון גבוה ולכן התשואה היא יחסית גבוהה (כ-65% מאז תחילת פעילות הקרן). מדיניות ההשקעה היא ש-65% מההשקעות יהיו בדולרים אמריקנים, 20% באירו, 5% בפאונד הבריטי והשאר במטבעות שונים. לבסוף המשנה למנכ"ל הקרן שיתף את חברי הוועדה במאמצים להגברת שקיפות פעילות הקרן.

הביקוש יעלה

מנכ"ל חברת דלק קידוחים מר יוסי אבו אמר, היום אנחנו צורכים 12 BCM לשנה. הערכה שלנו שהביקוש לגז טבעי בעשור הקרוב, יגיע ל- 20 BCM  בשנה. וזה על אף נוכח כניסת האנרגיות המתחדשות. לדעתו, בהנחה של עליה של 30% בשימוש באנרגיות מתחדשות, המשק הישראלי צריך לשמר ל-20 שנה הקרובות, 400 BCM.

לדבריו, בזירה האזורית של לבנון סוריה ועירק, יש מחסור גדול מאוד של גז. בנוסף, התובלה הימית עוברת מסולר ומזוט לדלקים נקיים ולגז טבעי. עד 2025 הצריכה בתובלה הימית, תעלה מ-14 BCM היום, עד ל-25.

אבו סבור כי כניסת חברת שברון שינתה את הכללים שלנו באזור. עד כה לא הצלחנו להיכנס לשוק העולמי והיכולות הדרמטיות של חברת שברון, תכניס אותנו לשוק ה- LMG העולמי. ככל שיותר חברות בינ"ל יכנסו לארץ כך ייטב לכולם. השוק העולמי והמשקיעים הזרים צפו בכניסה הצוננת של השוק הישראלי לחברת שברון ויש לזה השפעה. מדינת ישראל צריכה לעבור מראש של חסמים לראש של יזמות ורגולציה מאפשרת. לאור הטרפיק הגדול בתעלת סואץ, מדינת ישראל יכולה להיות המקום הגדול בעולם למתקני אחסון ושינוע של גז לרחבי העולם.

מנכ"ל חברת תמר פטרוליום ליעמי ויסמן אמר, נכון להיום מחיר יחידת גז באסיה נע סביב 13 $ ובאירופה 7 $.

מנכ"ל איגוד תעשיות חיפושי הגז והנפט בישראל מר אמיר פוסטר אמר בדיון, כי גם לפי התרחיש האגרסיבי ביותר של עליה באנרגיות מתחדשות, יהיה גידול בצריכת גז טבעי בעולם. בהערכה זהירה, ברחבי העולם, יושקעו מעל 200 מיליארד דולר בייצור גז טבעי, ואני מקווה שחלק יגיע לארץ. עד כה התגלו בארץ 1,000 BCM ויש פוטנציאל של 2,000 BCM נוספים, שהם חצי טריליון שקל הכנסות למדינה.

לדבריו, נדרש שינוי פרדיגמה כדי להיכנס לשוק העולמי שעתיד לעשות שיפט לכיוון המזרח וכדאי שנהיה שחקנים בשוק הזה.

שיטות בריוניות

סמנכ"לית לובי 99 גב' מרב דוד ביקשה לצנן את השמחה של כניסת חברת שברון. לדבריה, השיח בדיון הוא כאילו כניסת חברת שברון היא הזדמנות עצומה. אני מבקשת להזכיר שחברות הגז עדיין לא שילמו שקל אחד לקרן. חברת שברון הביאה איתה את השיטות הבריוניות שלה. יומיים אחרי שהחברה נכנסה לארץ, היא סגרה את ברז הגז לחברת חשמל. עוד אמרה מרב דוד, מה שלא סופר לוועדה, זה, שבדעת החברה להשקיע מיליארדים במפעל התפלה מה שיגרום לכך שעוד שנים רבות לא יכנס כסף לקרן. החברות טענו שהם ייצאו למצריים 3 BCM, אולם בירור שלנו העלה שהם יצאו פחות ממחצית. אם אזרחי ישראל לא יקבלו את המגיע להם, לשם מה מתקיימים הדיונים פה? שאלה דוד.

גם מרגו אהרונוביץ' סטודנטית לקימות במגמה ירוקה ביקשה לעשות חשיבה מחודשת בכל הקשור לייצוא גז.  באתי, כי אני מפחדת על העתיד שלנו. למה רווחים כלכליים תופסים יותר מקום מהעתיד שלנו? גז מזהם! אם כדברי משרד האנרגיה שגז הוא אנרגיית מעבר, למה אין תאריך סופי לשימוש בגז. זה לא דרך לטפל במשבר האקלים. הפרויקטים לייצוא גז לעולם, קושרים את מדינת ישראל לדלקים פוסיליים מזהמים לשנים רבות, מה שישאיר את הנזקים הבריאותיים וזיהום האוויר שנים רבות. אנחנו דורשים לבטל את כל הפרויקטים הללו.

מנכ"ל משותף של חברת אקו אנרג'י ד"ר עמית מור אמר כי ניתן לייצר מגז מוצרים רבים כגון דשנים, מתנול, דלק מטוסים ועוד. לדבריו, כל דולר שנכנס לארץ בתעשייה הזו, יש לו מכפיל של שלוש דולר כניסה למשק.

יו"ר הוועדה ביקש מד"ר מור לקבל מסמך סקירה של אופציות הייצור והשימוש הנוספים מגז.

ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) אמר, הדיונים בוועדה מקדמים אותנו ליום שבו הקרן תקום. בוסו הביע תקווה כי נעשה שימוש מושכל בגז לצד השמירה על איכות הסביבה.

יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר סיכם את הדיון ואמר שהדיון היום היה האופטימי ביותר. שמענו תחזיות שמדברות על גידול דרמטי בשימוש בגז בשנים הבאות מה שיגדיל את ההכנסות לקרן. דיכטר אמר כי בהשתדלותו, ועדת האיתור לבחירת נציגי הציבור בקרן העושר תתכנס בשבוע הבא.

כתיבת תגובה