מס על משקאות? המומחים מתנגדים בתוקף

בנייר עמדה ארוך ומפורט מסבירים באיגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים את התנגדותם להטלת המס שקידם שר האוצר אביגדור ליברמן | נשיא ארגון העסקים הגדול בישראל אוריאל לין מזהיר "אסור לחזור שוב למצב ששרר בעבר" עוד הוסיף: "הטלת מס צריכה סלקטיבי הוא פסול מיסודו חוץ מחריגים מאד מיוחדים כמו מס על סיגריות ומשקאות משכרים ובוודאי שאין זה נכון להרחיב את רשימת החריגים"

משקאות מתוקים על מדפי רשת שיווק | צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

לפני מספר ימים, נחשפה בתקשורת כוונת אגף התקציבים להכליל במסגרת חוק ההסדרים הצעה להטלת מס על משקאות קלים מכל סוג שהוא. איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר הביעו מיד התנגדות עזה להטלת מס זה.

בנייר עמדה ארוך ומפורט הסבירו באיגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים את התנגדותם להטלת מס זה. בראשית דבריהם הסבירו כי כהוכחה לבעיית צריכה מוגברת של סוכר בישראל נאמר כי ע"פ מחקר של פרופ' הראל שיף מאוניברסיטת בר אילן, 43% מהילדים שותים משקאות ממותקים מדי יום.

באיגוד דחו את ההוכחה וכתבו: "ראשית דבר חשוב לציין כי יצרני המזון הישראליים פועלים מזה שנים בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות לשיפור תזונתי של הרכב רכיבי מוצרי המזון באמצעות רפורמולציות והפחתות של רכיבים הנחשבים כפחות בריאים כגון סוכר, נתרן, שומן רווי תוך מעבר לרכיבים טבעיים בלבד. לפני כחצי שנה הושלם השלב השני של רפורמת סימון המדבקות האדומות שמטרתה לגרום להקטנת צריכת מוצרי מזון ומשקאות עתירי סוכר מדובר בתהליך של שינוי התנהגות צרכנית אשר השפעתו היא תהליך לאורך זמן".

באיגוד הביאו לראייה, כי בעקבות המהלכים שלעיל במהלך השנה האחרונה הופחתה כמות הסוכר במוצרי מזון ומשקאות במעל 30,000 טון (בהשוואה להתחלת התהליך משנת 14/2013) ובתחום המשקאות הקלים מדובר בהפחתה של כ-25%.

עוד צוטטה טענת משרד הבריאות כי בישראל קיימת תופעה של צריכת סוכר מוסף מוגברת וחריגה. לא רק זאת אלא שפרסומי המשרד מדגישים כי צריכת הסוכר המוסף ממזון ומשקאות בישראל היא הגבוהה בעולם ומכאן המסקנה שהוא המקור לבעיית ההשמנה במדינת ישראל .

מן הראוי לבחון תחילה טענה זאת שהיא המקור לדרישה להטלת המס על צריכת סוכר מוסף ממזון ומשקאות בישראל. נתוני הגופים הרשמיים בישראל ובעולם, כולל נתוני מחקרי משרד הבריאות, מצביעים על אנומליה קיצונית בין הנתונים אותם מציג משרד הבריאות לבין נתוני הגופים הרשמיים בישראל ובעולם אותם נפרט בהמשך. הממצאים והנתונים ממחקרים מגלים כי: צריכת הסוכר המוסף ממזון ומשקאות בישראל היא הנמוכה ביותר מבין כל המדינות המערביות והמדינות המפותחות בעולם (למעט יפן) ואחת הנמוכות מכל מדינות העולם!!!

בעוד משרד הבריאות מדווח על צריכה של 170 גרם לנפש ביממה הנתון האמיתי עומד על כ-75 גרם לנפש ליום כמחצית מהכמות שמשרד הבריאות מדווח ועל סמך נתון שגוי זה של צריכת סוכר מוסף במזון ומשקאות (מעל כפול מהנתון העובדתי) מבקשים להטיל את מיסוי הסוכר במשקאות.

וכך המשיכו באיגוד לצטט את שאר ההסברים שצורפו להצעה, תוך שהם "מפרקים" טענה אחר טענה, ומסכמים: לאור האמור לעיל קשה להתעלם מדפוס התנהלות מחלקת תזונה במשרד הבריאות המתבטא כמוניפולטיבי, מגמתי, משתמש בנתונים תוך הוצאתם מהקשרם ושיוכם למסקנות מטעות דבר המהווה מכשול בפני אנשי המקצוע בתחום ורגולטורים שונים הנשענים ונסמכים על נתונים אלו.

לסיכום הבהירו באיגוד: "לאור כל המידע והעובדות שהובא בפניכם, המסקנה היחידה המתבקשת היא כי אין הגיון והצדקה כלכלי ובריאותי לאישור חוק מיסוי סוכר במשקאות בישראל".

נשיא ארגון העסקים הגדול בישראל אוריאל לין שלח אף הוא מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן בו הוא כותב: "ברצוני להצטרף לפניית איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים בכל הקשור ביוזמה לכלול בחוק ההסדרים הטלת מס מיוחד על משקאות קלים בישראל. מעבר לטענות הספציפיות המועלות על ידם לעניין זה, יש עוד כמה היבטים עקרוניים בעלי חשיבות, אשר אני מודע להם במיוחד נוכח כהונתי בעבר כממונה על הכנסות המדינה".

לאחר שפירט את הסיבות לקביעתו כי: "הטלת מס מיוחד על משקאות קלים, ומכל סיבה שתהיה, מהווה רגרסיה ונסיגה לעומת תפיסות היסוד לגיבוש מערכת מיסים יעילה ופשוטה יותר בישראל". קובע צין כי "אסור לחזור שוב למצב ששרר בעבר".

לסיכום מכתבו כתב: "תמיד אפשר למצוא סיבות ונימוקים למה להטיל מס צריכה באופן סלקטיבי. אין לכך סוף. אם פורצים את השער אפשר למצוא עוד עשרות ואולי אף מאות סיבות נוספות על איזה עוד מוצרים או שירותים רצוי להטיל מס קניה. הטלת מס צריכה סלקטיבי הוא פסול מיסודו חוץ מחריגים מאד מיוחדים כמו מס על סיגריות ומשקאות משכרים ובוודאי שאין זה נכון להרחיב את רשימת החריגים".

לסיום הדגיש: "על כן הצעתי היא לבטל את הכוונה להטיל מסים על משקאות קלים".

כתיבת תגובה