מנכ"ל נת"ע: "הקו האדום יחל לפעול עוד השנה"

מנכ"ל נת"ע בדיון על התנהלות החברה והחשש לעיכובים ובזבוז כספי ציבור: "הקו האדום יפתח בסוף השנה – האומדן התקציבי היה ללא ניסיון קודם ובבחינה מול פרויקטים בעולם, נת"ע במקום טוב" | ח"כ מקלב שיזם את הדיון: התקציב עמד על 10.7 מיליארד שקל והיום אנחנו כבר עומדים על הערכות של 16 מיליארד | ח"כ מרגי: אנחנו מתעדכנים על עוד עיכובים והתחושה היא שזה גדול על מי שקיבל על עצמו את הפרויקט

עבודות הקו האדום | צילום אילוסטרציה: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

ועדת הכלכלה קיימה היום דיון מהיר ביוזמת ח"כ אורי מקלב בנושא התנהלות חברת נת"ע במכרזי הרכבת הקלה והחשש לעיכובים ובזבוז כספי ציבור. מנכ"ל נת"ע אמר שמדובר בטעויות שהתבצעו באומדן תקציבי שנערך ללא שום ניסיון קודם, ואם יבחנו במבחן מול פרויקטים אחרים בעולם נראה שנת"ע במקום טוב. עוד הוסיף שהקו האדום שנכנס לעבודה באוגוסט 2015 יפתח בסוף השנה הנוכחית.

ח"כ מקלב אמר במהלך הדיון שהוא מבקש להעמיק בראיית עבודת נת"ע בפרויקטים של הרכבות הקלות, כיוון שנראה כי יש פער בין ההתחייבות ליעדים לבין מה שקורה בשטח. "התקציב עמד על 10.7 מיליארד שקל והיום אנחנו כבר עומדים על הערכות של 16 מיליארד שקלים", הוסיף.

ח"כ יעקב מרגי הצטרף לבקשה לאחר שנחשף לקשיים שעלו מסוגיית נת"ע והתייחס לטענות על העדפות לגופים יקרים יותר במכרזים. "אנחנו מתעדכנים על עוד עיכוב ועוד עיכוב והתחושה היא שזה גדול על מי שקיבל על עצמו את הפרויקט".

ח"כ קטי שטרית אמרה, שהתחילה לבדוק את נושא נת"ע עוד מפינוי כפר שלם, כשהחלטותיה של החברה נובעות מכך שאין עליהן מספיק ביקורת. עוד הוסיפה שנת"ע בחרה בתוואי הרסני לעיר רעננה שיגרום לנזקים של למעלה מ-40 מיליארד שקלים, למרות שיש תוואי חלופי של 570 מטר שיחסוך חצי מיליארד שקל. "פניתי לנת"ע ולשרה ולא קיבלתי תשובות. למה להתעקש ולהרוס את חיי התושבים? החוק חשוב אבל הוא תקוע כי הוא דורסני", הוסיפה.

ח"כ צבי האוזר אמר בדיון שאין ספק שלפרויקטים בסדרי גודל כאלה יש חריגות תקציביות, כשהדבר החשוב הוא להאיץ את הפעולות כי אנחנו בקטסטרופה תחבורתית. "בזמן הזה איכות החיים הולכת ונהיית קשה יותר ויותר והתפקיד של נת"ע זה להקים תשתית לתלפיות, למאה שנה, ולקצר את הסבל לתושבים", אמר.

עו"ד טל קדמי, ממובילי המחאה נגד התכנון של נת"ע אמר בדיון: "בנובמבר 2020 נודע לנו על התוואי ששונה בדקה ה-90. יש תוואי שיכול לשרת את הנכים בבית לווינשטיין אבל הוא שונה ומה שבעצם אומרים לנו זה שלא אכפת להם מהנכים. נט"ע ומנכל החברה לא הסכימו להיפגש איתנו. מנחם בגין אמר בעבר 'יהיו נושאי המשרה משרתיה ולא רודיה', אבל נת"ע עושה בדיוק הפוך. אנחנו מבקשים תוואי שישרת את הנכים במקום שהכי נדרש להם ואנחנו מבקשים לא לתת יד לחוק המטרו. הגעתי לכאן בתחבורה ציבורית ואני יודע כמה היא חשובה אבל לא תחב"צ דורסני".

המשנה למנכ"לית משרד התחבורה, עילם שגיא, אמר בדיון שהמטרו והרכבת הקלה הם פרויקטים משמעותיים שמתגלגלים כבר שנים ארוכות גם במוסדות התכנון וגם בממשלה והם מודעים לבעיות הקיימות. עוד שהחלק האחרון של המטרו נמצא בדיון ארוך אצל חוקרת מטעם הוועדה לתשתיות לאומיות, אך ציין שהתוואי של הרכבת לא קשור לחוק המטרו והקו הירוק והקו הסגול מתוכננים ל-2026-2027.

"אנחנו במקום טוב"

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק הגיב לטענות וציין כי רצוי לדעת את העובדות לפני שמטיחים האשמות. "בסוגיית תוואי הרכבת הקלה ישבתי עם ראש עיריית רעננה וזה הועבר לחקירה בוועדה לתשתיות לאומיות. בקשר לפינוי כפר שלם, נת"ע פעלה באופן הגון וענייני עם התושבים והוצאתם בעיכוב של שנה גרמה לעיכוב של שנה בפרויקט. המטרו עובר ב-24 רשויות שונות שמרביתן תומכות בו ויחד עם הרכבת הקלה הוא מהווה פתרון אמיתי לכל משתמשי הרכבים הפרטיים. יש גם חרדות מובנות מהקידוח באדמה, אבל לשמחתי יש לנו ניסיון מכרייה שעבר בהצלחה", אמר.

גליק הוסיף שנת"ע לא מוציאה כספים לפרסום עצמי ולא שילמה עבור חסויות, כשכל הסרטים שנראו תואמו עם משרד התחבורה על מנת להכשיר את הלבבות להגעת הרכבת. באשר לחריגות התקציביות אמר גליק שמדובר בטעויות שהתבצעו באומדן שנערך ללא שום ניסיון קודם, ואם יבחנו במבחן מול פרויקטים אחרים בעולם נראה שנת"ע במקום טוב.

נציג אגף התקציבים באוצר, איציק דניאל, אמר שכדי להתמודד עם החסמים הבאנו את חוק המטרו שמונח על שולחן הכנסת ומחכה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית והוסיף ש"אם החוק לא יעבור יהיה קשה מאוד ליישם את הפרויקט בלוחות זמנים ובתקציב שאנחנו מעריכים". בהיבט התקציבי אמר דניאל שפרויקט הרכבת הקלה הוא מהמורכבים והיקרים ביותר שנעשו במדינה ויש בה עיכובים בזמן ובתקציב בין היתר בגלל המדד שעלה ושדרוגי תשתיות שלא כולם תכננו. עוד הוסיף, שכל חריגה של מעל 50 מיליון שקל נדרשת אישור מועדת ההיגוי ונמצאת תחת בקרה של חברה חיצונית.

ח"כ מקלב סיכם את הדיון ואמר שנת"ע עושה עבודה עם שליחות חשובה מאוד, אבל אין ספק שיש סבל והשלכות על התושבים. לדבריו, יכול להיות שבחלק הזה צריך להפעיל אנשי מקצוע עם מומחיות בממשק בין תושבים לחברה, ואמר ש"אם תעמדו ביעד הפעלת הקו האדום עד סוף השנה, זה יהיה הישג". מקלב הוסיף שהוועדה מבקשת שנת"ע תעביר לה בכתב הערכה על תקציב מועדי ההפעלה ולוחות הזמנים ושעל החברה ללמוד מניסיון חשמול הרכבת הקלה בירושלים ולדווח על תוכניותיה". בתגובה לכך אמר גליק כי ההסכמים נחתמו וכל שינוי יוביל לשנים של עיכוב, וח"כ מקלב השיב: "תעבירו את התשובה בעניין הזה בכתב ונשקול לקיים סיור".

כתיבת תגובה