משבר הקורונה של ענפי התעופה והתיירות

חברת אל-על בסכנת קריסה – מפטרת עובדים ומקצצת שכר גם לבכירים • איסתא וישראייר, מוציאות עובדים לחופשה כפויה וגם המלונות מנסים לעשות מבצעים מיוחדים להבאת תיירים • משרד האוצר הקים צוות מיוחד לטיפול בהשפעות הכלכליות של הנגיף אולם אינו מטפל בשלב זה בנושאי פיצויים

מטוסי אל על | צילום: משה שי, פלאש 90

נגיף הקורונה ממשיך לחולל שמות גם בחברות התעופה. חברת התעופה הלאומית של ישראל נכנסה לקשיים בעקבות הקורונה. היום הודיעה אל על, כי שכר הבכירים בחברה יקוצץ ב-20% בשל המשבר, שהביא להפסקת הטיסות למספר יעדים במזרח הרחוק וכן לכמה יעדים באירופה.

בהודעת אל-על נכתב, כי "בעקבות ההשפעות המידיות של נגיף הקורונה והחלטות משרד הבריאות, חברת אל על מודיעה היום, על שורת צעדי התייעלות מידיים, זאת בשל הצורך הדחוף להקטין את הוצאות השכר ולהתאים את מצבת כוח האדם, לפעילות החברה. זאת לאחר שוירוס הקורונה גורם להאטה משמעותית בפעילות אל על ולירידה משמעותית בביקוש לטיסות".

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין קיים היום ישיבה דחופה עם יושב ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, מר אבי אדרי ועם יושב ראש נציגות עובדי אל על, מר שרון בן יצחק, ומסר להם עדכון בדבר הצעדים הצפויים לצאת לפועל בימים הקרובים ובכללם:

  • קיצוץ שכר לחברי הדירקטוריון ולחברי הנהלת אל על החל מאחד במרץ בהיקף של 20 אחוז.
  • פיטורים בהיקף של 1000 עובדים זמניים וקבועים, בהתאמה לירידה בהיקף הפעילות והירידה בהכנסות.
  • דרישה מההסתדרות ונציגות העובדים להפחתת שכר לבעלי שכר גבוה מקרב עובדי החברה הקבועים הנכללים בהסכם הקיבוצי וזאת בהיקף של 20 אחוז.
  • עצירת קליטות בחברה עד להודעה חדשה.
  • ביטול כלל ההוצאות שאינן הכרחיות בשעה זו.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על אמר: "אני נחוש לעשות הכול על מנת להבטיח את עתידה של החברה ואפעל באומץ, פתיחות והוגנות. זה יום לא קל עבורנו והצעדים עליהם החלטנו, נעשים מתוך כאב המשולב באחריות ודוגמה אישית. כאב בגין האנשים שנאלץ להיפרד מהם, אחריות ליתר אנשי אל על, שיהיו שותפים למאמץ האינטנסיבי להתמודדות עם האתגר, ודוגמה אישית של המנהלים בקיצוץ משמעותי בשכרם.

"המהלך הזה הוא חלק משורה של צעדים שנעשים, על מנת לאפשר לחברה לצלוח את המשבר ולצאת ממנו מחוזקת".

גורמים המעורים בענף התיירות מצוטטים ב'מעריב', כי "התיירות והתעופה עלולים לספוג הפסדים כבדים מאוד בשל הקורונה. זה לא רק בארץ, אלא בעולם. יש כאן רעידת אדמה".

הזרמת סיוע לאל על

בעקבות המשבר פנה יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, במכתב דחוף למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. במכתב מבקש בר-דוד, להנחות את הגורמים המקצועיים בקרן הסיוע הכלכלי לעסקים שנקלעו למצוקה, להעביר לחברת אל על 50 מיליון שקל.

יו"ר ההסתדרות מסביר במכתב, את השתלשלות האירועים שהביאו את אל על למשבר הנוכחי: "בעקבות ההתפשטות העולמית של נגיף הקורונה, בוטלו הזמנות רבות לטיסות ברחבי העולם וכן בוטלו נתיבי אוויר של חברות תעופה שונות ברחבי העולם. משבר זה לא פסח על אל על, חברת התעופה הגדולה בישראל המעסיקה אלפים רבים של עובדים".

בר-דוד הוסיף וכתב כי "משבר הקורונה גרם לאל על, משבר תזרימי קשה והחברה הודיעה על כוונתה לפטר כ-1,000 עובדים". בר-דוד מדגיש שההסתדרות תתנגד לכל מהלך של פיטורי עובדים שאינם נחוצים בעת הזאת. לאור זאת מבקש יו"ר ההסתדרות סיוע דחוף בדמות העברה של 50 מיליון שקל אשר יועברו לאל על כהלוואה מקרן הסיוע הכלכלי לעסקים שנקלעו למצוקה.

ניסיונות להצלת הכרטיסים שנמכרו

מכתב יו"ר ההסתדרות בא, לאחר שחברת אל על הודיעה, על הקלה נוספת במדיניות המסחרית למחזיקי כרטיסי טיסה לתאילנד ויפן. במסגרת הניסיון להציל את מה שנותר מהכרטיסים שנמכרו, מודיעה החברה, כי מחזיקי כרטיסי הטיסה לתאילנד ויפן עד לתאריך 30/4/20 (כולל), יוכלו לשנות את הכרטיס שברשותם למועד יציאה חדש, לרבות החלפת יעד עד ה-31/7/20 (כולל) ללא תשלום דמי שינוי או טיפול (בכפוף להפרשי התעריף בכרטיסי הטיסה ככל שיהיו).

ב'גלובס' פורסם, כי במשרד האוצר הוקם צוות ייעודי, לטיפול במצב. מדובר בצוות מאוחד של משרד הבריאות, המועצה הלאומית לכלכלה ונציגות האוצר, שינהל את מדיניות הממשלה במשבר, במטרה לצמצם ככל הניתן את מספר החולים והנדבקים. מאחורי איחוד הצוותים עומדת הערכה, כי מגפת הקורונה עומדת להתפרץ בישראל, אך באוצר מדגישים כי כרגע מדובר "בצעדי היערכות בלבד".

בין היתר, על פי גלובס, ינסו להעריך באוצר, מה תהיה השפעת הצעדים הכלכליים על המערכת הפיננסית ובכלל זה הבורסה, הגופים המוסדיים ואחרים. באוצר הבהירו כי שאלת הפיצויים תעלה לדיון, רק בשלבים מאוחרים יותר, כשהיקף הנזק יתברר.

עם זאת, מוסיפים בגלובס, באוצר מתכוונים לסייע לעסקים העומדים בשלושה תנאים מצטברים: ראשית, מספקים שירות חיוני, שנית, שנקלעו למשבר המאיים על עצם קיומם ושלישית שהם עושים ככל שביכולתם להתגבר על המשבר בכוחות עצמם – גם אז הבהירו באוצר, כי העזרה תינתן כדי להקל על המצוקה התזרימית של העסק ולפי קריטריונים שוויוניים. על פניו, נראה כי חברת אל על עומדת בקריטריונים אלו. השאלה אם האוצר יוכל אכן לסייע לה במצוקה הנוכחית.

בהודעות אל על נאמר עוד, כי "החלטות והמלצות משרד הבריאות, אזהרות המסע של משרד החוץ ואיסור כניסה לזרים ממדינות מסוימות, שפרסם משרד הפנים, השפיעו על הביקושים לנסיעות לחו"ל. לכך התווספה בשבוע שעבר, קריאת משרד הבריאות לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל בכלל.

"אל על אינה יכולה לעמוד מנגד ולהתעלם ממצוקת הלקוחות ולכן החליטה להקל ולהתחשב ככל הניתן בציבור ופרסמה מדיניות מסחרית מקלה, המאפשרת למחזיקים בכרטיסי טיסה לאירופה עד 31/3/20, לשנות את מועד טיסתם לרבות החלפת יעד, ללא תשלום דמי שינוי וטיפול עד 31/7/20, זאת בנוסף למבצע מכר, המאפשר לרכוש כרטיסי טיסה מסוג "קלאסיק" לאירופה לשנה הקרובה ולשנות או לבטל ההזמנה, עד 6 שעות לפני מועד ההמראה, ללא תשלום.

זמני המתנה ארוכים מהרגיל

"בשל הנסיבות המיוחדות, אנו נאלצים לבצע התאמות מסחריות בחלק מהטיסות שתוכננו, תוך שמירה על קשר אווירי בין ישראל והיעדים השונים, לטובת לקוחותינו. אל על מסייעת לנוסעים שטיסותיהם בוטלו ומציעה להם חלופה, הממזערת השינוי ככל הניתן. יחד עם זאת, אנו מתנצלים בפני הלקוחות המושפעים מהשינוי בלוח הטיסות, ומקווים מאוד כי שינויים אלו יתקבלו בהבנה".

בחברת אל על מתייחסים גם לזמני ההמתנה הארוכים במוקדי השירות של החברה, ומסבירים זאת במענה לעשרות אלפי פניות. בסיום ההודעה, חברת אל על מביעה תקווה כי "עם חלוף המשבר, נהייה לבחירה הראשונה של הישראלים ונעשה הכל כדי שיבחרו בנו, בכל פעם, מחדש".

חופשה ללא תשלום בענף התיירות

משבר הקורונה בשוק התעופה והתיירות, מכה בגלים את כלל העוסקים בתחום ונראה כי המרוויחים הגדולים בסיפור הזה כרגע, הם בתי מלון בארץ, העשויים להרוויח יותר תיירים ישראלים, שיעדיפו להישאר בישראל ולא לטוס לעולם הגדול. ביום הבחירות התפרסמה הערכה בתקשורת, כי כמעט שלושה מנדטים נשארו בארץ ולא יצאו לטייל בחו"ל, בשונה מכל יום שבתון של הבחירות.

חברה נוספת שסופגת ריקושטים מהמשבר, היא חברת התיירות איסתא, ששולחת הביתה את אנשי המכירות שלה, לחופשה ללא תשלום לחודש שלם, עד שהענף יתאושש (או ח"ו יתרסק לגמרי), כך דווח ב'כלכליסט'. מנכ"ל איסתא, אסף גורן, הדגיש במכתבו, כי למרות המצב, החברה אינה מפטרת עובדים. בנוסף הודיע גורן, כי בכירי החברה – המנכ"ל והסמנכ"לים – יישאו בקיצוץ שכר, בשיעור של עד 25%, וכי שכר העובדים לא יפגע.

בדיווח נאמר עוד, כי עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת), התכנסו לישיבת חירום בעקבות התפשטות הנגיף. בישיבה נמסר, כי ההנהלה והוועד דואגים למיגון נאות לעובדים. בנוסף, הודיע יו"ר ועד העובדים, פנחס עידן, כי לקראת הקיץ, לא יגויסו עובדים חדשים, וכי קיימת אפשרות שעובדים יצאו לחופשות ללא תשלום, או יעברו לעבודה במשרה חלקית.

גם חברת ארקיע הודיעה, כי נוסעים שיזמינו טיסות עד ה-31 במרץ לא יחויבו בדמי ביטול או שינוי לטיסות הממריאות עד ה-25 במאי (כולל חופשת פסח). השינוי יתאפשר עד לשבעה ימים לפני מועד ההמראה המתוכננת.

עוד פורסם ב'כלכליסט' כי חברת ישראייר חייבה את כל 470 עובדיה, לצאת לחופשה כפויה של שבעה ימים, אותה יצטרכו לקחת עד אפריל – זאת עקב ירידה חדה בהזמנות לפברואר-מרץ. בנוסף, החברה נערכת לפיטורי 5% מכוח האדם, שהם כ-25 עובדים, והקפיאה גיוס עובדים חדשים.

החברה הודיעה, כי תעבור לטיסות על בסיס סטנד ביי, בהנחה ששיעורי התפוסה בטיסות נמוכים. בנוסף, החברה דוחה השקת יעדים חדשים שעליהם הכריזה, כגון סלובניה, ארמניה פלמה וסקופיה (מקדוניה). המטוסים צוידו במסכות ומגבוני אלכוהול, למקרה שתיווצר פאניקה בקרב הטסים, במקרה של נוסע שלא חש בטוב.

מעודדי התיירות הישראלית בפעולה

ויש גם מי שבא לקראת הישראלים. או לקראת עצמו, כדי לא להישאר ללא הזמנות. רשתות המלונות אוליב ורימונים בבעלותו של עמית פורת, הכריזו על קמפיין לעידוד החופשות במלונות בישראל, עם אפשרות ביטול ללא תשלום כלל, עד 48 שעות לפני ההגעה, במהלך חודשי מרץ ואפריל, לא כולל חג הפסח.

"שאלה אחת חוזרת נשאלת כמעט בכל הטלפונים למרכז ההזמנות", אומרת אדל אדרי סמנכ"לית רשת מלונות אוליב ורשת מלונות רימונים. "מה יקרה אם לא נוכל לצאת. רבים נמצאים בימים אלו באי ודאות. כן לטוס – לא לטוס, כן להתחייב לחופשה בארץ – לא להתחייב לחופשה בארץ. בכל יום מתפרסמים מקומות חדשים בהם נכנסים אנשים לבידוד".

בעקבות אי הוודאות החליטו ברשתות אלו לבוא לקראת קהל המטיילים, "ולא משנה מה יהיה בחודש אפריל". בהודעה הם מכריזים מראש, כי "החודשיים הקרובים הם ללא דמי ביטול, עד יומיים לפני הגעה". המטרה היא, "לתת לאנשים אפשרות להזמין בראש שקט קדימה, בחדרים שנותרו פנויים במלונות הרשתות", מסבירה אדל אדרי סמנכ"לית רשת מלונות אוליב ורשת מלונות רימונים.

מבצע קורונה לחופשה ישראלית

רשת נוספת שמנסה ליצור רווחים אפשריים מהמשבר, היא מלונות דן שיוצאת במבצע מיוחד, לישראלים שנשארו בארץ. במסגרת המבצע: לקוח אשר יזמין חופשה במלונות דן במהלך חודש מרץ בלבד, יקבל לילה שני (באמצע וסוף שבוע) ב-50 אחוז הנחה. המבצע תקף למזמינים חופשה במהלך כל חודש מרץ בלבד, במלונות ובתאריכים נבחרים.

לדברי טלי קידר, סמנכ"לית השיווק והדיגיטל במלונות דן: "דווקא עכשיו כשהרבה ישראלים מחפשים להזמין חופשה בישראל, החלטנו לצאת בהטבה ייחודית, כדי לתת מענה לכל אותם אנשים שרוצים לנפוש בארץ ישראל היפה וליהנות מחופשה ישראלית איכותית".

2 תגובות ל: "משבר הקורונה של ענפי התעופה והתיירות"

  1. כתבה מגעילה וממומנת שנועדה להוציא כספים לטובת המפונקים באלעל. טיסה זה לא חיוני! וחוץ ולנסות להתגבר בעצמם זה לקצץ יותר המשכורות המנופחות מאוד של הבכירים. אז באיזה קריטריונים הם עומדים? איכס איזו חברה מגעילה! באמת שזה לא יזיז לאף אחד אם הם יפשטו רגל.

  2. בכיינים!!! עשקתם שנים את הציבור במחירים מטורפים !!! תבזבזו מעט לשעת משבר!!!!

כתיבת תגובה