מבית ומחוץ: המלכוד הכלכלי של מקבלי ההחלטות

המשבר הכלכלי בעיצומו: הגל השני של הנגיף תוקף בעוצמה גבוהה, הממשלה רוצה לסגור את האזרחים, ועדת הקורונה נגד הממשלה, האזרחים מפגינים בעד ונגד, השכירים עומדים לקבל את הילדים שוב הביתה, העצמאים לא מצליחים להתפרנס, נתניהו רוצה לחלק כסף לאזרחים, האוצר מתנגד וכולם עולים להתקפות • העיירה בוערת, הגרסה הפשטנית שעושה סדר בדברים

הפגנות על רקע המשבר הכלכלי בימי הקורונה | צילום: פלאש 90

שְׂרֵפָה, אַחִים, שְׂרֵפָה! 

עֲיָרָתֵנוּ בּוֹעֵרָה כֻּלָּהּ*

ההפגנות בעד ונגד הממשלה צוברות תאוצה. אמש הפגינו המונים בירושלים ובתל אביב בעד ונגד המהלכים הכלכליים של הממשלה. ברור לגמרי שחלק גדול מההפגנות שייכות לאנשי השמאל המתקשים לקבל את הכרעת הבוחר. מאידך, אזרחים רבים במדינה מתחברים לרוח הדברים. אנחנו הצעירים שלא ראיתם קודם ברחובות, אבל נמאס לנו לשתוק מול האטימות, הניתוק, השחיתות וחדלות האישים של הממשלה הזאת. הם הרגו לנו את הפרנסה אנחנו לא מוכנים שיהרגו לנו גם את העתיד והתקווה". 

את הדברים כתבו מארגני ההפגנה בירושלים. סביר להניח כי אילו ההפגנות לא היו נושאות אופי פוליטי, הם היו מצליחות לסחוף קהל גדול יותר המורכב ממרכז המפה הפוליטית וימינה. האש שבערה בשבוע שעבר ברחובותיה החרדים של העיר ירושלים, הוגדרה כאש זרה. היא הובערה בידי צעירים משועממים חמומי מוח. גם כאן, אילו ההפגנה הייתה נושאת אופי מאופק היו רבים מאוד מהמגזר החרדי שפרנסתם נשרפה, יוצאים להפגין ולמחות.

בָּהּ רוּחוֹת שְׁחֹרוֹת יִסְעָרוּ,

לֶהָבוֹת חֻרְבָּן יִבְעָרוּ

הנה חד גדיא. ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא נגד ראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור. מנכ"לית המשרד קרן טרנר יצאה להגנת אנשי משרד האוצר. שר האוצר ישראל כ"ץ נזף במנכ"לית.

המלחמה של הדרג הפקידותי נגד הדרג המדיני, בת יותר מ-40 שנה. היא החלה כאשר בגין עלה לשלטון בראש האגף הימני של המפה הפוליטית, אך השאיר את הפקידים של מפא"י. בארה"ב, כשהשלטון מתחלף, מוחלפים גם חלקים גדולים מהדרג הפקידותי. כאן בישראל נראה לעיתים שהפקידים ובעיקר היועצים המשפטיים מנהלים לנו את המדינה.

נגיד בנק ישראל עם ראש אגף התקציבים באוצר, בוועידת הכלכלה החרדית של דה מרקר | צילום: פלאש 90

בכירי האוצר ובראשם ראש אגף התקציבים שאול מרידור יצאו נגד התוכנית הכלכלית של נתניהו וכ"ץ. לטענתם, ישנם דרכים נוספות לחלוקת הכספים לאזרחים. נתניהו (וגם בנו יאיר) מסרו בתגובה כי לא מקובל שפקידים מדברים נגד מדיניות הממשלה ואף מנסים לחבל ולסכל את פעולות הממשלה. מנכ"לית המשרד קרן טרנר הגנה על הדרג הפקידותי. היא טענה שאמנם תפקידם של הפקידים הוא להוציא לפועל את מדיניות הממשלה, אך לדבריה, קשה לה להישאר אדישה לביקורת חסרת תקדים ובכלל לשיח האלים המתפתח. שר האוצר כ"ץ נזף במנכ"לית על ההגנה על אנשי האוצר.

לדעתו האישית של רועי ברגמן ב'כלכליסט', טרנר כתבה את דבריה בממלכתיות ראויה והנזיפה של שר האוצר במנכ"לית משרדו היא נקודת השפל במדרון החלקלק של חיסול הדמוקרטיה. לטענתו, אנשי האוצר צריכים להציב אולטימטום לשר כ"ץ: התנצל או שכולנו מתפטרים.

אולי באמת הגיע הזמן שהם יתפטרו, ובמקום פקידים ריאליים ימונו פקידים הומניים.

מה הכוח של הח"כים?

והנה חד גדיא נוסף. נתניהו החליט לפטר יפעת שאשא-ביטון יו"ר ועדת הקורונה לאחר שהחליטה לאשר פתיחת חדרי כושר ובריכות. ההחלטה גררה זעם רב בליכוד ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמרה לה שידיח אותה: "נגמר הסיפור, שיהיו לך חיים נעימים". את ההדחה צריך לאשר יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג מכחול לבן שמתנגדים להדחה. ליברמן ויש עתיד מהאופוזיציה תומכים בשאשא ביטון מהקואליציה.

הדברים פורסמו בחדשות 12 בעקבות הראיון ב'פגוש את העיתונות' והכוונה לבטל את החלטות הממשלה בכנסת. בכיר בליכוד אמר כי נתניהו ידיח אותה מראשות הוועדה והבהיר: "לא ניתן להמשיך כך". שאשא ביטון מסרה בתגובה לדיווח: "אני חברה בקואליציה ומכבדת את החלטות הממשלה. חלק מרכזי מעבודת הכנסת הוא לבקר את עבודת הממשלה ואם יש טעויות – צריך לתקן". לדבריה, "אם איאלץ לשלם בעבור זה מחיר אישי – אקבל את זה באהבה".

האופוזיציה הגיבה כצפוי בעד שאשא ביטון – אלא שיש גם אופוזיציה בתוך הקואליציה. גדעון סער מהליכוד טען בדברי הביקורת כי "האיומים על ח"כ שאשא-ביטון מיותרים. היא אינה שואלת את השאלות לבדה. יש ויכוח עקרוני וחשוב האם נתוני התחלואה מצדיקים את החרפת הפגיעה בכלכלה ובפרנסה. ויכוח זה לא יוכרע באיומים. יש להציג נתונים, ככל שיש כאלה, ולשכנע את הכנסת ואת הציבור. הממשלה מכהנת מכח אמון הכנסת, ולא להיפך".

על פי הדיווח, בליכוד החליטו לנקוט נגדה צעדים משמעתיים – ולנסות שלא להעביר אליה החלטות לאישור. עם זאת, מחר הייתה אמורה ועדת הקורונה בראשותה לדון בהגבלות החדשות שאושרו בממשלה לפני סוף השבוע. רף הנדבקים מטפס בעקביות לכיוון 2,000 נדבקים ביום והאזרחים לא יודעים למי להאמין ומי דואג להם יותר או פחות.

עִקְבוֹתֶיהָ לֹא נִשְׁאָרוּ,

הִיא עוֹלָה בָּאֵשׁ.

אם לא די לנתניהו בביקורת מבית ומחוץ כנגד ההחלטות לעזור לאזרחים שלא להידבק בנגיף הקורונה, קופץ עליו זעמו של היועץ המשפטי לממשלה. בתקופה האחרונה נראה שדר' אביחי מנדלבליט חובש הכיפה השחורה קידש מלחמה נגד בנימין נתניהו. כשזה האחרון דרש בדיקה מקיפה נגד המדליפים היועמ"ש התנגד. כשוועדת ההיתרים עמדה לאשר קבלת תרומה לנתניהו למימון משפטו, מנדלבליט התערב והתנגד. לדברי אמיר אוחנה השר לביטחון פנים, מנדלבליט אף נמנע מפתיחת חקירה על הקריאות לחסל ולפגוע בראש הממשלה נתניהו.

מנדלבליט עם נתניהו בישיבת ממשלה. | צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, פלאש 90

בהודעה שנמסרה מטעם משרד היועמ"ש נכתב כי "בהמשך לפרסומים קודמים ובמענה לפניות כתבים נבקש להבהיר, כי לא ניתנה כל חוות דעת משפטית בעניין ההגבלות החדשות המתוכננות, לרבות האפשרות לקיים סגר בסוף השבוע. הנושא הובא לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה רק לאחר פרסום ההמלצות בתקשורת, והעמדה המשפטית בנושא תגובש ותוצג בפני ממשלת ישראל בישיבת הממשלה שתתקיים הערב". ניחושים פרועים באשר לעמדת היועמ"ש יתקבלו בברכה ב'בית אגיון'.

לפי רף ההכנסות

ומול כל המכות הכלכליות ובריאותיות שהציבור חוטף מכאן ומשם, באה בשורה לעצמאים ולבעלי העסקים מבית מדרשו של שר האוצר, ישראל כ"ץ. זה האחרון החליט כי גובה המענק הסוציאלי יינתן לפי השנה שבה ההכנסות היו גבוהות יותר בין השנים 2018 או 2019.

בהודעה שנמסרה ממשרדו של כץ נכתב כי "בעקבות מקרים רבים שהובאו לידיעתו, החליט שר האוצר, ישראל כ"ץ, שגובה המענק הסוציאלי של עד 15 אלף שקל, יקבע בהתאם לרף ההכנסות הגבוה מבין השנים 2018 או 2019, וזאת כדי לאפשר לזכאים לקבל את הסכום הגבוה מבין השנים האלה".

כלומר, כי אם הגשתם דו"חות גם לשנת 2018 וגם לשנת 2019 – אזי המערכת תחשב באופן אוטומטי לפי כל שנה ותיתן את המענק הגבוה מביניהן. אולם אם טרם הגשתם את הדו"ח לשנת 2019 – אזי בשלב הראשון ישולם המענק לפי 2018, ולאחר שיגיש את דו"ח 2019, אם ימצא כי לפי דו"ח 2019 היה זכאי למענק גבוה יותר, תבוצע השלמה. בהודעה ציין כ"ץ, כי "הסדר זה יחול על המענק הסוציאלי שיינתן לעצמאים ולבעלי העסקים שיהיו זכאים כל חודשיים עד סוף יוני 2021".

וְאַתֶּם חוֹבְקִים יָדַיִם

בְּלִי הוֹשִׁיט עֶזְרָה

הביקורת על החלטת נתניהו וכ"ץ בנושא חלוקת מענקים לכלל האזרחים עד 3,000 שקל למשפחה עם שלושה ילדים ויותר, חוצה מגזרים. בעיתון 'המודיע' פורסמה הבוקר הקריקטורה הידועה מגזירות נתניהו בתקופתו כשר אוצר ב-2003. תחת הכותרת 'נתניהו, הילד הרביעי והחמישי רעבים ללחם!' זעק אחד מעורכי העיתון, ק.בן-ציון. 'מדוע נתניהו מתנכל למשפחות ברוכות הילדים זה עשרים שנה'? לדבריו, גם הילד הרביעי, החמישי, השישי, השביעי, העשירי והאחד-עשר, כן ירבו, רעבים ללחם וצריך לדאוג גם להם. ב'המודיע' לא שמעו כנראה על השר המנותק שטען (והתנצל) כי אין רעבים ללחם בישראל. אם זה מה שחושב השר בפליטת פה המלמדת על דעתו – מה חושב רה"מ השבע והמדושן?

מהעבר השני של המתרס טוען שחר אילן ב'כלכליסט' כי חלוקת הכספים כפי רצון ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון – בעייתית. לדבריו, שמחון עצמו רצה לחלק כספים רק לשבעת העשירונים התחתונים, כלומר למעמד הנמוך ומעמד הביניים. במונחי הכנסה למשק בית זה יוצא עד כ־21,000 שקל למשפחה, אך הוא כאמור ויתר. אילן טוען כי חלוקת כספים על פי נתוני הביטוח לאומי יוצרת בעיה. היות ואין שם מידע על הכנסות מהון ומשכר דירה, זה אומר שמבחן הכנסה לא יסנן את כל מי שלא צריכים לקבל. יכול להיות שיקבלו מענק אפילו טייקונים שלא מושכים משכורת. הוא מציע להקים מאגר מידע שיכלול חשבון בנק של כל אזרח על מנת לאפשר חלוקת כספים בזמני חירום.

"פגיעה אנושה"

ראשי ההסתדרות, נשיאות המגזר העסקי ומרכז השלטון המקומי יצאו בסוף השבוע בקריאה בהולה לראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לסגור את בתי הספר והגנים של החופש הגדול כחלק משורת ההגבלות החדשה שתוטל על המשק למניעת התפשטות נגיף הקורונה.

במכתב שנשלח על ידי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי ויו"ר המרכז לשלטון מקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס, נקרא נתניהו לא לתת יד לפגיעה אנושה במשקי הבית של כמיליון עובדים, ולהמשיך ולקיים את פעילות הגנים ואת בתי הספר כסדרה, כפי שתוכנן.

נשיאות המגזר העסקי בדיונים על תקציב 2021 וחוק ההסדרים. מימין לשמאל: אמיר חייק, דובי אמיתי ורועי כהן | צילום: נשיאות המגזר העסקי

"אנו עדים למאמציך לבלימת הידרדרות המשק ולחיזוק כלכלת ישראל. מאמצים הדורשים תהליכי קבלת החלטות מורכבים, שבסופם, מוטלת עליך האחריות לקבלן. נבקש להאיר את עיניך לחשיבות המשך הפעלת תוכנית 'בתי-הספר והגנים של החופש הגדול", כתבו בר-דוד, אמיתי וביבס לנתניהו. השלושה סיפקו בקריאה לראש הממשלה נתונים לפיהם במסגרת התוכנית רשומים כ-700 אלף תלמידים, שמיליון הוריהם לא יוכלו להמשיך בשגרת עבודתם ופרנסתם אם היא תבוטל, ומאות אלפי עובדים, ביניהם מורים, גננות, סייעות, מדריכים, מפעילי חוגי העשרה ובני-נוער, יאבדו את עבודתם.

"מה אמורים לעשות הורי הילדים? מה יעשו המעסיקים? נראה שאף אחד לא נתן את הדעת לפני שהתקבלה ההחלטה", נכתב לראש הממשלה.

לצד הדרישה מנתניהו שלא לכלול את בתי הספר והגנים ברשימת המקומות שפתיחתם תיאסר, צוין במכתב נתון משמעותי שיוכל לשמש את ראש הממשלה בהחלטתו, לפיו בחלוף 16 ימים מתחילת התוכנית, רק 895 תלמידים חלו, שהינם 0.1% מסך התלמידים. "החלטה על סגירת התוכנית, תגרור פגיעה אנושה למשק מבלי נתונים המצדיקים זאת!", קובעים בר-דוד, אמיתי וביבס. בשלב זה לא הוחלט על סגירה סופית של מוסדות החינוך.

לסיכום, אלה הצעדים המידיים והחיוניים למאבק בקורונה כפי שכותב זאת איתמר לוין ב-News1: העברת האחריות לידי משרד הביטחון וצה"ל; מינוי פרויקטור בעל סמכויות-על; גיבוש תוכנית ממשית לעידוד התעסוקה; הכנת מתווה ברור לשנת הלימודים הקרובה; יצירתיות בגיוס מקורות המימון; בניית מערך אפדימיולוגי נרחב; פרסום מידע מקיף ואמין לציבור; אכיפה קפדנית במקומות החשובים באמת.

מדובר אמנם ברשימת מכולת כמעט בלתי אפשרית, אך בהחלט מדובר ברשימה שיכולה להביא מזור ותרופה כלכלית ובריאותית לעם ישראל, היושב בדד ומפוחד מאחורי המסיכה.

בְּלִי כַּבּוֹת אֶת אֵשׁ הַלַּהַב,

אֵשׁ הָעֲיָרָה.

 

* את הכתבה מלווה השיר אונדזער שטעטל ברענט! "ס'ברענט!" העיירה בוערת – "שרפה, אחים, שרפה!" מאת מרדכי גבירטיג בתרגומו הידוע של אברהם לוינסון.

כתיבת תגובה