מה הביא את הליש"ט לזנק באחוז בתוך פחות משעה?

החלטת בית המשפט העליון של בריטניה שפורסמה הבוקר, קובעת כי הפעלת סעיף 50 באמנת ליסבון מחייב את אישור הפרלמנט, מה שעלול לעכב את מועד עזיבת האיחוד. ההחלטה השפיעה מידית על הבורסה של לונדון

הפרלמנט יכריע. בריטניה. אילוסטרציה: digitalconsumator | שאטרסטוק

בית המשפט העליון בבריטניה קבע היום (ה), לאחר שבועיים של דיונים, כי החלטת העם הבריטי אינה שווה דבר ללא אישור הפרלמנט, שהוא, עד כמה שזה יישמע מוזר, מייצגו של העם הבריטי. בתגובה החלו ירידות שערים בבורסה של לונדון ומדד הפוסטי נפל, אך במקביל טיפס שערה של הלירה שטרלינג באחוז שלם תוך פחות משעה מאז התפרסמה החלטתו של בית המשפט.

ההחלטה נובעת למעשה מעניינים פורמליים והיא מגבילה את סמכותה של הממשלה לפעול כפי ראות עיניה. לטענת נשיא בית המשפט העליון של בריטניה, החוק מחייב את הממשלה לקבל את אישור הפרלמנט. הפרלמנט הוא למעשה הריבון, והוא זה שיכול לאשר החלטות ממשלתיות. במילים אחרות, החלטת העם לפרוש מהאיחוד האירופי, אינה יכולה להתבצע מבלי שממשלת בריטיניה תבקש להפעיל את סעיף 50 באמנת ליסבון. אלא, שהממשלה אינה יכולה לעשות זאת, כך על פי בית המשפט, מבלי לקבל את אישורו של הפרלמנט באופן פורמלי למרות שיושבי הפרלמנט נשלחו אליו על ידי העם.

נשמע אבסורד? לא אם אתם בריטיים. בבריטניה מעניקים משקל גדול מאוד לפרלמנט. כל הסיפור הזה נולד כאשר היו מי שטענו שאמנת ליסבון מתנה את הפעלת סעיף חמישים "בהתאם לדרישות החוקה של כל מדינה". והחוקה, כך לדברי נשיא בית המשפט העליון, מונעת מהממשלה לעשות צעדים, בוודאי צעדים כמו הפעלת הסעיף הזה, מבלי לקבל את אישור הפרלמנט.

ההחלטה של בית המשפט השפיעה מידית על שוק ההון, משום שהיא מטילה ספק בדבר השלמת ההכנות להכרזה על פרישה מהאיחוד במרץ הקרוב, כפי שנקבע על ידי ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי. הפרלמנט עשוי לדון בעיתוי הפרישה ולהחליט שהמועד שקבעה מיי אינו ריאלי. כאמור, הליש"ט זינקה ביותר מאחוז ומדד הפוטסי נפל בתוך זמן קצר מאוד. עם זאת, יש לזכור כי הפרישה מהאיחוד היא עובדה קיימת וזה רק עניין של זמן עד שהיא תתרחש בפועל.

 

כלכלה, בעולם

בית המשפט העליון של בריטניה. צילום:

כתיבת תגובה