מדיניות הסמוך: פיקוח בטיחות על בניינים גבוהים? לא בישראל!

מה עומד מאחורי הוויתור המוזר של מינהל התכנון שהחליט לוותר מיוזמתו על כל הפיקוח של בניינים גבוהים בשנתיים הקרובות • ככה מתנהלים העניינים במדינת ישראל, גם אם זה כרוך בפיקוח נפש

מגדל מגורים בבנייה. צילום: נתי שוחט | פלאש 90

"תפקידם העיקרי של מכוני הבקרה שהוקמו במסגרת חוק התכנון והבניה, היא בקרת ביצוע – כמויות הברזל והאלומיניום, איכות היציקה, הבטיחות. אנו רוצים לקבל בניינים יותר טובים ויותר בטוחים", אמר יושב ראש ועדת הפנים של הכנסת, חה"כ דודי אמסלם (ליכוד) בדיון על הקמת מכוני בקרה.

"מתברר שבגלל מחלוקת עם רשות הכבאות, שדורשת להמשיך ולפקח בבניינים שגובהם מעל 29 מטר, מינהל התכנון מחליט לוותר על כל הפיקוח על בניינים גבוהים בשנתיים הקרובות, ולהחיל את חוק מכוני הבקרה רק על בניינים נמוכים. והרי רוב הבניינים שנבנים היום הם בניינים גבוהים, הנמוכים זה בשוליים. וגם מי שבונה לגובה אצלו יש הרבה יותר סיכוני בטיחות. אז מה עשינו?", שאל אמסלם לקונית.

דן רוטשילד, ממשרד הבינוי אמר: "לפי נתוני נפח הבניה היום 30% מהבניה היא בבניינים שעד תשע קומות". אמסלם בתגובה: "אבל זה בירידה. בעוד שנה יהיה לך רק 20% בניינים נמוכים".

דרור לוינגר ממינהל התכנון אמר: "חשבנו שנכון להפעיל את מכוני הבקרה באופן מדורג, ובשנתיים הראשונות הם לא יטפלו בבניינים מעל 29 מטר". אמסלם: "היה לכם ויכוח עם הכבאות, אז בגלל שהם תקעו אתכם עשיתם משהו מרחיק לכת והחלטתם לוותר בכלל על מכוני בקרה לבניינים גבוהים. הרי במכוני הבקרה יש עוד פונקציות במקום רשויות שונות של המדינה, והמטרה הייתה גם לחסוך בירוקרטיה וגם לפקח על איכות ובטיחות. אז בגלל שלכיבוי יש טענה מקצועית, שמעל 29 מטר זה מבחינתם סיפור אחר, אז פתאום נכנס רעיון הדירוג? הרי אם אני מינהל התכנון לא הייתי מאשר בניין פחות מ-15 קומות. אין קרקע במדינה".

אמסלם הציע להותיר בידי רשות הכבאות זכות וטו, אבל שזו לא תהיה ברירת המחדל, אלא שמכוני הבקרה יבקרו גם בניינים גבוהים, ואם הכבאות תטען שהעניין לא עובד, והיתרים ניתנים שלא על פי הסטנדרטים שלהם, הוא יבקש מוועדת הפנים להתכנס ולהחזיר להם את הסמכות לאשר בניינים מעל 29 מטר.

חיים תמם האחראי על בטיחות אש בשירותי הכבאות, אמר: "לוקחים סיכון גדול מדי. הצענו שאנשים שלנו ישבו בבקרה". אמסלם סיכם את הדיון ואמר: "זה לא יכול להימשך כך. כל המבנים יקומו רק עד תשע קומות? לא.

"ימשיכו לבנות בעיקר בניינים גבוהים, ובלי בקרה ופיקוח, ודווקא שם צריך בקרה הרבה יותר הדוקה ומקצועית. אתה בכבאות חסם לכל התהליך הנכון שהממשלה יזמה כדי להפחית בירוקרטיה ולשפר בטיחות". הוא הודיע כי יזמן לפגישה את הגורמים ממינהל התכנון ומהכבאות כדי לייצר פיתרון שיאפשר קידום התקנות.

כתיבת תגובה