מנכ"ל משרד הבריאות: לא נסמן תחליפי סוכר כמזיקים

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הבהיר היום בדיון בתקנות סימון מוצרי מזון שהתקיים בוועדת הבריאות של הכנסת, כי מוצרים כמו משקאות שיש בהם תחליפי סוכר לא יסומנו כלל

ממתקים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הבהיר היום בדיון בתקנות סימון מוצרי מזון שהתקיים בוועדת הבריאות של הכנסת, כי מוצרים כמו משקאות שיש בהם תחליפי סוכר לא יסומנו כלל (לא במדבקה אדומה ולא במדבקה ירוקה), לעומת משקאות עם סוכר אשר יסומנו במדבקה אדומה. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) הבהיר לנציגי התאחדות התעשיינים: סימון המוצרים ייעשה בחזית האריזה, ולא מאחוריה או בצדדיה. עוד החליט אלאלוף כי יחידת מזון ארוזה מראש ששטח קדמת האריזה שלה אינו גדול מ-25 סמ"ר תהיה פטורה מסימון תזונתי. זאת לעומת הנוסח המקורי של התקנות שנתן את הפטור ל-20 סמ"ר מקסימום. ההחלטה היא למורת רוחם של נציגי התעשיינים שדרשו 30 סמ"ר, וח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) שביקשה לא לפטור שום שטח. יועץ מסחרי לשגרירות איטליה בישראל, רפאלה דה לוטיו, הצטרף לתעשיינים ואמר: "התעשייה האיטלקית לא תוכל לעמוד בפחות מ-30 סמ"ר". בר סימן טוב חיזק את היו"ר אלאלוף ואמר: "עלינו לעודד אכילה במנות קטנות. 25 סמ"ר זו פשרה שאפשר לעמוד בה". נציגי התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר ביקשו לא לחייב סימון על אריזת פלסטיק שקופה שבתוכה מספר פריטים קטנים זהים, אולם אלאלוף דחה בקשתם.

מזכ"ל איגוד רופאי בריאות הציבור, ד"ר חגי לוין, הצדיק את דרישת משרד הבריאות לסמן את כמות הסוכר על גבי תחליפי מזון לתינוקות בני שנה ומעלה (שלב 3): "שההורים ידעו שיש אלטרנטיבה, במקום לדחוף לתינוק בקבוק עם סוכר".

שגריר איטליה בישראל, ג'יאנלואיג'י בנדטי, אמר בדיון: "אנחנו מאמינים שבריאות הציבור לא יושגו רק באמצעות סימון אדום או ירוק. גישה כזאת תעודד החלפת רכיבים טבעיים בתמציות וחומרים כימיים שלא נחקרו עד כה. מדבקות אזהרה אדומות יפגעו באופן לא מידתי במרכיבי תזונה ים תיכונית החיוניים לדיאטה בריאה. בנוסף, לוח הזמנים ליישום התקנות צריך לעמוד על שנתיים לפחות, ולא 3 חודשים. אנחנו שואפים להרמוניזציה של תקני השיווק הישראליים והאירופיים ואני בטוח שיימצא האיזון הנכון". בנדטי הוסיף כי הוא חושש גם מעליית מחירים, בשל העלויות הנלוות ליצרנים במהלך כזה.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר בתגובה: "אנחנו מעוניינים שהציבור יידע בצורה קלה ופשוטה אם המזון מכיל מרכיבים מזיקים, ויוכל להשוות ביניהם. כל העולם מדבר על סימון בחזית האריזה. קנדה בדרך לשם, יש דיונים בצרפת ובאיחוד האירופי. אנחנו מדינה ריבונית שצריכה להתמודד עם הבעיות שלה באמצעים הנכונים עבורה. תזונה ים תיכונית ביסודה לא מכילה מוצרים מזיקים כמו נתרן, סוכר ושומן רווי. אנחנו מאמינים שהדרך היא תכנית לאומית שמתחילה במערכת החינוך, ואנחנו מבצעים גם דברים נוספים. בין היתר, נוציא הנחיות לכיבוד במסיבות יום הולדת והפסקות פעילות גופנית בבתי הספר ונהפוך מקומות עבודה לפעילים בריאותית".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) הוסיפה: "זהו  רגע האמת מבחינתנו. מילא אם לא היתה בעיה כל כך קשה עם השמנה ובעיות בריאות נוספות. המחיר שאנחנו משלמים הוא גבוה מדי. עלינו ההורים לדאוג לבריאות ילדינו".

מנכ"ל ניצת הדובדבן, ארבל שירן: "אנחנו נלחמים בסוכר, אבל גוררים לתחליפי סוכר מסוכנים כמו רב-כהלים".

היועץ המסחרי לשגרירות איטליה, רפאלה דה לוטיו: "התעשייה האיטלקית לא יכולה ולא מתכוונת להחליף רכיבים טבעיים איכותיים ברכיבים מלאכותיים שמזיקים לבריאות".

המדען הראשי של תנובה, זאב פייקובסקי: "יש כאן פספוס בחינוך לבריאות של הדור הצעיר, כי מאפשרים את אותה מתיקות, רק באמצעות תחליפי סוכר. יש להרגיל את החיך לטעם פחות מתוק".

כתיבת תגובה