מדוע גדל המרווח בין ריבית בנק ישראל לריבית המשכנתאות

המשנה לנגידת בנק ישראל, ד"ר נדין בוטו טרכטנברג, מורידה את הכפפות, יורה בתוך הנגמ"ש ומתריעה: "הפעם האחרונה בה נרשם זינוק שכזה בעלות המימון של משכנתאות הייתה ב-2011 ולא במקרה פרצה אז המחאה החברתית"

כאן בונים ומשלמים ביוקר. צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90

"בשנה האחרונה מחירי הדיור עלו ב-7.5% אבל הגידול בעלות ייקר את עלות הקנייה הכוללת ב-13.5%", כך אמרה היום (ב') המשנה לנגידת בנק ישראל, ד"ר נדין בוטו טרכטנברג, בכנס של מכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי הרצליה.

טרכטנברג  הסבירה כי "ריבית בנק ישראל אמנם לא עלתה, אבל הריבית על המשכנתאות דווקא כן עלתה. בנוסף משך ההלוואות התארך. מכיוון שמחירי הדירה עלו ואנשים צריכים יותר מימון"

לדבריה, המחיר אמנם עלה ב-100 אלף שקל לעומת המחיר הממוצע בתחילת 2015, אך סך העלות של רכישת הדירה עלתה ב-229 אלף שקל. הפער מוסבר בחלקו (36 אלף שקל) בעלייה בריבית המשכנתאות. סיבה נוספת שמסבירה התייקרות של 57 אלף שקל היא כי משך המשכנתא הוארך מ-19 שנה בממוצע ל-21 שנה. סיבה נוספת היא שהעלייה במחירי הדיור הגדילה את הוצאות המימון ב-36.5 אלף שקל.

"אנחנו לא בטוחים למה המרווח בין ריבית בנק ישראל לריבית על המשכתנאות עלה", אמרה טרכנברג, "יכול להיות שזה משקף פרמיית סיכון גבוהה יותר. יכול להיות גם שהבנקים הגדולים הגיעו לגבול של היקף המשכנתאות שהם רוצים לתת, ולכן יש פחות תחרות ביניהם בתחום הזה. יכול להיות שזה בגלל הסיכון, ויכול להיות שזה בגלל היעדר התחרות".

טרכטנברג אמרה כי הפעם האחרונה בה נרשם זינוק שכזה בעלות המימון של משכנתאות היתה ב-2011, והוסיפה כי "לא במקרה פרצה אז המחאה החברתית".

כתיבת תגובה