לדחות? רק אם חייבים!

בנק ישראל החליט להרחיב פעם נוספת – זו הפעם השלישית – את מתווה הסיוע בהתמודדות עם ההשלכות של מלחמת "חרבות ברזל".

המטרה היא לסייע לנוטלי ההלוואות והמשכנתאות להתמודד עם האשראי הצרכני בבנקים השונים שכבר יושם בשבוע הראשון לפרוץ המלחמה שנועד להקל על נטל האשראי והעמלות ואף אומץ על ידי הבנקים השונים. לאחר שבועות ספורים מתחילת הלחימה שבו בנק ישראל ראה שהצפון אף הוא נפגע, אושר המתווה וגם תושבי הצפון נכללו בהטבה ובהקלה שהתווה בנק ישראל.

נכון לתאריך 31.1.2024 נדחו כ-306 אלף הלוואות בסכום שיא של 5.5 מיליארדי שקלים. מתוך סך כל הדחיות שהיו עד היום כ-40% מתוכן היו של משקי הבית הפרטיים ורובם היו של הלוואות לדיור – של משכנתאות.

מהן ההקלות שעליו מתווה בנק ישראל את הארכת המתווה?

המתווה מאפשר לאלו שנפגעו באופן ישיר מהמלחה לדחות באופן חלקי או מלא ללא תשלום עמלות וריביות את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות וכן לקבל פטור מדבי ניהול עובר ושב ועמלות נוספות לתקופה של שלושה חודשים מרגע הצטרפותם.

אנחנו רואים את המשק הולך ומתאושש. מתחילת מלחמת חרבות ברזל ועד עכשיו הפעולות שאותן נקט בנק ישראל הן במטרה חד משמעית לעזור לנוטלי ההלוואות והמשכנתאות ולסייע למשקי הבית שנפגעו לצלוח את התקופה אך מנגד חייבים לזכור שלאחר כל הדחיות וההקפאות של ההלוואות והמשכנתאות, ההחזרים החודשיים יעלו וזהו יהיה מהלך שהמשק יצטרך לקחת עוד אשראי נוסף מכיוון שההחזרים החודשיים יהיו גבוהים משמעותית לאחר ההקפאות ודחיות התשלומים. אם לא חייבים לדחות את התשלומים ואת ההלוואות, העדיפות היא להמשיך את התשלומים כפי שהם במטרה לצמצם את האשראי הצרכני.

הכותב הינו מנכ"ל חברת וידר משכנתאות

כתיבת תגובה