מוכר התה שהפך לראש ממשלה • ביקורו של הידיד מהמזרח

ראש ממשלת הודו ינחת כאן בשבוע הבא עם משלחת אנשי עסקים בכירים • האיש שהפך את כלכלת הודו לשישית בעולם, צפוי לחתום על הסכמים כלכלים עם תעשיית ההייטק הישראלית • סיפורו של מוכר התה שהפך לראש ממשלה

צילומים: נתי שוחט, לירון אלמוג, עמוס בן גרשום, מארק ניימן לע"מ | פלאש 90

בשבוע הבא ינחת כאן ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי לביקור היסטורי ראשון. זהו ביקור ראשון של ראש ממשלה הודי בישראל, המתקיים במלאת חצי יובל שנים לקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

יחד עמו צפויים להגיע לישראל כ-100 גורמים עסקיים, משקיעים, יזמי חדשנות וחמישה-עשר מנכ"לים בכירים של חברות ענק הודיות, על מנת לקדם שיתופי פעולה עסקיים בין שתי המדינות. על פי כמה הערכות של מקורות ממשלתיים, מדובר בפרויקטים שיכולים להגיע להיקף של מיליארדי דולרים ושיהיה להם אפילו "אימפקט עולמי"…

בישראל מייחסים חשיבות עצומה לביקור מודי. כלכלת הודו היא השנייה בגודלה באסיה (אחרי סין) והרביעית בגודלה בעולם עם תמ"ג רשמי של כ –2.251 טריליון דולר וקצב צמיחה שנתי של של 7.6% (נתוני 2015-2016). למרות המנגנונים הבירוקראטיים של הודו, ניכרת בשנים האחרונות מגמת שיפור מצד השלטונות וחתירה להפיכת העסקים המקומיים לתחרותיים יותר בשוק העולמי.

מודי, שנבחר לתפקידו לפני שלוש שנים הוא אדם רציונאלי מאוד. הוא נולד למשפחת חנוונים ממעמד סוציו אקונומי נמוך והחל את הקריירה שלו כ"צ'אי וואלה" – מוכר תה. קורות חייו מספרים כי בתור ילד היה מופיע בתיאטרון, ומאוחר יותר שילב את ניסיונו בתחום כדי להתקדם בפוליטיקה ולהתחבב על הציבור.

מזכיר את נתניהו

מאז שנכנס לתפקיד התמקד מודי בראש ובראשונה בכלכלה. התשובה לחולייה של הודו, בעיני מודי, מזכירה את המדיניות הכלכלית של נתניהו. הפרטות רבות והרזיה של המגזר הממשלתי, משיכת השקעות זרות והקמת בסיס תעשייתי חזק שלא קיים היום בהודו.

כאשר תאגיד האחזקות הענקי 'Tata' רצה, לפני עשר שנים, לפתוח מפעל רכב במדינת מערב בנגל (שהעיר כלכותה היא בירתה), הוא נתקל בחזית רחבת ממדים של חקלאים, מתנגדים מושפעים של הפקעת אדמות לצורכי תעשייה. טאטא לא התקשתה למצוא חלופה: מדינת גוגאראט, בצפון החוף המערבי של הודו, הציעה לה שטחים, סובסידיות ופטור ממס.

בראש גוגאראט עמד בימים ההם נרנדרה מודי. הוא היה ראש ממשלת המדינה במשך תריסר שנים. בניגוד לביצועים הכלכליים החלשים יחסית של הודו ברמה הארצית, רשמה גוג'ראט שיעור צמיחה שנתי כולל של 11 אחוזים בעשור הראשון של מודי כמושל המדינה. הוא הזמין תעשיות מכל רחבי הודו והעולם לפתוח קווי-ייצור. מנהיגים זרים התרגלו להגיע לוועידות הכלכליות הדו-שנתיות שלו. הוא הצטייר כחלופה עניינית ורציונאלית למדיניות הכלכלית הזהירה מדי והיגעה מדי של הממשלה המרכזית בדלהי.

כמושל מדינת גוג'ראט ביקר מודי בישראל לפני יותר מעשור והתרשם במהלך ביקורו מטכנולוגיות ניהול החקלאות והמים של ישראל. מודי פעל מאז על מנת להרחיב את ההשקעות וההשתתפות של ישראל במגזר החקלאי של גוג'ראט.

לאחר שנבחר לראש הממשלה של תת-היבשת ההודית החל מודי ביישום מדיניותו הכלכלית. הצמיחה במדינה הענייה זינקה בקצב שעקף גם את סין. שנתיים לאחר עלייתו לשלטון של נרנדרה מודי, עקפה הודו את בריטניה במונחי תוצר נומינלי והפכה לכלכלה השישית בעולם במונחי תוצר נומינלי (GDP), כשהיא במרחק של שנה מלעקוף את צרפת החמישית. מודי הכריז גם על יוזמת "לייצר בהודו" (Make in India), תוכנית ממשלתית לעידוד השקעות זרות בהודו, ולמתן הטבות ליצרנים הודים שישאירו את הייצור בהודו עצמה.

גידול של 2000%

הודו נחשבת לאחד היעדים החשובים ביותר עבור ישראל בעולם. בתשע"ו דורגה הודו במקום התשיעי מבין רשימת יעדי היצוא הישראליים. ניתן לייחס לכך, בין השאר, את התחממות היחסים הבילטראליים בין הודו לישראל, שהתחזקו משמעותית בשנים האחרונות:

שיתופי פעולה רבים הושקו בתחומי החקלאות, המדע, הבריאות, ה-IT, הטלקומוניקציה והתעשייה ישראלית. שני הצדדים להוטים לשתף פעולה בתחומים נוספים כמו טכנולוגיות מים וערים חכמות. נכון לעכשיו, הודו היא שותפת הסחר האסייתית השנייה בגודלה עבור בישראל, אחרי סין.

לפי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, מאז כינון היחסים הדיפלומטיים בין הודו לישראל בתשנ"ב, עלה היקף הסחר בין המדינות מ-200 מיליון דולר באותה שנה ל-4.167 מיליארד דולר בשנה הקודמת (תשע"ו), גידול של כ-2,000%.

עיתונים מסוימים כבר הכריזו על מודי כ"חבר הטוב ביותר של מדינת ישראל בדרום אסיה", ובביקורו בשבוע הבא הוא צפוי לאשרר את התואר הזה. בישראל מבינים היטב את הפוטנציאל האדיר של מדינת ענק שכלכלתה נשענת על חקלאות, עם ראש ממשלה שלהוט לעשות עסקים כדי לקדם את מדינתו. מן העבר השני ישראל מציעה להודו בדיוק את מה שחסר לה כדי לבצע את קפיצת המדרגה הבאה, טכנולוגיה עילית בתחום החקלאי וגם בתחום הצבאי…

אין ספק שהביקור של מודי, שידוע כאוהד ישראל, יביא לשורת הסכמים כלכלים אדירים לשתי המדינות. ביקור שכולם יצאו ממנו מרוויחים.

כתיבת תגובה