מתארכת רשימת החברות שהודיעו כי יעזבו את קטלוניה

למרות הודעות הרגעה שפיזרה הממשלה העצמאית בברצלונה, הולכת ומתארכת רשימת החברות שהודיעו כי בכוונתן לעזוב את קטלוניה בעקבות תוצאות משאל העם על עזיבת ספרד והיד הקשה שהפעילה מדריד

הפרלמנט הקטלוני בברצלונה. צילום: csp | שאטרסטוק

תוצאות משאל העם שנערך בתחילת השבוע שקודם בקטלוניה כבר באות לידי ביטוי במישור הכלכלי. לפי נתונים רשמיים של הממשל העצמי בברצלונה, במשאל בו השתתפו קרוב לארבעים אחוזים מבעלי זכות הבחירה, הביעו תשעים אחוזים מהמשתתפים את רצונם בעצמאות ובניתוק מהממשל המרכזי בספרד.

בית המשפט העליון של ספרד השעה את כינוס הפרלמנט הקטלוני ובינתיים החלו חברות רבות להימלט מהמדינה בשל החשש מפני הבאות. כך למשל, ביום שישי האחרון הודיעה חברת נטורל גז כי תעתיק את מטה החברה מברצלונה למדריד. בהודעת החברה נכתב כי ההחלטה נועדה להגן על בעלי המניות, העובדים וה…נושים שלה.

נטורל גז אינה לבד. קודם לכן הודיעו בנקים מובילים כי יעתיקו את פעילותם אל מחוץ לקטלוניה. בהם אפשר למנות את בנק סבּאדל, בנק קאיקסה ואת החברות אוריזון ג'נומיקס ודוגי אינטרנשיונל פבריקס. כאמור, הנחישות של הממשל המרכזי במדריד לדכא את שאיפות העצמאות הקטלונית מעוררת חששות בקרב עסקים רבים.

בקטלוניה עצמה גובר החשש כי התנתקות ממדריד תגרור ניתוק מהסכמי הסחר עם האיחוד האירופי ואי הכרה של מדינות רבות שלהן הסכמי סחר עם ספרד. בספרד עצמה נערכו הפגנות ענק בקריאה לאחדות ולעצירת המגמה הבדלנית של ברצלונה. קטלוניה נחשבת לחבל ארץ עשיר במיוחד בספרד ופועלות בה חברות בינלאומיות רבות.

אם תבחרנה חברות אלו לעזוב את החבל, יערער הדבר את כלכלתו. כך לפחות ניתן ללמוד מהתנהגות הממשל הקטלוני שמנסה לעצור את הסחף באמצעות הודעות מרגיעות שאינן מצליחות לפוגג את החששות הרווחות בציבור. נזכיר כי קטלוניה ובמיוחד עיריית ברצלונה, עוינים את ישראל ותומכים בגלוי ברשות הערבית ברמאלל-ה.

כתיבת תגובה