משרד השיכון: אלה המבנים המסוכנים שזקוקים לבדיקה מיידית

לאחר עשרות דיווחים על סדקים המופיעים בבניינים ישנים, ובצל הקריסה המהדהדת בחולון שם בחסדי שמיים ניצלו רבים, התכנסו בכירי הענף לדיון במשרד השיכון והבינוי | המסקנות: ימופו מבנים סמוכים לים, בגובה של 3 קומות ומעלה | משרד הבינוי והשיכון לעיריית חולון: קדמו את פרויקט 'פינוי בינוי' במתחם. הסיוע על סך מיליון השקלים שהבטחנו לתכנון הבניין החדש ממתין להעברה כבר מספר ימים

המבנה שקרס בחולון | צילום: פלאש 90

בצל הדיווחים ההולכים ומתרבים מאז אירוע הקריסה של הבניין בחולון על סדקים בבניינים נבנו לפני עשרות שנים, התקיימה ישיבת הערכה מקצועית במשרד השיכון והבינוי, כחלק מעבודת מטה שמוביל מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס.

בניינים בני 50 שנה, כאלו שנבנו מ-1970 ולפני כן, המוצבים על עמודים ובסמיכות לים, נכללים בקטגוריית סכנת התמוטטות, והינם בראש סדר העדיפויות לבדיקת יציבותם, בדגש על מבנים בני 3 קומות ומעלה, כך על פי דיווח ב'כלכליסט'.

בנתונים שהוצגו בישיבה על ידי טלי הירש-שרמן מנהלת אגף תורת הבנייה, הוצע לפלח את הבניינים לפי עשורים, כמו גם מידת הקרבה לים. מבנים הממוקמים עד 200 מטרים מהחוף יכללו בדרגה החמורה ביותר, שאר המבנים עד קילומטר מהים יכללו בדרגה בינונית, מבנים שהם עד 2 קילומטרים מהים יכללו בדרגת האזהרה השלישית. כאשר לא רק הקרבה לים משפיעה על חומרת האזהרה, אלא גם הקרבה לשבר הסורי-האפריקאי.

בסקירה הוסבר כי הקרבה לים נחשבת כמדד בטיחות של הבניינים לאור כך שהלחות והמליחות יוצרות קורוזיה שפוגעת בברזל שביסודות הבניינים, לצד היקוות מי תהום, תופעה הגוברת בצמוד לחוף. עוד היא הוסיפה והעריכה כי בדיקה לזיהוי הקורוזיה המתבטאת בסדקים שקיעות ובלאי תעלה כ-3,000 ₪.

ב'כלכליסט' הוסיפו וציטטו את מנכ"ל גיאוסיסטמס הנדסה, אוריאל קדוש, שהסביר את הבעייתיות של בניינים אלו: "שבעשורים הראשונים לקום המדינה המבנים נבנו שלא על פי תקן לעמידות מפני רעידות אדמה. החומרים שבהם השתמשו הותאמו לעמידות של לא יותר מ־40 שנה, הפיקוח על הבנייה באותה עת לא היה הדוק כמו היום".

בנוסף, משרד הבינוי והשיכון ממשיך בצעדים לקידום ועידוד התחדשות עירונית, בדגש על מבנים המוגדרים כמסוכנים.

במבנים אלו, לפי ההצעה שתקודם בכנסת במסגרת חוק ההסדרים (במידה ותאושר) יידרש רק רוב של 51% עבור ביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית, בין אם פינוי בינוי או תמ"א 38, וזאת בניגוד לרוב הנדרש כיום בכל פרויקט של 80% בלי קשר למסוכנות המבנה.

יודגש כי במסגרת חוק ההסדרים יתעדכן שיעור האחוזים ל-66% בכל המבנים.

המשרד בהובלת השר אלקין הציב את קידום ההתחדשות העירונית כיעד מרכזי, כאשר נכנס למשרד, ובדיוני התקציב השיג כחצי מיליארד שקלים עבור מטרה זו.

קחו את הכסף

זה המקום לציין כי כבר יום למחרת קריסת המבנה בחולון, ערכו שר הבינוי והשיכון ומנכ"ל משרדו אביעד פרידמן פגישת עבודה עם עיריית חולון, במהלכה סוכם מתווה סיוע לפיו העירייה והמשרד יעבירו יחד שני מיליון ש"ח (כל צד מיליון ש"ח) עבור מימון לתקצוב תב"ע לבניין שקרס וסיוע בשכר דירה לדיירי הבניין.

עם סיום הפגישה, אנשי המקצוע במשרד הבינוי והשיכון החלו בהכנת הקרקע עבור העברת כספי הסיוע לתכנון לעיריית חולון, והכספים מוכנים להעברה מזה מספר ימים.

במקביל בעקבות בקשת עיריית חולון התבצעה על ידי המשרד בדיקה משפטית ובדיקת חשבות להיתכנות מימון הסיוע בשכר דירה לדיירי הבניין דווקא מתקציב שיעביר המשרד ולא מהחלק של העיריה, אך לצערנו הרב, החשב הכללי במשרד האוצר אסר על המשרד לממן תשלומי שכר דירה, ואישר העברת התקציב רק למימון התכנון.

עם תום הליך בחירת צוות התכנון למבנה החדש על ידי העירייה, ולאחר הגשת הבקשה יעביר המשרד את המימון לעבודות התכנון.

יודגש כי משרד הבינוי והשיכון מוכן לממן באופן מלא את עלות התכנון של המבנה החדש עבור הדיירים בהיקף של מיליון ש"ח. "אנו קוראים לעירייה להשקיע את מיליון שח שהובטח מהצד שלה בנושא  מימון שכר דירה לדיירים", אמרו במשרד השיכון.

עם זאת הדגישו כי כמובן שהמשרד לא יעביר את הסיוע שהובטח במצב שבו עיריית חולון תמשיך להתחמק מסיוע לדיירים ולא תקצה את מיליון השקלים מצדה לטובת שכר דירה לדיירים.

כתיבת תגובה