מי מאיץ את האינפלציה

לא מן הנמנע שהשווקים לא מתמחרים באופן מלא את כל האפשרויות לשנה הקרובה בנוגע לאינפלציה, התמשכות מצב צווארי הבקבוק ותגובות הבנקים המרכזיים | עליית מחירי האנרגיה תרמה כ-70% מההאצה באינפלציה

אינפלציה | צילום אילוסטרציה: Sementer, שאטרסטוק

המשך עליית האינפלציה בעולם על רקע הגאות במחירי האנרגיה, מובילה להערכתנו, כי לא מן הנמנע שהשווקים עדיין לא תמחרו באופן מלא את כל קשת האפשרויות לשנה הקרובה בכל הקשור לאינפלציה, התמשכות מצב של צווארי בקבוק, התממשות גורמי סיכון, ותגובת המדיניות של הבנקים המרכזיים המובילים כחלק מראשיתו של תהליך נורמליזציה.

העלייה בסביבת האינפלציה בארה"ב נמשכת, ונראה שבטווח הקרוב לא צפויה התמתנות משמעותית, אם בכלל, בסביבה זו. ככל שגל התחלואה הנוכחי יפחת, זה ישפיע על התאוששות הביקוש לשירותים ועליית המחירים. במקביל, המחסור המחודש בכלי רכב חדשים יביא ללחץ מחודש כלפי מעלה על מחירי הרכב המשומש. סגירת מפעלים בווייטנאם תפעיל לחץ כלפי מעלה על מחירי ההלבשה בחודשים הקרובים. בנסיבות אלו, קשה לראות את האינפלציה בארה"ב, שעשויה להסתכם בכ-5%-6% השנה, יורדת ליעד של 2% בעתיד הנראה לעין.

נראה שעליית מחירי האנרגיה תרמה כ -70% מן ההאצה באינפלציה בכלכלות המתקדמות בשנה האחרונה. מדובר לא רק בתרומת העלייה במחירי הנפט, אלא בתרומה משמעותית נוספת של עליית מחיר הגז הטבעי וחומרי אנרגיה נוספים. השפעת התייקרות הגז הטבעי צפויה להיות מודגשת באינפלציה בגוש האירו. מחירי האנרגיה מגיעים עתה לשיאים שמזה מספר שנים לא נראו. הקשר המדויק בין מחירי האנרגיה לבין המחירים של סחורות אחרות, תלוי בעצימות האנרגטית בתהליך הייצור וגם הגורמים המשותפים בגורמי הביקוש הבסיסיים. תחום המתכות הוא משתמש כבד באנרגיה, המהווה 10% מצריכת האנרגיה העולמית והרוב הוא בשל ייצור הפלדה. נדרשת גם מידה רבה של אנרגיה לשינוע ולהפצת מתכות תעשייתיות. הביקוש למתכות תעשייתיות ואנרגיה הוא מחזורי ומתאים בדרך כלל לפעילות התעשייתית הגלובלית. יחסית לקשר ההיסטורי המוכר, עוצמת עליית מחיר הפלדה בחודשים האחרונים חריגה וייתכן שמעידה על OVERSHOOTING. האנרגיה מהווה גם חלק גדול מעלויות הייצור של רוב הסחורות החקלאיות בצורה של שימוש בדלק כגון בנזין ודיזל, המשמשים בתהליכי שתילה, דישון וקציר של יבולים, כמו גם ההובלה שלאחר מכן. האנרגיה משמשת בתהליך ייצור והפקה של כימיקלים חקלאיים כגון חומרי הדברה, המיוצרים באמצעות נפט ומוצריו. חלק מן הדשנים, כמו דשן על בסיס חנקן, מופק תוך שימוש בגז טבעי. בנסיבות האלה, האינפלציה עדיין צפויה להישאר גבוהה יחסית בעתיד הנראה לעין, זאת בעיקר עקב ההשפעות הישירות והעקיפות המתמשכות של עליית מחירי האנרגיה. בעוד שהשפעת העלייה במחיר האנרגיה על האינפלציה צפויה להתרסן בהדרגה בשנה הבאה, בעיקר כתלות במידת ההרחבה של ההיצע על ידי אופ"ק, רוסיה, ארה"ב ומפיקות אחרות, החשש הוא שהמחסור בכוח אדם יהיה בעל השפעות מתמשכות יותר על האינפלציה וזאת בעיקר בארה"ב, בריטניה, אוסטרליה וקנדה.

נראה שהמדיניות המוניטרית המרחיבה לא תרמה עדיין להאצה גדולה של האינפלציה, אך האפשרות הזו קיימת בהמשך, זאת כתלות בצעדי המדיניות הבאים.  לא מן הנמנע שהשווקים עדיין לא תמחרו באופן מלא את כל קשת האפשרויות לשנה הקרובה בכל הקשור לאינפלציה, התמשכות מצב של צווארי בקבוק, התממשות גורמי סיכון, ותגובת המדיניות של הבנקים המרכזיים המובילים כחלק מראשיתו של תהליך נורמליזציה.

ביחס לשוק האג"ח בישראל, העלייה בציפיות האינפלציה עשויה להימשך בתקופה הקרובה, על רקע  התמשכות מצב של צווארי בקבוק והמשך העלייה במחירי האנרגיה. סביבת הריבית בארץ צפויה להיוותר ללא שינוי בעתיד הנראה לעין, כאשר החלק הארוך של העקום יושפע מסביבת התשואות בעולם וההתפתחות בציפיות האינפלציה. ככלל, תנאי הרקע להשקעה בשוק האג"ח הממשלתי פחות טובים, בעיקר על רקע הציפייה לתהליכי הידוק מוניטאריים ברחבי העולם, גם אם איטיים ומדורגים. לאור רמת המרווחים אנו סבורים כי לא נכון כרגע להגדיל חשיפה לאפיק הקונצרני כאשר עדיף להגדיל רמות הסיכון דרך הגדלת החשיפה לשוק המניות. עם זאת נראה שהמגמה החיובית באפיק הקונצרני עשויה להימשך לפחות בטווח הקצר.

מדד המחירים לצרכן של חודש אוקטובר צפוי לעלות בכ-0.3-0.5% ובהתאם לכך שיעור העלייה ב-12 החודשים האחרונים צפויה להמשיך ולעלות במעט. שיעור עליית המדד ב-12 החודשים הבאים צפוי להיות כ-1.6-1.9%.

 

הכותבים הם ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון

כתיבת תגובה