למרות הקורונה: ישראל עם כפול הרוגים בממוצע מאירופה

מדינות אירופה הצליחו לצמצם את ההרוגים בתאונות דרכים בקורונה בשיעור כמעט כפול מישראל • למרות הקורונה והסגר, רשמה ישראל עלייה של 10% בהרוגים מתאונות דרכים בערים • אור ירוק: "הנתונים הקשים חייבים להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ולכן ביחד עם המשטרה והרשויות המקומיות חייבים לאתר את נקודות התורפה בערים ובישובים ולטפל בהם"

תאונת דרכים | אילוסטרציה. צילום: פלאש 90

מדינות אירופה הצליחו לצמצם את הרוגי תאונות הדרכים בתקופת הקורונה בשיעור ממוצע של 36% כך עולה מדוח חדש (יולי 20202) שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים. הדוח סוקר את הנתונים שסיפקו 25 מדינות באיחוד האירופי כאשר ב-18 מדינות נרשמה ירידה במספר מקרי המוות בדרכים באפריל 2020 לעומת ממוצע ההרוגים במהלך חודש אפריל במשך בשלוש השנים (2017-2019) . מגפת הקורונה השפיעה רבות על הפחתת מקרי מוות בתאונות דרכים באירופה – באפריל 2020 איבדו את חייהם 910 בני אדם מתאונות דרכים בכבישים ב-25 המדינות שסיפקו את הנתונים לעומת 1415 בני אדם שנהרגו בחודש אפריל בממוצע של שלוש שנים – 505 הרוגים פחות, המהווים ירידה של 36% בממוצע.

ישראל נעדרת מרשימת המדינות שהמועצה קיבלה לגביה נתונים אך מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי בחודש אפריל 2020 נרשמה ירידה של 19% במספר ההרוגים בהשוואה לממוצע בחודש אפריל בין השנים 2017-2019. באפריל 2020, חודש של סגר, נהרגו בכבישים 21 בני אדם לעומת 26 הרוגים בממוצע לחודשי אפריל בשלוש השנים שלפני כן. ניתוח הנתונים מראה כי הירידה הממוצעת בהרוגים שהשיגו מדינות אירופה כמעט כפולה מהירידה במספר ההרוגים שישראל השיגה.

מחברי הדוח מספקים הסבר אפשרי לעליה בהרוגים באותן מדינות בשל העלייה בנהיגה במהירות מופרזת – במדינות רבות נרשמה ירידה בנפחי התנועה אך במקביל נרשמה עליה בהרוגים מתאונות דרכים.

דוגמאות למדינות שבהן הנהגים נסעו במהירות מופרזת:

  • דנמרק פרסמה נתונים המראים על עליה של 10% בשיעור הנהגים שנסעו במהירות מופרזת בהשוואה לשגרה.
  • בצרפת נרשמה עליה של 16% בעבירות מהירות חמורות (50% מעל המהירות המותרת) שנצפו על ידי מצלמות המהירות.
  • בספרד נרשמה עליה של 39% בעבירות המהירות אשר תועדו על ידי מצלמות המהירות הנייחות בכבישים בינעירוניים.
  • בבריטניה נרשמה עליה של 15% בקרב הנהגים הצעירים שנפצו נוסעים מעל המהירות המותרת.
  • באסטוניה נרשמה עליה של 22% בשיעור הנהגים שנסעו מעל המהירות המותרת.

בעיות עירוניות

כאמור, הכישלון של מדינת ישראל בצמצום תאונות הדרכים לא רק שלא פוחת בימי הקורונה אלא אף מחריף. למרות הסגר הארוך שהמדינה הייתה נתונה בו ולמרות הירידה המשמעותית במספר כלי הרכב שנעים בכבישים מאז חודש מרץ, נתוני ההרוגים מתאונות בערים נמצאים בעליה בחציון הראשון של שנת 2020.

64 בני אדם נהרגו בחציון הראשון של שנת 2020 בתאונות דרכים בערים לעומת 58 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בחציון הראשון בשנת 2019 – עליה של 10%, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.

בקרב הנפגעים מתאונות דרכים בערים נרשמה ירידה השנה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. מהנתונים עולה כי 4,925 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים בששת החודשים הראשונים של שנת 2020 מהם נפצעו 571 בני אדם באורח קשה.

בירושלים נהרגו תשעה בני אדם בחציון הראשון של 2020 כמעט פי שניים יותר מאשר בתל אביב שבה נהרגו חמישה בני אדם בששת החודשים הראשונים של השנה. באר שבע (חמישה הרוגים) נתניה וחיפה (ארבעה הרוגים) בולטות לרעה בנתוני ההרוגים.

פילוח הנפגעים בתאונות דרכים בששת החודשים הראשונים מציב את תל אביב-יפו במקום הראשון (647 נפגעים) וירושלים במקום השני (597 נפגעים).

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "למרות הסגר הארוך ולמרות הירידה במספר כלי הרכב שנוסעים בכביש נרשמה עליה בהרוגים בערים. הנתון הזה מראה עד כמה המדינה נכשלת בצמצום תאונות הדרכים. הנתונים הקשים חייבים להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולכן ביחד עם המשטרה והרשויות המקומיות חייבים לאתר את נקודות התורפה בערים ובישובים ולטפל בהם על מנת לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה. רק בשילוב זרועות של כל הגורמים האחראים נוכל למנוע את התאונה הבאה ולהציל חיים".

כתיבת תגובה