מי אחראי לזינוק ערך הביטקוין? תופתעו לגלות

האם ייתכן שאת עליות השערים החדות במטבעות הביטקוין יצרו בעצמן החברות המייצרות אותם? • ממחקר שפורסם בבלומברג והובא ב'דה מרקר' עולה כי חשבון אחד המחזיק בכמות גדולה של מטבעות, הוא שרכש כמויות גדולות במקרים של ירידת השער, כדי להעלות את מחירי המטבע

הביטקוין מעוור עיני חכמים | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

מחקר חדש שפורסם ב'דה מרקר' והובא מ'בלומברג', טוען כי אדם אחד בלבד, אחראי לזינוק של הביטקוין ל-20 אלף דולר ב-2017. למחקר אחראים חוקרים אקדמיים בטקסס, שחוללו סערה בשנה שעברה, לאחר שטענו כי הזינוק האסטרונומי של הביטקוין ב-2017, נבע ממניפולציה בשוק הקריפטו. כעת מעלה המחקר טענה חמורה יותר: משקיע אחד בלבד שמחזיק בכמות גדולה של ביטקוין, מדובר באחד מן האנשים המכונים 'לווייתני ביטקוין', הוא העומד מאחורי המניפולציה ויכול לשנות את מחיר המטבע הדיגיטלי כרצונו.

"ישות אחת בבורסת הקריפטו ביטפינקס, יכולה לשנות את מחיר הביטקוין", אמרו פרופסור ג'ון גריפין מאוניברסיטת טקסס ואמין שמס מאוניברסיטת אוהיו. גריפין ושמס, שעדכנו את המחקר שפרסמו לראשונה ב-2018, מסרו כי העסקות קשורות למטבע הדיגיטלי טתר (Tether), מטבע דיגיטלי יציב שאמור להיות צמוד לערך הדולר.

"לפי תוצאות המחקר, רק משקיע אחד השפיע על התנודות החדות במחיר הביטקוין", אמר גריפין בראיון. "בעתיד אנשים יידהמו לגלות, שהעבירו מיליארדי דולרים לאנשים שהם לא מכירים ואף אחד לא מפקח עליהם".

נציין כי ב'טתר' דחו את הטענות והיועץ המשפטי של החברה סטוארט הוגנר טען, כי המחקר פגום מיסודו, בגלל שאינו מבוסס על מספיק נתונים.

ב'בלומברג' אומרים, כי ביטפינקס וטתר הם גופים שנויים במחלוקת. בורסת הקריפטו מנוהלת ונמצאת בבעלות אותם מנהלים ששולטים בטתר, וסוחרים רבים בעולם המטבעות הדיגיטליים, מטילים ספק בהנחת יסוד של טתר – שכל מטבע מגובה בדולר אמתי אחד. משרד התובע הכללי של מדינת ניו יורק, הגיש תביעה נגד ביטפינקס באפריל, בטענה שהחברה מסתירה הפסדים של מאות מיליוני דולרים שנגרמו ללקוחות.

החוקרים טוענים, כי כרייתם של מטבעות טתר חדשים, אינם מגובים בדולרים – כפי שהחברה טוענת – והמניפולציה במטבע הביטקוין נוצרת, כאשר החברה רוכשת במטבעות שייצרה, את מטבע הביטקוין. הדבר משול לרכישת דולרים מאסיבית בשקלים מזויפים, ערך הדולר יעלה אך מבלי שיהיה לו גב אמתי.

במהלך המחקר עקבו החוקרים אחרי עסקות טתר וביטקוין, בין התאריכים 1 במארס 2017 ועד 31 במארס 2018, ונדהמו לראות כי בכל פעם שמחיר הביטקוין ירד מתחת לרמה מסוימת, רכישות הביטקוין בביטפינקס עלו.

"הדפוס הזה הופיע רק בתקופות לאחר שנוצרו מטבעות טתר חדשים, בהובלת בעל חשבון אחד, ובורסות קריפטו אחרות לא היו מעורבות", הם כתבו במחקר שיפורסם במהדורה הבאה של כתב העת Journal of Finance. "סימולציה של העסקות מעידה, כי הדפוסים האלה אינם מקריים. שחקן גדול אחד בשוק הקריפטו, או ישות אחת, הצליח להציג יכולת לראיית העתיד ולתזמן עסקות בדיוק במועד הנכון, או שהוא ביצע מניפולציה במחיר הביטקוין, שסוחרים אחרים לא יכולים להבחין בה".

היועץ המשפטי של טתר, סטוארט הוגנר, מסר כאמור כי לטענות אין גיבוי. "זהו ניסיון ברור להשתמש באקדמיה לסחיטת כסף. מעודכן או לא, למחקר אין בסיס אקדמי", הוא הוסיף כי "מומחי מאקרו כלכלה ובעלי אחזקות במטבעות דיגיטליים, מבינים כי הביקוש העולמי העלה את מחיר המטבעות הדיגיטליים ואת הביקוש לטתר".

במהלך 2017 דיווח בלומברג כי ביטפינקס וטתר קיבלו זימונים לחקירה ב-2017 מהרשות הפדרלית למסחר בסחורות, CFTC, משרד המשפטים של ארה"ב פתח בחקירה פלילית לבדוק האם טתר ביצעה מניפולציה בביטקוין. ב'דה מרקר' שהביא את הדברים דווח, כי עד כה ה-CFTC ומשרד המשפטים, לא האשימו את ביטפינקס וטתר בעבירה על החוק.

כתיבת תגובה