מצעד הפייקים: פייסבוק הסירה חשבונות הסתה איראניים

עשרות מיליוני צפיות בוידיאו, למעלה ממיליון עוקבים, רבבות חברי קבוצות ושורה של התבטאויות אנטי-ישראליות בהסוואה של ליברלים אמריקאים • כך פעלה המחתרת האיראנית בפייסבוק

כמה שבועות בלבד לבחירות האמצע בארצות הברית, בו בזמן שבריטניה עוסקת בקדחתנות בניסיון להגיע לעסקת ברקזיט ומספר שבועות לאחר הודעת פייסבוק לפיה הסירה מאות קבוצות וחשבונות שנמצאו קשורים לאיראן ולרוסיה, הודיעה שוב פייסבוק על הסרת עשרות חשבונות חשבונות, דפים וקבוצות נוספים שנמצאו מקושרים לאיראן ופעלו באופן "לא אותנטי" וניסו לפגוע באנשים בארה"ב ובבריטניה, באמצעות עיסוק בנושאים נפיצים כמו יחסי גזע, התנגדות לדונלד טראמפ, והגירה.

על פי הודעת החברה, הסרת החשבונות התבצעה לאחר שזיהתה את פעילותן בשבוע האחרון. עם זאת, טרם מצאה פייסבוק הוכחות המקשרות את פעילות החשבונות ישירות לממשל האיראני וכי מתנהלת חקירה בנושא.

על פי הדיווח ב-BBC, הפעילות שזוהתה החלה בחודש יוני 2016 ובמסגרתה תיאמו לפחות 82 דפים, קבוצות וחשבונות פייסבוק ואינסטגרם את הפעילות הרשתית בצורה המפרה את מדיניותה, וכללה ביטויים אנטי-ישראליים ואנטי-סעודיים, תוך הסוואת הפעילות כאילו נעשתה על ידי ליברלים אמריקאים.

בהודעת המועצה האטלנטית שחשפה את הפעילות האסורה נאמר כי "האבולוציה כאן לעומת הפעילות הפרו-איראנית הבוטה יותר שנחשפה קודם לכן מצביעה על כך שאלה שעומדים מאחוריה הסיקו מסקנות מניסיונם עד כה".

למרות שלא מדובר במספר עצום של חשבונות, מדובר בדפים שזכו לחשיפה עצומה והשפעה על קהלים נרחבים. כך למשל, בין הדפים האסורים נמנה הדף I Need Justice Now שצבר למעלה מ-13 מיליון צפיות בוידיאו, ובסך הכל עקבו למעלה ממיליון איש אחר לפחות אחד מאותם דפים, לפחות 24 אלף ממשתמשי הרשת החברתית הצטרפו ללפחות אחת מקבוצות ההסתה ו-28 אלף איש עקבו אחר אחד מ-16 חשבונות האינסטגרם המזויפים. בנוסף, יצרו הדפים שבעה "אירועים" בפייסבוק אליהם נרשמי עוקביהם.

כתיבת תגובה