מה גרם לעליית מניותיהן של יצרניות הרכב האמריקאיות?

העידן החדש. למרות שלא אייש אפילו מחצית מהמשרות, הממשל החדש של ארצות הברית בא לעבוד. טראמפ נפגש בסוף החודש הקודם עם יצרניות הרכב האמריקאיות ומניותיהן טיפסו מעלה בתוך שעה קלה

צילומים: possohh, Darren Brode, Chase Lee Burnette, Barry Blackburn | שאטרסטוק. צילום מסך

דונלנד ג'יי טראמפ, הנשיא ה-45 של ארצות-הברית של אמריקה, הגיע לעבוד. על כך אין ויכוח. בניגוד לפוליטיקאים שמבטיחים הרים וגבעות לפני הבחירות ושוכחים מהם רגע לאחר שנבחרו לתפקידם, כמו אובמה, טראמפ מוכיח שהוא מכוון מטרה. המטרה, גם במלחמתו נגד האסלאם הקיצוני וגם במלחמתו נגד המעצמות המאיימות על עליונותה הכלכלית של ארצות-הברית, היא אחת: "אמריקה ראשונה", או בלשונו "Amrica First".

אחת המטרות של טראמפ היא לייצר, עד לסיום ארבע שנות הכהונה הראשונה שלו, עוד חמישה מיליון מקומות תעסוקה לאזרחי ארצות הברית. כיוון שאחד ממנועי הכלכלה החזקים של האמריקנים הוא עולם הרכב – שנאבק מול ענקיות הרכב מגרמניה ומאסיה – הנשיא החדש שם על הכוונת את היצרניות הזרות.

טראמפ 3

טראמפ כועס בעיקר על שני דברים: העובדה שיצרניות רכב זרות משקיעות מיליארדי דולרים בהקמת מפעלים במקסיקו, שכנתה מדרום של ארצות-הברית, בשל כוח האדם הזול – ואחר-כך שולחות את המכוניות צפונה, למכירה בחמישים המדינות המרכיבות את ארצות-הברית; והעובדה שהאירופאים אינם רוכשים רכבים אמריקניים.

הנושא הראשון מובן: טראמפ למעשה אומר: אתם רוצים למכור לנו מכוניות? אין בעיה, אבל תייצרו אותן כאן – ותפרנסו עוד אלפי אמריקנים; הנושא השני בעייתי: האירופאים מעדיפים מכוניות שיוצרו ביבשת, הן נחשבות לחסכוניות יותר בדלק, ממילא גם ירוקות יותר, וגם איכותיות יותר במקרים רבים.

בראיון ליומון הגרמני 'בילד' אמר טראמפ: "אם אתה הולך בשדרה החמישית בניו-יורק, תראה שלכולם יש מרצדס. לעומת זאת, אתה כמעט לא רואה, או בכלל לא, מכוניות שברולט בגרמניה. זה חד-סטרי". אגב, גם טראמפ עצמו לא ממש התנייד עד כניסתו לבית הלבן במכוניות "מייד אין יו.אס.איי"… ברשותו כמה רכבים אירופאים, דוגמת רולס-רויס הבריטית ומרצדס הגרמנית. טראמפ גם לא התוודע, כנראה, לעובדה שפורד האמריקנית החזיקה בשנה האזרחית 2016, בנתח שוק מכובד מאוד של 7% בסך מכירות כלי-הרכב באיחוד האירופי.

כך או כך, במסגרת המלחמה של הג'ינג'י, הוא הבטיח שחברות גרמניות או אסיאתיות שייבאו מכוניות ממקסיקו לארצות-הברית, ישלמו מס של כ-35%. הדבר יוריד את רווחיהן, ולמעשה יחייב אותן להעביר את המפעלים לארצות-הברית, כי הרווח הנובע מכוח עבודה זול במקסיקו – יימחק. כלומר: אם הן ישלמו 35% מס, כבר עדיף להן להוציא את הכסף על עובדים בארצות-הברית ולחסוך בעלויות מס והובלה.

טראמפ 4

לא פלא איפה שעולם הרכב הגרמני נכנס לסחרור. אבל אחרי ההלם ואחרי שבלעו את הרוק, הנה התגובה ה"דיפלומטית" של הגרמנים: שר הכלכלה הגרמני, גבריאל זיגמר, אמר כי הבעיה שבאירופה לא אוהבים מכוניות אמריקניות, תלויה ביצרניות הרכב האמריקניות. "הרכבים הללו גרועים יותר, חלשים יותר ויקרים יותר. ארצות-הברית פשוט צריכה לייצר מכוניות יותר טובות", אמר זיגמר ל'בילד'. לדבריו, "טראמפ יכול להעלות מיסים, אבל גם מחיריהם חלקי החילוף של המכוניות האירופאיות הרבות בארצות-הברית יעלו מאוד". היה זה איום עקר שרק פוליטיקאי מסוגל לנפק.

מטיאס ווייסמן, נשיא איגוד יצרניות הרכב בגרמניה, טען כי הקונגרס האמריקני יתנגד להצהרות של טראמפ. כנראה שהוא שכח שגם הקונגרס וגם הסנאט הם בעלי רוב רפובליקני מובהק, שרוצה לראות את "אמריקה ראשונה"; חברי הקונגרס לא ירצו להיראות כמי שמעדיפים את החברות הזרות.

עם זאת, היצרניות עצמן דווקא היו מתונות יותר. אפשר להבין מדוע. הן מבינות בעסקים ולא בהצהרות. ב.מ.וו הגרמנית הדגישה את פעילותה בארצות-הברית ואת חשיבותה לכלכלה האמריקנית. מנהל אזור צפון אמריקה של פולקסווגן, היינריך וובקן, אמר ל'רויטרס' כי החברה תשקיע עד 2019 שבעה מיליארד דולרים בארצות-הברית; יתרה מזו, רכב הפנאי-שטח החדש שלה – אטלס – ייוצר בטנסי.

וכמו תמיד, יש את אלה שמרוויחים, שעולים על הגל: פיאט-קרייזלר מיהרה להודיע על השקעה של מיליארד דולרים בשני מפעלים בארצות-הברית. והבטיחה שהם ייצרו כ-2,000 מקומות עבודה. החברה גם הבהירה שתעביר את ייצור הטנדר Ram ממקסיקו למישיגן.

במקביל, פורד הודיעה כי היא מבטלת את תכניותיה להקמת מפעל בהשקעה של כ-1.6 מיליארד דולרים במקסיקו. במקום זה, לטענת החברה, היא תשקיע 700 מיליון דולרים במפעל במישיגן, ארצות-הברית. מארי ברה, מנכ"לית חברת ג'נרל מוטורס שנחשבת לקונצרן כלי-הרכב השני בגודלו בעולם, ומייצרת בין היתר את שברולט, ביואיק, קאדילאק וגם… אופל, הודיעה כי תשקיע מיליארד דולרים בייצור מכוניות בארצות-הברית. החברה תפתח לשם כך 1,500 משרות חדשות לאמריקנים.

טראמפ 2

ובינתיים, הנשיא טראמפ נפגש בבית הלבן עם ראשי שלוש יצרניות הרכב האמריקניות המובילות: ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט-קרייזלר. נציין כי בפגישה לא נכחו היצרניות הזרות, ובהן נציגי הונדה וטויוטה ששולטות על כ-40% משוק המכוניות בארצות-הברית.

טראמפ אמר: "אנחנו מחזירים את הייצור לארצות-הברית בגדול. נפחית מיסים ונפחית רגולציה שמפריעה. אני רוצה ליצור ג'ובים לטווח ארוך". ראשי החברות דווקא יצאו נלהבים מהשיחה – וגם המניות שלהן זינקו: פיאט-קרייזלר זינקה ב-5.8%; פורד ב-2.4%, ו-GM ב-1%.

טוב, ברור שיצאו מרוצים. אחרי הרבה זמן, הם יתחילו לצחוק כל הדרך אל הבנק.

טראמפ 1

כתיבת תגובה