ליברה || האח הדיגיטלי של הדולר בא בינואר, אתם מוכנים?

הזהב החדש שעולם המשקיעים הבכיר למד על כרחו לאהוב לאחר שהוכיח את עצמו בעליות שערים חדות במטבע הביטקוין (שגברו על הנפילות העמוקות שלו, שהותירו משקיעים כאובים ודואבים) עומד לקבל אח בוגר, צמוד לדולר שיפחיד הרבה פחות את הרגולטורים • מה הביא את פייסבוק המרדנית להרכין ראש ולבצע את ההצמדה, ומתי תממש את תכניתה להשיק 'טוקן' למסחר במטבעות היציבים הדיגיטליים? • סקירה מיוחדת על ליברה, פייפאל וקצת על ידיד המשקיעים הוותיק, הביטקוין

ה'ליברה' | צילום: Ascannio, Shutterstock

ענקית הרשת החברתית פייסבוק, כורעת ברך פיננסית בפני הרגולטורים בעולם. המטבע הדיגיטלי ליברה של פייסבוק יושק בינואר ויהיה מצומצם מאוד ביחס להכרזות הראשוניות של פייסבוק. על פי ה'פייננשל טיימס', אגודת ליברה, שהוקמה בז'נבה שבשווייץ כדי לפקח על המטבע הדיגיטלי וכוללת 25 גופים בהם פייסבוק, תשיק מטבע דיגיטלי יציב (Stablecoin) שיוצמד לדולר. המטרה: למנוע את התנודתיות החריפה שמאפיינת מטבעות קריפטו, כדוגמת הביטקוין.

ההצמדה לדולר תסייע לסחור בו באופן שוטף והצפי הוא שהליברה יהיה המטבע הדיגיטלי הסחיר הראשון שיהיה ניתן לשלם בו באמצעות חשבון הפייפאל. בהנפקת המטבע הדיגיטלי, פייסבוק מצטרפת לטרנד העולמי של המסחר במטבעות הדיגיטליים. השבוע, למשל, שבר הביטקוין שיא חדש והגיע לרמות שיא של מעל 19 אלף דולר לביטקוין.

מאז נפילת המטבע בחודש מרץ עם פרוץ מגפת הקורונה, שב הביטקוין וטיפס מעלה ואף חצה לפי דעות אחדות את השיא האחרון שלו מלפני שלוש שנים (2017). במהלך 11 חודשי 2020 זינק מטבע הביטקוין בלמעלה מ-170%.

סדר יום דיגיטלי חדש

כניעת פייסבוק לרגולטורים העולמיים התרחשה לאחר שנוצרה מהומה עולמית סביב הודעתה המקורית של החברה על כוונתה להשיק סדרת מטבעות דיגיטליים יציבים (כאלה שמוצמדים למטבעות מסורתיים), בנוסף לטוקן (Token) – רכיב המאפשר סחירות במטבעות היציבים הצמודים למטבעות רגילים.

מומחים פיננסים עולמיים הזהירו בתקופה האחרונה, כי יש בעוצמתה העולמית של פייסבוק יכולת לערער את היציבות הפיננסית בעולם ולשחוק – יהיו שיאמרו אחת ולתמיד – את כוחם של המטבעות המסורתיים. נדמה כי פייסבוק לא אמרה את מילתה האחרונה בתחום, ויתכן כי בשלב מאוחר יותר, יושקו מטבעות נוספים הצמודים למטבעות היציבים בעולם. הדבר ייעשה בוודאי לאחר שפייסבוק תמשש את השוק בפועל, ולאחר שה'ליברה' יושק ויחל להראות כוחו. המהלך עלול עוד לקבוע סדר יום חדש בכל הקשור למטבעות הדיגיטליים.

יקיר המדינות האינפלציוניות

כניסתה של פייפאל לעולם המטבעות הדיגיטליים, היא צעד נוסף בדרך להכרה העולמית במטבע הדיגיטלי (לסוגיו) מצד הגופים הרשמיים. כזכור, בסוף חודש אוקטובר השנה הודיעה החברה, כי החל משנת 2021 יתאפשר לשלם דרך פייפאל במטבע הביטקוין ובמטבעות אחרים. המשמעות היא: הלקוחות של ענקית התשלומים האמריקאית יוכלו לשלם במטבעות הקריפטוגרפיים ב-26 מיליון בתי עסק מסביב לעולם, והסוחרים יקבלו עליו כסף 'רגיל'.

אנליסטים רבים בענף המטבעות הדיגיטליים סבורים כי שוק הקריפטו 'התבגר' והבשיל במהלך שלוש השנים האחרונות והפך ראוי לספיגה של מהלך שכזה. "ההבדל העיקרי בין התקופה הנוכחית לבין הראלי שבשנת 2017 הוא שאז השוק הונע על ידי ספקולנטיים קמעוניים וכעת הוא מונע על ידי תאגידים ומיליארדרים", אמר מתי גרינשפן, ממייסדי Quantum Economics ל'ביזפורטל'.

כראיה לעוצמתם ההולכת וגוברת של המטבעות הקריפטוגרפיים, מצביעים הפרשנים ב'ביזפורטל' על השימוש ההולך וגובר במטבעות אלו במדינות פגועות אינפלציה כמו ונצואלה או ארגנטינה, לצד מדינות מוחלשות מאפריקה. החזקת מטבעות דיגיטליים על ידי האזרחים, לצד נטישת המטבעות המסורתיים, מאפשרת לאזרחים לשמור טוב יותר על ערך הכסף שלהם.

ליברה | צילום: Gerd Altmann, Pixabay

הבהלה לזהב החדש

בעוד שבעבר התעלמו גורמים פיננסים מסורתיים מהמטבעות הקריפטוגרפיים וטענו כי מדובר בטרנד במקרה הטוב או 'רעל עכברים' במקרה הגרוע, כפי שכינה המשקיע האגדי וורן באפט את מטבע הביטקוין – הרי שבשנה האחרונה יותר ויותר גופים מצטרפים לחגיגה העולמית. כך למשל צוטט בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן שאמר כי "לביטקוין יש פוטנציאל אפסייד משמעותי לטווח הרחוק".

בעלם, יש אפילו שהלכו רחוק והשוו בין הביטקוין לזהב. פול טיודור ג'ונס אמר לאחרונה על הביטקוין: "מזכיר לי את הזהב בשנות ה-70… אם אני מהמר על משהו, אני מהמר על ביטקוין". סטנלי דרוקנמילר, המנהל קרנות גידור בארה"ב (האסטרטג לשעבר של ג'ורג' סורוס), אמר בראיון לרשת CNBC: "אני מחזיק הרבה יותר זהב משאני מחזיק ביטקוין, אבל למען האמת, אם ההימור על זהב עובד, ההימור על ביטקוין כנראה יעבוד טוב יותר".

רגע לפני שאתם דוהרים להמיר את השקלים שיש לכם מתחת למזרן או לבלטות, למטבעות דיגיטליים, נזכיר, כי במקביל לכל עלייה עלולה להתרחש גם נפילה. מקובל לומר כי 'הביטקוין כאן כדי להישאר', מאידך, לאחר הזינוק המטאורי של המטבע בסוף שנת 2017, אז זינק הביטקוין לשיא של למעלה מ-19 אלף דולר לביטקוין בודד, נפל המטבע לתהום והגיע ל-3.5 אלף דולר לביטקוין ואף נמוך מכך.

ההשקעה במטבעות הקריפטוגרפיים צריכה להיות שקולה ומאוזנת, בדיוק כמו כל השקעה אחרת. חז"ל כבר אמרו זאת לפני כאלפיים שנה: לעולם ישלש אדם מעותיו, שליש בקרקע, שליש בפרקמטיא (בעסקים) ושליש תחת ידו.

ביטקוין | צילום: shutterstock

כתיבת תגובה