משבר ההסעות || החברות ישביתו את ההסעות לבתי הספר?

לאחר שהבעיה בתקצוב הסעות תלמידים ברשויות לא נפתרה – יו"ר ועדת הכלכלה ביטן דרש דיון נוסף עם שר החינוך וראש אגף התקציבים – וקרא לחברות ההסעה להשבית את ההסעות לבתי הספר | בישיבה התפתח ויכוח באשר לעלות התקציבית, מקורות המימון ועוד | בעקבות זאת הודיע היו"ר ביטן כי יכנס את הוועדה שוב בעוד שבועיים וקרא לצדדים לפתור את הבעיה עד אז

הסעות תלמידים | צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום דיון המשך בנושא הפעלת ההסעות למערכת החינוך, לאחר שלפני כשבועיים התברר כי התמורה שמקבלות חברות ההסעה הפרטיות מהרשויות המקומיות עבור הסעת תלמידים נשחקה בשל האינפלציה, ויש חשש לפגיעה בהסעות בפתיחת שנת הלימודים הבאה.

בדיון היום התברר כי אין סיכומים בין הצדדים, היו"ר ביטן זעם על כך ודרש ישיבה נוספת בעוד שבועיים, בהשתתפות שר החינוך, ראש אגף התקציבים באוצר ויו"ר מרכז השלטון המקומי.

יו"ר ארגון חברות ההסעה, ניסים סרוסי, עדכן בפתח הדיון כי התקיימה פגישה עם נציגי משרדי האוצר והחינוך, שבה אמרו נציגי האוצר כי אין בעיה להסיר חסמים במכרזים, ורק שאלת התקצוב נותרה פתוחה. מנהל אגף הסעות במשרד החינוך, שמעון אבני, ביקש להבין מה המשמעות של ביטול הקפאת המדד. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי הממשלה צריכה לקבל החלטה בעניין, ואת נושא המימון יסגרו משרדי האוצר והחינוך בניהם.

נציג אגף התקציבים באוצר, אלי מורגנשטרן, אמר כי השלטון המקומי מתפעל את המכרזים, ולאוצר אין בעיה שרמת התמחור בהם תהייה יותר גבוהה. לדבריו, "אף אחד לא כופה על חברות ההסעה להגיש הצעה שאי אפשר לעמוד בה". היו"ר ביטן אמר כי הם עומדים בהצעות, הם רק רוצים הצמדה למדד בגלל האינפלציה המשמעותית, והעריך כי מדובר בעד 80-90 מיליון שקל.

בתגובה לכך אמר מורגנשטרן כי האוצר לא מעביר כספים ישירות לחברות ההסעה, אלא לרשויות. היו"ר ביטן שב ואמר כי הממשלה צריכה לקבל החלטה, האוצר או משרד החינוך יעבירו כסף לעיריות והן תתחייבנה להעביר את התקציב הזה רק לחברות ההסעה.

עו"ד נועה בן אריה, שייצגה את מרכז השלטון המקומי, טענה כי מדובר במאות מיליוני שקלים ואמרה כי יש קשיים משפטיים. ח"כ דוד ביטן זעם על כך ואמר שהעיריות רק רוצות עוד כסף, וכשמעלים את הארנונה אין להן בעיה. הוא הוסיף: "כל הצדדים לא יכולים להמשיך לגלגל עיניים כל הזמן". עם זאת, הוא שב וציין כי במקרה זה אכן העיריות לא צריכות לממן את התוספת.

בעקבות הדיון הסוער קרא היו"ר ביטן לנציגי חברות ההסעה לפעול ולהשבית את המערכת. היא הודיע שיכנס את הוועדה לדיון נוסף בעוד כשבועיים, וביקש לזמן אליו את שר החינוך, ראש אגף התקציבים ויו"ר מרכז השלטון המקומי. "התפקיד של כולכם הוא לפתור את הבעיה ולא לנפנף בקשיים. נראה את ראשי הערים גיבורים גדולים אם תהייה שביתה בשנת בחירות. אם העניין הזה לא ייפתר הוועדה תגיש בגץ נגד הממשלה והרשויות", סיכם היו"ר ביטן.

כתיבת תגובה