מסתמן: מתווה שיפתור את בעיית רכש הגומלין בתח"צ

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' הודיע אמש לוועדת הכספים, כי יש פתרון לחלק מ-2,000 האוטובוסים שרכישתם תקועה, בשל המחלוקת על חובת רכש הגומלין • המתווה המדובר פותר רק את הבעיה של חברות אגד ודן, אולם אינו מהווה בשורה לכלל המכרזים המוקפאים, המעכבים את שיפור מצב התחבורה הציבורית בישראל

ייצור האוטובוסים ישתחרר? | צילום: ארכיון, יח"צ

רכש של יותר מ-2000 אוטובוסים תקוע מזה כשנתיים בעקבות מחלוקת סביב רכש הגומלין הרצוי במכרזי התחבורה הציבורית. בדיון אתמול בוועדת הכספים אישר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', את מתווה הפשרה המתגבש בעניין רכש האוטובוסים של אגד ודן. "אנחנו משחררים עכשיו מכרזים של אגד ודן לבקשת היצרניות הישראליות", אמר אתמול (ב') סמוטריץ' בוועדת הכספים. "שחרור של 850 אוטובוסים יאפשר לתעשייה הישראלית עבודה ביותר מ-400 אוטובוסים וייתן להם אוויר לנשימה".

מתווה הפשרה חל בשלב זה רק על רכש האוטובוסים של אגד ודן ולא על שבעת המכרזים התקועים בגלל מחלוקת בין משרד האוצר למשרד הכלכלה, בעניין רכש גומלין במכרזי התחבורה הציבורית. מדובר במכרזים שאמורים להוות תוספת של 40% למערך התחבורה הציבורית הקיים במדינה וכוללים רכישת 1,250 אוטובוסים נוספים.

בתחקיר מפורט סקרנו ב'ביזנעסופ"ש' את נושא רכש הגומלין והבאנו את עמדות הצדדים. כך בעוד משרד הכלכלה מנסה לדאוג לתעשייה המקומית, באמצעות רכש גומלין בהיקף של 35%-20%, משרד האוצר טוען שמכיוון שהתחבורה הציבורית לא רווחית ומשולמים בה סובסידיות מדי חודש בחודשו, אין כל סיבה להכניס את חובת רכש הגומלין למכרזים, דבר שאמור לייקר את רכש האוטובוסים ולפגוע בתחרות.

בית המשפט דן כאמור בסוגיה ושלח את הצדדים להחליט, האם תקנות המכרזים של התחבורה הציבורית חלות על רכש הגומלין. השר סמוטריץ' התייחס לסוגיה בוועדת הכספים ואמר כי  "הלוואי שבית המשפט היה קובע לחייב רכש גומלין וכן שחוק חובת המכרזים חל על מכרזי התחבורה הציבורית. היינו פותרים את העניין שתקוע שנתיים. בית המשפט קבע רק שחוק חובת המכרזים חל, ושלח אותנו לוודא אם התקנות חלות על רכש גומלין".

המתווה החדש מתייחס ל-850 מתוך יותר מ-2,000 האוטובוסים שאמורים לרכוש. מדובר ברכש הצטיידות של אגד ודן לאוטובוסים בשנים 2020-2019. ב'דה מרקר' הובא פירוט ההסכם ושם נטען כי לגבי מכרזי רכש האוטובוסים של אגד ודן – תיעשה העדפה של עד 15% בהצעת המחיר לכלי התחבורה (אוטובוס) תוצרת הארץ ב-50% מהיקף הרכש. כלומר, במידה שהצעת המחיר שתוגש במכרז ביותר מ-400 אוטובוסים, תהיה גבוהה עד 15% ממתחרותיה, זו תזכה לעדיפות. משרד התחבורה מוביל את דיוני המשא ומתן בין הצדדים באמצעות המגשר אילן קרני.

לטענת סמוטריץ' שהובאה ב'דה מרקר', ההחלטה על הפיצול בין מכרזי אגד ודן (850 אוטובוסים) למכרזי החברות הפרטיות (שבעה מכרזים הכוללים כ-1,250 אוטובוסים). נעשתה בעקבות בקשת חברות התעשייה הישראליות בענף האוטובוסים (הארגז ומרכבים), על מנת לאפשר להן אוויר לנשימה: עבודה על יותר מ-400 אוטובוסים, 200 מתוכם בשנת 2020.

על שולחנו ח"כ משה גפני, מונחים מאות מכתבים של תושבים, הקובלים על בעיות ואי סדרים בשירות התחבורה הציבורית ברחבי הארץ. שבעת המכרזים התקועים מהווים חסם של ממש, בכל הקשור להמשך הפעלת התחבורה הציבורית, מכיוון שהמכרזים שהסתיימו ועדיין פועלים מכוח האינרציה, בשל המכרזים החדשים התקועים, אינם תואמים להתפתחותן של שכונות חדשות והגידול באוכלוסייה. יו"ר וועדת הכספים גפני מכיר את התיק היטב, והוא ציין בדיון כי יוקם צוות בראשות ח"כ לוי לבחינת רכש גומלין והסדרתו.

ד"ר רון תומר – הבעלים של חברת התרופות הגנריות הישראלית 'אוניפארם' ואחד המועמדים בבחירות הצפויות להתקיים בחודש ינואר, לנשיאות התאחדות התעשיינים – מתנגד למתווה הפשרה על מכרזי רכש האוטובוסים לישראל. הוא אומר כי: "תעשיית מרכבי האוטובוסים נפלה שבי בידי הממשלה – ברצותה, הממשלה דואגת לה וברצותה חונקת אותה".

לטענתו, "כשהממשלה נוקטת עמדה נגד התעשייה הישראלית, לא נותר לתעשיינים להסכים למחצית מהיקף הרכש הנדרש. במצב מתוקן, ממשלה הגיונית לא הייתה מייצרת מצב, בו היצרנים הינם בני ערובה ופועלת עבורם ודרכם כדי לשמור על כל רכש הגומלין הנדרש בישראל. מכיוון שממשלת ישראל התמהמהה, נאלצו היצרנים להסכים לפשרה חלקית, זאת כדי לשמור על העובדים ולא לסגור קווי ייצור".

תומר אינו מתייחס כלל לטענה של משרד האוצר על ייקור המכרזים ועל הטענה שבעקבות רכש הגומלין, ישולמו סובסידיות גדולות יותר. הוא רואה לפניו רק את חברות הרכבת האוטובוסים הישראליות. "לא ייתכן שממשלה שמשקיעה סכומי עתק ברכש אוטובוסים בחו"ל לא תדרוש, כמקובל במדינות רבות בעולם, שחלק מהכסף יושקע חזרה בתעשייה הישראלית. תעשיית מרכבי האוטובוסים הישראלית, היא תעשייה מודרנית וחשובה המייצרת מאות מקומות עבודה בפריפריה.

"הזנחתה היא הזנחת הפריפריה ופגיעה קשה בכלכלה ובחברה הישראלית. כמי שהיה מעורב בעבר במאבקים קשים על רכש גומלין שרובם הסתיימו בהצלחה, כנשיא אדרוש את הרחבת השימוש ברכש גומלין ממנו ייהנו תעשיינים רבים. אז רכש גומלין אין הרבה – אבל רכש אבטלה מסין יש בהחלט".

כתיבת תגובה