משק כנפי ההיסטוריה: 'אל על' כפופה לבעלות חרדית

אחרי שגורביץ' פרש מהמירוץ ודוד ספיר לא הגיש בסופו של דבר כל הצעה לרכישת מניות – רוזנברג הפך לבעל השליטה הרשמי של אל על, המחזיק במספר הגדול ביותר של מניותיה • משפחת בורוביץ מצאה את עצמה מחוץ למעגל השליטה והמדינה תחזיק בכ-12-15% ממניות החברה • אל על מטענים מרחיבה את הפעילות הבין לאומית שלה וחתמה על הסכם לשיתוף פעולה Joint Venture עם החברה האמריקאית CargoJetX‏

אל על | צילום: משה שי, פלאש 90

מכנפיים אחזקות לכנפי ההיסטוריה. אלי רוזנברג הוא בעל המניות הגדול ביותר בחברת אל על, כך התברר בתום ספירת המעטפות בהנפקת המניות של אל על. רוזנברג יחזיק 42.89% מהבעלות בחברה ויהפוך לבעל השליטה בחברה ואילו המדינה תחזיק בכ-12%-15% ממניות אל על.

על פי הדיווח של החברה, מחיר המינימום בהנפקה למניה עמד על 67.1 אגורות, ובמהלך ההנפקה גייסה החברה סכום של 505.5 מיליון שקל (כ-150 מיליון דולר), מהדיווח עולה עוד כי במסגרת המכרז הגיעו 491 הזמנות לרכישת כ-974 אלף מניות בהיקף כספי כולל של כ-654 מיליון שקל. המחיר ליחידה נקבע על 671 שקל.

מבין שלושת המתעניינים שהביעו רצון לרכוש את אל על רק רוזנברג הגיע אל הישורת האחרונה. מאיר גורביץ הודיע לפני כמה ימים כי לאור התנגדות משרד האוצר שאל על תבצע הנפקה פרטית עד להנפקה הציבורית, הוא לא ייגש לרכישת החברה במתכונתה הנוכחית ואילו המשקיע דוד ספיר לא הציע כל הצעה לרכישת מניות.

כתוצאה מהרכישה של רוזנברג, אבדה משפחת בורוביץ את השליטה בחברה שהייתה לה באמצעות חברת כנפיים אחזקות. בעקבות הכסף המוזרם לקופת אל על (המידלדלת) לאחר ההנפקה, שוויה של החברה צפוי לנוע סביב כ-900 מיליון שקל, זאת לאחר עלייה בערך המניות.

הדוחות הכספיים של אל על המציגים הפסדי ענק של מאות מיליוני שקלים, הביאו את החברה לכדי הערת 'עסק חי'. רואי החשבון של החברה ציינו בדוחות כי משבר הקורונה המתמשך גרם "להיעדר ביקוש ולהשבתה מלאה של טיסות הנוסעים הסדירות של החברה" שהובילו גם לגירעון של 135 מיליון דולר בהונה העצמי".

מחברת כנפי נשרים תעופה של אלי רוזנברג נמסר, כי "אנו גאים על תוצאות ההנפקה הציבורית של חברת התעופה הלאומית אל על שבסיומו נחזיק ב-42.89% מהבעלות בחברה.

אלי רוזנברג | צילום: בן חורין אלכסנדרוביץ

"בראש ובראשונה כנפי נשרים תעופה לוקחת על עצמה אחריות גדולה להשיב את אמון הנוסעים, להבטיח את תעסוקתם של אלפי עובדי אל על, ולהוביל את חברת התעופה של ישראל לעתיד בטוח. לאורך כל החודשים האחרונים הוכיחה כנפי נשרים רצינות, מחויבות ויכולת פיננסית שתסייע להבריא את אל על.

"בכוונתנו להעמיד לטובת אל על צוות מקצועי מנוסה ובעל יכולות מוכחות בכל השדות הרלוונטיים לניהול חברת התעופה הלאומית. צוות שיוביל את אל על להיות חברה מתפתחת וצומחת הפועלת בסטנדרטים המתקדמים ביותר בענף התעופה העולמי.

"אל על בשליטת כנפי נשרים תעופה תשים דגש מיוחד על עמידה בלוחות הזמנים בכל טיסותיה, תשקיע משאבים רבים בשיפור השירות ובשיפור חוויית הטיסה לכלל לקוחותיה, וכן תפעל לשדרוג המזון המוגש לנוסעים בכל המחלקות.

"כנפי נשרים תעופה תהיה מחויבת לאתגרים הלאומיים של מדינת ישראל והיא תבצע כל משימה בגאווה עם דגל כחול לבן ומגן דוד על זנב המטוסים".

וועד טייסי אל על מסרו בתגובה למהפך בחברה, כי "טייסי אל על מברכים על הצלחת ההנפקה וההזרמה הצפויה לקופת החברה. הזרמה שמסמנת את תחילת דרכה החדשה של אל על. ברכות לבעל השליטה החדש. אנחנו בטוחים שיוביל את החברה לצמיחה ולשגשוג. מי ייתן ותהיה זו שנת התחדשות והצלחה לחברת אל על ולעובדיה המסורים".

מחפשים מנכ"ל

ב'כלכליסט' דווח כי נציגיו של רוזנברג פנו לאחרונה לאורי סירקיס כדי להתחיל במו"מ על מינויו למנכ"ל. סירקיס המשמש כמנכ"ל ישראייר עוד משנת 2011, נחשב כמי שהוביל את המהפך בחברת התעופה הקטנה שבשנים האחרונות עבר מהפסדים כבדים לרווחיות.

על פי הדיווח, בתקופת הקורונה ישראייר הייתה החברה כמעט היחידה מבין חברות התעופה הישראליות שקיימה טיסות מסחריות לאילת ולחו"ל. פרישת סירקיס מישראייר תהווה מכה קשה לחברה שאותה מנסה אי.די.בי ואדוארדו אלשטיין למכור כבר שנתיים. עוד דווח כי כיו"ר אל על עולה כמועמד שמו של ראם עמינוח, שליווה את תהליך הרכישה.

ואילו ב'גלובס' דווח כי אלי רוזנברג גייס את חברת לובינג בשם 'גלעד יחסי ממשל ולובינג'. על פי הדיווח, בשונה ממדינות אחרות, בישראל, הלקוח וחברת הלובינג לא מחויבים לשקיפות על האינטרס שלשמו נשכר הלוביסט, מכאן שנותר רק לנחש שרוזנברג נערך ליום שאחרי ההנפקה במסגרתה המדינה עשויה להפוך לבעלת מניות בחברה (עד 44.9% בלי זכות הצבעה אבל עם וטו לקביעת זהות בעל השליטה באל על).

שכירת לוביסט יכולה לעזור לאל על לדחות שוב את המועד המחייב את החברה להשיב כמיליארד שקל ללקוחות על טיסות שבוטלו בדיווח הוזכר כי גם לאל על חברת לובינג משלה, והיא מיוצגת על ידי גורן עמיר.

חוזרים להטעין

ובלי כל קשר להנפקת המניות מודיעה אל על כי היא נערכת לחזרה הדרגתית של טיסות מטען במטוסי החברה החל מיום 21 בספטמבר 2020 ושל טיסות נוסעים החל מיום 1 באוקטובר 2020. יצוין כי היקף הטיסות המתוכנן בשלב זה אינו מהותי וייקבע בהתאם לביקוש וכי מדובר בטיסות נוסעים למספר מצומצם של יעדים בארצות הברית (סדיר) ובאירופה (סדיר ושכר), כאשר טיסות המטען מתוכננות בשלב זה ליעדים במזרח הרחוק.

הפעלת הטיסות תבוצע בהתאם להנחיות משרד הבריאות. נכון למועד זה ובהתאם להנחיות הממשלה, הכניסה לישראל אפשרית לבעלי דרכונים ישראלים בלבד. כמו כן, החליטה החברה על הארכת החופשה ללא תשלום (חל"ת) של עובדי החברה, עד ליום 31 באוקטובר 2020. בשלב זה מצויים בחל"ת כ-5,940 עובדים של החברה וחברות הבנות שלה. החזרת עובדים מחל"ת לצורך הטיסות המתוכננות צפויה להיות הדרגתית, בהיקפים שאינם מהותיים ובהתאם להיקף הטיסות.

החברה מבהירה כי המצב נזיל מאוד ומועדי תחילת החזרה לפעילות, יעדי הטיסות, אופן הפעלת הטיסות והיקפן עשויים להיות שונים מן המתוכנן והמפורט לעיל כתוצאה ממספר רב של גורמים, בין היתר, הנחיות משרד הבריאות והגורמים הרלוונטיים בארץ ובעולם, מצב התפשטות נגיף ה"קורונה" בארץ ובעולם, מצבה של החברה וגורמים נוספים.

בפירוט ההודעה של אל על נמסר כי החל מה-21.9, החברה תחדש את פעילות טיסות המטען במטוסי החברה למזרח: שנגחאי, בומביי והונג קונג ותפעיל בנוסף טיסות שכר על פי הצורך.

החל מה-1.10, אל על תפעיל טיסות נוסעים סדירות לאתונה ובנוסף, חברת סאן דור מבית אל על, תציע טיסות שכר למספר יעדים ביוון וקרואטיה, באמצעות חברות תיירות ישראליות.

החל מה-12.10, החברה תחדש את פעילותה ליעדי הדגל – ניו יורק, לונדון ופריז. הטיסות ליעדים אלו יבוצעו במטוסי הדרימליינר של החברה, בהן יוצעו 3 מחלקות שירות: תיירים, פרימיום ועסקים.

עוד נמסר כי אל על מטענים מרחיבה את הפעילות הבין לאומית שלה וחתמה על הסכם לשיתוף פעולה Joint Venture עם החברה האמריקאית CargoJetX‏ – כצעד משלים לאסטרטגיה של אל על מטענים לשרת את לקוחות השוק הישראלי, החברה תוסיף פעילות משמעותית בין אירופה לאסיה וארצות הברית.

במסגרת ההסכם, הצטיידה חברת CargoJetX בשני מטוסי 747 מטען, על מנת להפעילם בטיסות מטען בחודש אוקטובר במסגרת שיתוף הפעולה החדש, בנוסף לצ'ארטרים שיבוצעו עבור לקוחות גלובליים, מתוכננות טיסות מטען להונג קונג ושנגחאי ו-2 טיסות שבועיות לליאז', בלגיה שימשיכו לניו יורק. תוספת הפעילות של אל על מטענים תסייע ללקוחות הישראלים ותיתן פתרונות נוספים להטסה מהמזרח הרחוק וניו יורק במטוסי מטען.

פרק מסתיים

במכתב ששלח מנכ"ל אל על הנוכחי גונן אוסישקין לעובדי החברה, כותב גונן כי "אתמול הסתיים פרק משמעותי בתוכנית הסיוע לאל על, לאחר שבצענו הנפקת מניות לציבור בהיקף של 505 מיליון שקל. החלטת ממשלת ישראל כפי שקבלה ביטוי בהחלטת ממשלה רשמית, מבטיחה כי המדינה מכירה בתרומה הייחודית של אל על לביטחון הלאומי על מנת לשמר את נתיבי האוויר לישראל פתוחים.

מאידך כותב גונן כי "החלק השני והקריטי במתווה הסיוע טרם הושלם- גיוס חוב בהיקף של 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור  של 75% שיאפשר לנו להשיב כספים ללקוחות, לשלם חובות לספקים ולהניע מחדש את החברה".

במכתב מזכיר גונן את שתי הטיסות היסטוריות. האחת הטסת המשלחת המשולבת האמריקאית- ישראלית לאיחוד האמירויות, הטיסה המסחרית הראשונה של מטוס ישראלי מעל סעודיה והטיסה הראשונה מישראל לאיחוד האמירויות. והשנייה טיסת ראש ממשלת ישראל לטקס החתימה על הסכם שלום עם איחוד האמירויות והצהרת השלום עם בחריין.

"לפי דו"ח נתב"ג נראה כי אכן יש עלייה מתונה ועקבית בכל חודש, כך היה גם בחודש אוגוסט האחרון. אך  עדיין  היקף הנוסעים נמוך בכ- 96% בהשוואה להיקף הנוסעים שעברו בנתב"ג בחודש אוגוסט בשנה שעברה", כותב גונן.

הוא שלח איחולי החלמה לעובדים שאינם בקו הבריאות והפציר בכולם להישמע בקפדנות להוראות ולהנחיות משרד הבריאות בכל הקשור לסגר, להיגיינה ולריחוק חברתי. "כולנו תקווה כי מהר ככל שניתן יימצא חיסון ותרופה לקורונה, תכלה שנה ונגיפיה תחל שנה וברכותיה".

תגובה אחת ל: "משק כנפי ההיסטוריה: 'אל על' כפופה לבעלות חרדית"

  1. איך הוא ישמור שבת בחברה הזו
    זה מסובח מאד גם אם נגיד שהמטוסים לא יטוסו
    מה עם צוותי קרקע שמגיעים בשבת כדי להכין את המטוסים מוקד ההזמנות שפתוח 364 יום בשנה
    מועדון הנוסע המתמיד ועוד מעגלים שעובדים בשבת איך חרדי נכנס לבוץ הזה
    ברגע שהוא בעל שליטה חובתו ההלכתית להשבית את החברה בשבת כבר ממחר כולל כל השירותים

כתיבת תגובה