מלחמת הסחר כבר כאן והיא מסכנת את הצמיחה העולמית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של בית ההשקעות מיטב דש טוען כי ארה"ב לא תוכל להיות מנותקת אם החולשה בכלכלה בעולם תעמיק

מלחמת סחר | צילום: shutterstock

לאחר הטלת המכסים על אירופה וקנדה, הממשל האמריקאי מקצין עמדות גם בזירה מול סין ומודיע על הטלת מכסים על היבוא מסין בסך של כ 50 מיליארד דולר (36 מיליארד כבר ב-6/7). הסינים, כפי שהבטיחו, הגיבו מייד בצעדים נגדיים בסדר גודל דומה  והאמריקאים כבר איימו במכסים נוספים.

לפי דבריו של היועץ הכלכלי הראשי לשעבר לנשיא טראמפ גארי כהן בשבוע שעבר, הנזקים של מלחמת הסחר עלולים לנטרל את כל התועלת שהביא הרפורמה במס. השווקים עדיין יוצאים מנקודת הנחה שבסופו של דבר הצדדים יגיעו להסכם, אך הסיכונים עלו.

ספק אם ארה"ב יכולה לאורך זמן להתנתק משאר העולם אם החולשה בפעילות הכלכלית בעולם תמשך ותעמיק. יש לכך כמה סיבות טובות: 

א. קודם כל, מומנטום הצמיחה בארה"ב עצמה צפוי להיחלש עם היחלשות ההשפעה של התמריצים הפיסקאליים ב-2019. ככלל, ארה"ב נמצאת בשלב מאוחר של המחזור הכלכלי עם אבטלה מאוד נמוכה, מה שמקטין פוטנציאל לשיפור בצמיחה. מלבד זאת, המדיניות המוניטארית מתהדקת. הריבית הריאלית ל-5 שנים כבר עלתה ל-0.7%, שיא מאז המשבר. במחזור הכלכלי לפני משבר 2008, הריבית המוניטארית התחילה להיות מרסנת ברמה זו, כפי שבא לידי ביטוי בהאטה בקצב הצמיחה.

ב. למרות שמשקל היצוא בתוצר האמריקאי לא גבוה יחסית, הצמיחה בארה"ב ועוד יותר ביצועי מדדי המניות קשורים מאוד למצב בשאר העולם.במידה גדולה העולם תלוי בצמיחה בארה"ב, אך גם ההיפך נכון. משקל היבוא לסין מסך היבוא בעולם גדול הרבה יותר מארה"ב ועומד על כ-13% לעומת כ-9% בארה"ב. גם אם חלק מהיבוא לסין מהווים מוצרי ביניים בתהליך הייצור שהצרכן הסופי שלהם נמצא בארה"ב, עדיין ההיחלשות בכלכלה הסינית אמורה להשפיע חזק על הצמיחה בעולם ובארה"ב. אם נוסיף שהמשקל של גרמניה ביבוא העולמי, שגם בה יש סימני האטה בפעילות, דומה לארה"ב, נגיע למסקנה שאם העולם "חלה" ארה"ב תתקשה לא להידבק.

ג. מלבד קשרי הסחר יש גם את הערוץ הפיננסי שהוא כמסתבר אולי אף חזק יותר מהכלכלי. ההתאמה בין מדד התנאים הפיננסיים במדינות אסיה לבין אותו מדד בארה"ב עמד ב-20 השנים האחרונות על כ-55%. בין אירופה לארה"ב הקשר היה 93% (!!!). במקביל, הקשר בין מדד התנאים הפיננסיים בארה"ב לקצב הצמיחה בארה"ב עמד על כ-53%. לכן, אם התנאים הפיננסיים בעולם ימשיכו להתדרדר, כפי שקורה לאחרונה, זה בסופו של דבר יגיע גם לכלכלה האמריקאית.

ד. לבסוף, צריכים להגיד שארה"ב עלולה להיפגע אף יותר ממלחמת הסחר מהמדינות האחרות כי היא נכנסת לעימות מול כל אחת מהמדינות, כאשר כל יתר המדינות יפגעו רק מיחסי הסחר מול ארה"ב.

נכתב ע"י אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של בית ההשקעות מיטב דש

כתיבת תגובה