משתמשים באפליקציות ספורט? אולי עוקבים אחריכם

אמצעים טכנולוגיים למטרות בריאות וספורט: עד כמה אנחנו חשופים? | הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת סדרת המלצות לציבור בשימוש באמצעים טכנולוגיים ואפליקציות העוקבות אחר שגרת אימונים, הרגלי תזונה, שינה ועוד | הרשות ניתחה את מסמכי מדיניות הפרטיות של אפליקציות נפוצות לבריאות וכושר ושל מכשירים לבישים למטרות ספורט ובריאות, ומציגה לציבור את הסיכונים העיקריים ואת ההמלצות המרכזיות לשימוש בטוח ומאוזן, תוך שמירה על פרטיות המשתמשים בהם

אימון ספורט | צילום אילוסטרציה: שרה שומאן, פלאש 90

בשנים האחרונות גובר השימוש באמצעים טכנולוגיים לצרכי בריאות וספורט הכוללים מגוון גדול מאוד של אפליקציות המציעות למשתמשים לבצע מעקב אחר שגרת אימוניהם הגופניים, מעקב אחר הרגלי התזונה, הרגלי השינה ועוד. אפליקציות אלו אוספות עלינו נתונים בזמן אמת ואף משדרות נתונים אלו לשרתים של צד שלישי, ובכך מהוות איום על פרטיות המשתמשים. אמצעים אלה כוללים גם מכשירים לבישים האוספים נתונים אישיים כגון מידע פיזיולוגי כמו לחץ דם, ספירת צעדים באמצעות חיישנים מיוחדים ובכך גדל הסיכון לפרטיות המשתמשים בהם.

אמצעים אלה קלים להורדה והשימוש בהן ידידותי ונוח. על אף יתרונותיהם הרבים, אמצעים אלה אוספים בד"כ מידע רגיש רב, כהגדרתו בחוק הגנת הפרטיות. החשש הוא שאבטחת מידע לא מספקת, או העברת המידע לצדדים שלישיים המעוניינים בו, עלולה להביא לפגיעה בפרטיות המשתמשים. יתרה מזאת, נתונים שנאספו של ידי אמצעים אלה יכולים להיות מוצלבים עם מידע אישי ממקורות אחרים, כמו חברות תרופות, וגם בכך להביא לפגיעה בפרטיות המשתמשים.

לאחר שניתחה את מסמכי מדיניות הפרטיות של אפליקציות בריאות וכושר מרכזיות, הפועלות כיום, ושל מכשירים לבישים למטרות ספורט ובריאות, מפרסמת הרשות לציבור שני מסמכים בנושא שסוקרים את מגוון השימושים הנפוצים באמצעים טכנולוגיים לצרכי בריאות וספורט, מציגה את הסיכונים העיקריים לפרטיות המשתמשים ומספקת המלצות להתנהלות נכונה לשם צמצום הפגיעה בפרטיות בעת שימוש בהם.

 במסמכי הרשות מופיעות ההמלצות הבאות:

  1. בעת התקנת האפליקציה – בדקו את אמינות האפליקציה ואת רמת אבטחת המידע שלה, נסו להעריך את האיכות והתוכן של האפליקציה באתר של מפתח היישום. לשם כך, חפשו ביקורות משתמשים באמצעות חנות האפליקציות או ברחבי הרשת.
  2. השתדלו להוריד אפליקציות רק מחנויות אפליקציות רשמיות של מערכות ההפעלה הגדולות. קראו בעיון את מדיניות הפרטיות של האפליקציה (אם קיימת כזו). שימו לב! אם אין לאפליקציה אתר אינטרנט, ייתכן שלא תהיה לה מדיניות פרטיות. מצאו את כל הפרטים הרלוונטיים ליצירת קשר ובמידת הצורך פנו למפתח עם שאלות.
  3. הגבלת הרשאות של האפליקציה – הגבילו את כמות המידע האישי שאתם מוסרים במסגרת השימוש באפליקציה. חלק מן האפליקציות מאפשרות לנסות את היישומים שלהן מבלי להזין פרטים אישיים. נצלו את ההזדמנות הזו כאשר היא מוצעת כדי להחליט אם ברצונכם להמשיך להשתמש באפליקציה.
  4. שיתוף במידע מהאפליקציה – בחנו האם בכוונתכם לשתף את המידע ברשתות חברתיות. אפליקציות רבות מאפשרות ואף מעודדות משתמשים לשתף מידע רגיש באמצעות הרשתות החברתיות. שימו לב, כי מרגע שהחלטתם לשתף את המידע, הוא יהיה נגיש לעיני כל (בהתאם להגדרות הפרטיות שלכם ברשתות החברתיות), ולמעשה ייצא משליטתכם.
  5. במהלך השימוש באפליקציה – הקפידו להטמיע עדכוני אבטחה שמפרסם מפעיל האפליקציה, כדי להבטיח שהיא תהיה מוגנת מפני סיכוני אבטחה חדשים. השתדלו לעקוב אחר הרשאות הגישה של האפליקציה, גם בעת הורדת עדכוני תוכנה. אם הורחבו ההרשאות במידה המנוגדת לרצונכם – שקלו למחוק את חשבון המשתמש ואת האפליקציה.
  6. סיום שימוש באפליקציה – הפסקתם להשתמש באפליקציה? מחקו אותה. רק כך תבטיחו כי האפליקציה הפסיקה לבצע פעולות כמו לשדר את המיקום שלכם או לקיים אינטראקציה עם יישומים אחרים במכשיר.
  7. שימו לב כי באפליקציות רבות המידע שלכם נשמר גם לאחר מחיקת החשבון. אם חדלתם להשתמש ביישום, בדקו אם באפשרותכם למחוק הן את הפרופיל האישי שלכם והן את ארכיון הנתונים שיצרתם באמצעות היישום. אם ברצונכם לשמור בנפרד נתונים שכבר הזנתם, אפליקציות רבות מציעות את האפשרות להוריד את הנתונים שלכם ולשמור אותם כקובץ.
  8. אתרו את הגדרות הפרטיות במספר מיקומים – אל תסתפקו בבדיקת הגדרות הפרטיות במכשיר עצמו. לרוב, הגדרות הפרטיות יופיעו בשלושה מקומות: במכשיר עצמו, באפליקציה המקושרת למכשיר בטלפון שלכם וכל פורטל אינטרנטי שעשוי להיות מקושר לשירות. כמו כן, מומלץ לבדוק את ההגדרות בכל פלטפורמות מדיה חברתית או בעת יצירת חשבונות חדשים.
  9. בדקו את הגדרות הפרטיות במכשיר הלביש – כאשר אנו מקבלים מכשיר חדש, הנטייה היא לעבור את תהליך ההתקנה במהירות המרבית, ולדלג על שלבים, כדי להתחיל להשתמש בו מיד. עברו בקפידה על כל שלבי ההתקנה, שכן קבלת הגדרות ברירת המחדל לפרטיות במכשיר עלולה לפגוע בפרטיותכם. למשל, חשוב לבדוק האם המכשיר אוסף ומשתף את הנתונים הסטטיסטיים והמיקומים שלכם. במקרים מסוימים מכשירים לבישים מחוברים לרשתות חברתיות. על כן שימו לב האם המכשיר משתף את הנתונים הרפואיים שלכם עם אחרים, משתף באופן ציבורי, משתף עם "חברים" בלבד, או שאינו משתף כלל. שקלו היטב האם לאפשר לאחרים לדעת את מסלול הריצה שלכם או את הזמנים שבהם אתם נמצאים במקומות מסוימים.
  10. שקלו להשבית מעקב אחר מיקום – רוב המכשירים הלבישים מבצעים מעקב מיקום גאוגרפי, בין אם על המכשיר או על האפליקציה המשויכת למכשיר. הדרך הקלה ביותר להגן על עצמכם עשויה להיות פשוט לבטל מעקב אחר מיקום גיאוגרפי במכשיר.
  11. היו פרואקטיביים בהגנה על המידע האישי שלכם – מומלץ לקיים מדי פעם בדיקת עדכונים למדיניות הפרטיות של מכשירים לבישים ובדיקה קבועה של עדכון אבטחת המכשיר.

על מנת להקטין את איסוף המידע תוכלו לבצע מספר פעולות:

  • בחרו הגדרות פרטיות חזקות שיאפשרו לצמצם את הנתונים הזמינים לגורמים נוספים.
  • כבו את המכשיר בסיום השימוש. בעת שהמכשיר כבוי לא ייאסף מידע.
  • מחקו מידע לצמיתות – אם אינכם זקוקים יותר למכשיר, ודאו שכל המידע האישי הוסר לצמיתות. שימו לב כי הדבר עשוי לכלול יותר מאשר איפוס מכשיר להגדרות היצרן.
  • שקלו האם לשתף מידע אודותיכם – אם בכוונתכם לשתף את המידע ברשתות חברתיות או בפורומים מקוונים של משתמשי המכשיר, שימוש לב כי המידע יהיה נגיש לעיני אנשים רבים (בהתאם להגדרות הפרטיות שלכם ברשתות החברתיות), ולמעשה אתם עשויים לאבד שליטה על המידע.

כתיבת תגובה