מגן על מחיר למשתכן, חותר לקדנציה נוספת באוצר

"אין ספק שמחיר למשתכן מפריע להרבה מאוד אנשים" • שר האוצר כחלון טוען: בעלי ההון מתנגדים לתכנית מחיר למשתכן שיזם • מנגד, גם ראשי ערים מוכרים מתנגדים ליוזמה, ביניהם ראש עיריית לוד יאיר רביבו • כלכלת בחירות

כחלון בקריה האקדמית אונו | צילום: הקריה האקדמית אונו

שר האוצר כחלון השתתף אמש (שלישי) בכנס שנערך בקריה האקדמית אונו, שאמור היה לסכם את פעילות הממשלה בתחום הנדל"ן. בנוסף לכחלון השתתפה בכנס גם שרת השיכון הטריה יפעת שאשא ביטון ובכירים נוספים מתחום הנדל"ן.

כחלון נשאל על פעולות הממשלה בתחום הדיור ואמר, כי אין ספק שתכנית מחיר למשתכן מפריעה להרבה מאוד אנשים ש"עושים הכל על מנת שלא אהיה שר האוצר". כחלון ציטט את מנכ"ל חברת הנדל"ן אזורים שלטענת כחלון אמר כי "צריך לעשות הכול כדי שכחלון לא יהיה שר האוצר הבא, כדי שמחיר למשתכן יפסק ואנשים מהעם יפסיקו להרוויח", כחלון אמר שדברים דומים אמר גם מנכ"ל מליסרון.

כחלון טען שגם ראשי הבנקים שהוא פעל להגבלת שכרם עושים הכל על מנת שהוא לא יהיה שר האוצר הבא, הוא הזכיר את הרפורמה בסלולר שנזקפת לזכותו וכן דברים נוספים שפעל בתחומם. "כלכלת ישראל נמצאת במקום הטוב ביותר, האבטלה בשפל ויש צמיחה ריאלית, שכר המינימום עולה, 85% מאושרים – ואתה חוטף כל יום בעיתונות הכלכלית כאילו הכנסת את המדינה למשבר שלא היה כדוגמתו. כלומר יש פה פעולה חזקה כדי שלא אמשיך לכהן כשר אוצר", טען כחלון.

בנוגע לתכנית מחיר למשתכן הרחיב כחלון בהגנה עליה, תוך כדי שהוא טוען כי התכנית הייתה "חוסם עורקים לדימום", לאחר מכן הוא טען שהזוגות הצעירים הם אלו שקונים כיום את הדירות ולא המשקיעים, "הזוגות הצעירים יותר פעילים בשוק הדיור והמשקיעים צנחו במספרים חסרי תקדים. כשהגעתי הם היו 30%, והיום הם 15%. מחיר למשתכן הרגיע את השוק, אבל יש עוד שתי זרועות חשובות – דירה להשכיר, שיש בה 65 אלף יחידות דיור בקנה, והתחדשות עירונית, שצריכה לקבל דחיפה חזקה מאוד בקדנציה הבאה".

מנגד, ראש עיריית לוד יאיר רביבו תקף את התכנית, תוך כדי שהוא ממליץ להפסיק את מחיר למשתכן. רביבו הסביר כי: "בזמנו היה טוב לעצור את הדימום של שוק הדיוור אבל כיום קבלנים לא רוצים להיכנס לפרויקטים של מחיר למשתכן. צריך לא לאפשר לאנשים שקונים במחיר למשתכן להשכיר את הדירות. חצי מהקונים בלוד הם אנשים שבאו להשכיר את הדירות, ולא יוצרים אפשרות להביא אוכלוסיה חזקה לערים".

רביבו אף אמר, כי לדעתו, בהגרלות הבאות של מחיר למשתכן צריך יהיה לחייב את הרוכשים להישאר בדירות לתקופה של חמש או עשר שנים, על מנת לבסס את האוכלוסיות המגיעות לשם.

כך או כך, סביר להניח שגם אם ירצה, כחלון לא יהיה שר האוצר הבא של ישראל, זאת בהתחשב במספר המנדטים הנמוך שצופים לו הסקרים – כך שככל הנראה ניפרד ממחיר למשתכן עם כניסתו לתפקיד של שר האוצר הבא, שמן הסתם יהיו לו תכניות אחרות לטפל במשבר הדיור.

כתיבת תגובה