מזה כשנתיים: הסטארטאפים מצייתים לצו שלא קיים

ח"כ שרן השכל בפנייה לשר האוצר באשר לצו שיאשר או יאסור פעילות עסקית עם מטבעות וירטואליים במדינת ישראל: "מיטת הסדום של הבירוקרטיה הישראלית מחייבת סטארטאפים לציית להוראות צו שאינו קיים" • המשמעות: חוסר יכולת לגייס הון להשקעות מחו"ל בדרכים לגיטימיות וחוקיות • כעת דורשים השחקנים המרכזיים בתחום להאיץ את אישור הצו

ביטקוין | צילום אילוסטרציה: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

ח"כ שרן השכל פנתה לשר האוצר בשאילתה דחופה במטרה לקדם את צו-איסור הלבנת הון לחוק הנש"פים, אשר הגיע לשולחן וועדת החוקה ב2018 אך לא אושר בשל התפזרות הכנסת. בתשובה לשאילתה מסר היום במליאה סגן שר האוצר ח"כ איציק כהן: "הוצאנו טיוטה בנושא ואנו ממתינים להערות של ח"כ אבי ניסקורן וח"כ אמיר אוחנה". יוצא שמזה קרוב לשנתיים, חוק הפיקוח נמצא בתוקף ביחס לנש"פים, מבלי שיש צו איסור הלבנת הון אשר חל עליהם. וכך יישום החקיקה תקוע, בדגש על חברות הפעילות בתחום הפינטק והמטבעות הדיגיטליים.

ח"כ שרן השכל אמרה היום, כי "מאות חברות בישראל פועלות במצב בלתי אפשרי: החוק מחייב אותן להישמע להוראות צו, שלא קיים. לא מדובר בעניין שולי. צו לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, שאמור לשמור על הישראלים מפני שימוש בכספים המשמשים ארגוני פשיעה וארגוני טרור אמור היה להיות מאושר כבר ב 2018, לאחר שהחוק עצמו עבר כבר לפני 4 שנים. המצב הזה לא רק מסוכן, הוא גם פוגע בכלכלה. היעדר ההוראות המחייבות של הצו גורמת לבנקים רבים פשוט לסרב לקבל כספים באופן גורף, מה שמונע מסטארטאפים לגיטימיים לגייס הון, להביא אותו לישראל ולשלם באמצעותו משכורות ומיסים.

"למרות המצב הבעייתי הזה, הצו עדיין לא הגיע לשולחן ועדת החוקה של הכנסת, מה שפוגע בכלכלה הישראלית ומונע יצירה של מקומות עבודה שכה חשובים בימים אלו. מיטת הסדום של הבירוקרטיה הישראלית מחייבת סטרטאפים לציית להוראות צו שאינו קיים.

"נשמע דמיוני? צו איסור הלבנת הון לחוק הנשפים, אמור היה להיות מאושר ב 2018, מה שעדיין לא קרה. כעת, סטרטאפים שמנסים לגייס הון בחו"ל, נתקלים בבנקים שלא מאפשרים להם להעביר כספים, כי יש לציית להוראות הצו. אבל הצו לא קיים. את המצב הבלתי אפשרי שנוצר, צריך לפתור ועכשיו."

מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי: "יש כאן מצב קפקאי שלא מאפשר לעסקים לגיטימיים לפעול. צו איסור הלבנת ההון היה אמור להיות מאושר ב-2018, ובמקום זה מה שאנחנו מקבלים זה חסימות של המערכת הבנקאית. יש להביא את צו איסור הלבנת ההון לאישור ועדת החוקה עוד לפני פגרת הכנסת ולאשר אותו מיד".

כתיבת תגובה