למרות החוב הציבורי: S&P אשררה את דירוג האשראי הגבוה

סוכנות דירוג האשראי S&P אשררה את דירוג האשראי הגבוה של ישראל, AA- והביעה למעשה אמון במשק הישראלי – למרות העלייה בחוב הציבורי של ישראל • מדובר בדירוג האשראי הגבוה ביותר של ישראל בהיסטוריה

כחלון יכול לחייך? צילום: הדס פרוש | פלאש 90

סוכנות דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הודיעה על אשרור דירוג האשראי של ישראל, ברמה של AA-, עם תחזית "יציבה", והביעה את אמונה ביציבות המשק והכלכלה הישראלית.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הודעת הסוכנות באה שבוע בלבד לאחר הודעת החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, על אי-העמידה ביעדי יחס החוב-תוצר, שעלה משיעור של 60.5% ל-61.2%, לאחר עשור של מגמת ירידה, שהצטברה ל-11%. בהודעת הסוכנות נכתב כי הם צופים כי הממשלה הבאה תבטיח שיחס החוב-תוצר יירד מ-60%. בסוכנות הדירוג מציינים כי צעדים פיסקאליים שיביאו להפחתה משמעותית של יחס החוב-תוצר יוכלו להביא להעלאת הדירוג.

ב- S&P מעריכים כי למרות שבאוצר סבורים שבשנת 2019 יעמוד הגירעון הממשלתי על 2.9%, הוא צפוי להגיע ל- 3.3%, למרות ביצועי המשק הטובים. למרות שתחזית הצמיחה לשנה הנוכחית ירד ל- 3.2% (במקום 3.5% פ.ר.), סבורים ב-S&P כי אין זה משקף את המגמות במשק הישראלי, אלא שמדובר בתוצאה מהיחלשותן של שורה של כלכלות חזקות בעולם שהן שותפות סחר משמעותיות לכלכלה הישראלית.

בסוכנות הדירוג הוסיפו וציינו, כי אחת הסיבות לשגשוגה הכלכלי של ישראל היא הגיוון במשק והערך המוסף הרב מענפי הייצור והשירותים ותעשיית הטכנולוגיה. על פי הסוכנות, ישראל השקיעה במחקר ובפיתוח בשיעור הגבוה ביותר מבין מדינות ה-OECD – שיעור של 4.5% מהתוצר הממוצע.

את הדירוג הנוכחי, שהוא הגבוה ביותר מאז קום המדינה, אשררה הסוכנות כבר בחודש אוגוסט האחרון. אך בעוד אז היא הוגדרה "זמנית", כעת היא הפכה ל"יציבה", והיא לא צופה שינוי בדירוג בשנה הקרובה.

נציגי החברה מציינים כי למרות הקושי בחיזוי הרכב הממשלה הבאה, פילוג פוליטי לא פגע בעבר במחויבותה של ישראל למדיניות מאקרו-כלכלית זהירה. החברה רואה את מבנה מוסדות המדינה והממשל בישראל כיעיל. עם זאת, בהודעה נכתב כי קיטוב פוליטי עלול להגביל את יכולת הממשלה לטפל בסוגיות מבניות ארוכות טווח של המשק והחברה, כגון עודף בירוקרטיה, פערי תשתיות, השתתפות של אוכלוסיות חלשות בשוק העבודה וסוגיות הקשורות לשוק הדיור.

בנוגע למצוקת הדיור, טוענים בסוכנות הדירוג כי היא נותרה אחד האתגרים המשמעותיים של המשק הישראלי, והיא צופה שייקח זמן עד שהיא תיפתר. זאת, לאור מגבלות קיבולת, פרודוקטיביות נמוכה, היצע נמוך ועלייה בביקושים.

נציגי חברת הדירוג מדגישים בהודעתם את חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל, כגון: כלכלה מגוונת, מודרנית ומשגשגת, חשבונות חיצוניים חזקים, משמעת פיסקלית ומסגרת מוניטרית גמישה. לטענת האנליסטים, שתי המגבלות העיקריות של הדירוג נותרו נטל חוב מתון אשר הינו במגמת צמצום בטווח הארוך וכן סיכונים גיאו-פוליטיים.

בחברת S&P מעריכים כי כלכלת ישראל תצמח בשיעור ממוצע של מעט מעל 3% עד שנת 2022, כאשר הצמיחה תנבע מצריכה פרטית, השקעות של תאגידים וכן ביצועים חזקים בתחום יצוא השירותים הנתמך על ידי גמישות מוניטרית. באופן ספציפי, התוצר במונחי דולר גדל ביותר מ-55% בהשוואה לשנת 2010 ושיעור האבטלה נמצא בשפל היסטורי. בהודעה נכתב כי ביצועי יצוא חזקים ופיתוח מתמשך של מאגרי הגז הטבעי בחופי ישראל תורמים למעמדה החיצוני של מדינת ישראל.

האנליסטים צופים המשך בהבדלי הגישות בין ארה"ב לבעלי עניין אחרים (בעיקר האיחוד האירופי) בנוגע לתהליך השלום עם הרשות הפלסטינית, במיוחד לאחר החלטת הממשל האמריקאי על העברת השגרירות לירושלים. כמו כן, הם צופים התמשכות בסיכונים הגיאופוליטיים.

בדוח מצוין כי תנאים מקרו-כלכליים חיוביים במיוחד, הכנסות חד פעמיות, וייסוף בשער חליפין תמכו במימון הציבורי בשנים האחרונות. בשנים 2015-2017 היו לממשלה ביצועי יתר אל מול יעד הגירעון, שהביאו למגמת ירידה ביחס חוב-תוצר. ביצועים חזקים אלו לווו בצעדי מיסוי והוצאות פרו-מחזוריים, אשר עשויים להביא לגידול בגירעון המבני.

האנליסטים מציינים שהגמישות המוניטרית של מדינת ישראל מהווה נקודת חוזק בדירוג. עם סגירת פער התוצר ושיעור האבטלה בשפל היסטורי, האינפלציה מאז אמצע 2018 נמצאת בקצה התחתון של יעד בנק ישראל 1-3% וגרמה לבנק המרכזי להעלות את ריבית הבסיס בחודש נובמבר האחרון בפעם הראשונה מאז 2011. למרות היחלשות השקל מול הדולר האמריקני ב-2018 (הנובעת בעיקר מריביות גבוהות יותר בארה"ב), הם מצפים שיסודות מבניים חזקים ובהם העודף בחשבון השוטף, השקעות זרות ישירות נטו גבוהות ושיעורי צמיחת תוצר גבוהים ככל הנראה יובילו לייסוף של השקל בטווח הארוך. הדבר ימשיך להוות אתגר לתחרותיות הייצוא, מה שמחזק את הצורך בהמשך חדשנות והפחתת הלחצים הרגולטוריים לעסקים מקומיים, בכדי להישאר תחרותיים מול השווקים החיצוניים.

שר האוצר, משה כחלון, הגיב להודעת הסוכנות, ואמר כי "אשרור דירוג האשראי הוא הוכחה נוספת לאיתנותה של כלכלת ישראל ולמעמדה בעולם. העלאת הדירוג והבשורה על אשרור הדירוג איננה יד המקרה. זו תוצאה של מדיניות כלכלית מקצועית ואחראית שמבצעים כל הדרגים והאגפים במשרד האוצר. נמשיך להוביל את כלכלת ישראל לשיאים חדשים שיצמיחו את המשק, ונמשיך לוודא שאזרחי ישראל יהנו מפירותיה", כך כחלון.

כתיבת תגובה