נחשף: ראש העיר התנגד נחרצות למהלך שהוא עצמו מציע

פורום השבת הציבורית שיגר מכתב עמוס ציטטות מדבריו בעבר של ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, לאחר שזה הודיע כי הוא שוקל להפעיל תח"צ בעירו בשבת • "יש משמעות כבדת משקל להפעלה של תחבורה ציבורית בשבת…", צוטט שאמה-הכהן בנאום מעברו ובו הזכיר את הסטטוס קוו בן עשרות השנים

השר כחלון בסיור עם כרמל שאמה הכהן ברמת גן | צילום: יח"צ

שוב ניצבת השבת אל מול עמוד התלייה הציבורי והפעם על ידי עיריית רמת גן.

ימים ספורים לאחר שנדחתה ברוב קולות הצעת ראש עיריית חדרה לאישור פתיחת חנויות בשבת – בפעילותו של בנציון נורדמן, חבר מועצת העיר מטעם 'דגל התורה' – מציע עתה ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן לתושבי עירו להביע את דעתם בנושא הפעלת תחבורה ציבורית בשבת על צירים מרכזיים בעיר.

בתגובה, שלחו אנשי 'פורום השבת הציבורית' מכתב לראש עיריית רמת גן, ובו הם מלינים על שינוי עמדתו בסוגיית התחבורה הציבורית בשבת בעירו.

לטענת הפורום והעומד בראשו, עו"ד יגאל נמני, כוונותיו של שאמה הכהן להפעיל מערך היסעים בעירו בשבת, סותרות את הצהרות העבר הפומביות שלו בדבר חשיבות השבת הציבורית בעיניו עבור כלל האוכלוסיה ולא רק עבור הציבור הדתי והחרדי.

במכתבו לשאמה הכהן המזוהה עם הליכוד כותב עו"ד נמני: "הצטערנו לקרוא את הדיווחים על הצהרתך, לפיה בכוונתך להפעיל הסעות עירוניות בשבת, ובכך לפגוע בהיבטיו הממלכתיים של יום השבת כיום המנוחה והקדושה של העם היהודי. הצהרתך הנוכחית סותרת הצהרות שלך בעבר, ואנו עומדים נבוכים לאיזה כרמל שאמה הכהן להאמין, למר שאמה המכבד את המסורת או למר שאמה שמסייע לרומסי השבת ברגל גסה".

נמני מפרט במכתבו: "בפברואר 2012 ,ועדת הכלכלה שבראשה עמדת קיימה דיון באשר לכוונת עיריית תל אביב-יפו להפעיל רכבי הסעה קטנים, החלטה שלא מומשה לבסוף. באותה ישיבה אמרת: "השבת היא לא של החרדים, ואפילו לא של הדתיים. השבת היא של כל העם היהודי! גם כאדם חילוני מסורתי, השבת יותר חשובה לי מכל גזרה אחרת שיש בנושאים של חילונים מול דתיים או דת-מדינה. לשבת יש מקום מיוחד, ואת זה כולם צריכים לקחת בחשבון במערכת האיזונים שקיימת ברעיון של הפעלת תחבורה ציבורית בשבת".

עוד מצטט נמני מדברי שאמה הכהן בעבר: "על עצם הרעיון שעירייה תפעיל תחבורה ציבורית בשבת אמרת אז: "מדובר בהחלטה מוניציפאלית, שעניינה מקומי, אבל לגישתי השלכותיה הן לאומיות. עניין השבת הוא עניין שנוגע, לדעתי, לשיא הרגישות של המרקם העדין של החברה הישראלית, לא רק ביחסי חילונים-חרדים. בתפיסת עולמי השבת היא שבת של כולנו, כל אחד רואה אותה במובנו שלו. השבת היא אלמנט דתי שלא שייך רק לחרדים, הוא שייך גם לדתיים, למסורתיים, גם לחילונים במובן מסוים, השבת היא מנוחה עבורם.

"גם אני, כאדם שאינו שומר שבת – כלומר, מקדש את כניסת השבת אבל נוסע בשבת – אני רואה זוויות שונות ושיקולים שונים לפני שמחליטים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. לדעתי, יש החלטות, שגם אם הן מתקבלות בצורה דמוקרטית, צריכים להיות להן האיזונים. גם בפקודת העיריות יש החלטות שמועצת עיר מוסמכת לקבל, אך נדרש לכך רוב מיוחס ולא רוב רגיל. לדוגמה, הגנה על העצמאות של הגזבר או של מבקר העירייה. העצמאות הזאת קיבלה את הגנת המחוקק, כך שמועצת עיר צריכה רוב מיוחד".

"עוד אמרת: "אני חושב שההחלטה בדבר הפעלת תחבורה ציבורית, גם בעיר שהיא עיר כמעט חילונית לגמרי – תל-אביב היא עיר עם מאפיינים בין-לאומיים והיא עיר תיירות – יש משמעות כבדת משקל להפעלה של תחבורה ציבורית בשבת. זה לא אומר שהדבר לא חוקי, זה לא אומר שהדבר אסור. זה אומר שצריך לעשות בכובד ראש ובשיתוף פעולה ובקרה של השלטון המרכזי, כי יש במדינה סטטוס-קוו, שנשמר במשך עשרות שנים. כל נגיעה שלו וכל שינוי שלו צריך לעשות בצורה מאוד מדודה, מאוד מידתית, בזהירות רבה", מצטט נמני.

בהמשך כותב עו"ד נמני לכרמל שאמה הכהן: "הצהרת באופן ברור ש"ההחלטה היא לא בסמכות המוניציפאלית. יש בקרה ברורה ומוחלטת של משרד התחבורה, עם פיקוח של הכנסת. לכן הפעלה בפועל של תחבורה ציבורית בתל-אביב או בעיר אחרת תעבור מספיק מבחנים ומסננים, כך שתהיה החלטה ראויה". לנוכח האמור, תמהנו מאוד על כך שהדרישות שהעלית אז מראש עיריית ת"א הן בבחינת נאה דורש אך לא נאה מקיים. החלטות טובות מושתתות על עקרונות שבהם נמדד מנהיג ברגע האמת. אולם במקום לנהוג ברגישות ובזהירות מירבית, הודעת כי החלטתך התקבלה על-סמך… סקר.

"מי כמוך יודע שסקרים ניתן להטות, שהם משקפים רק את המשתתפים בהם ומושפעים מהלכי רוח חולפים. גם אתה יודע היטב כי רובם של אלה שהביעו תמיכה בכלל לא ישתמשו בשירות, שנקווה כי לא יתממש. הרי גם אם תערוך סקר לגבי ביטול מסי הארנונה אין ספק כי תקבל רוב מוחץ בקרב תושבי העיר ולמרות זאת תגלה אחריות כלפי קופת העירייה ולא תיעתר לבקשה".

עוד נכתב, כי "אנו מבקשים כי תגלה את אותה האחריות המתבקשת כראש עירייה במדינה יהודית לאופן בו תיראה השבת הציבורית, באופן בו העירייה תנהג בממלכתיות ותשמור השבת בצורה מלאה ובמקביל תאפשר ליחיד לקבוע כיצד תיראה השבת שלו. מבלי להיכנס לחוקיות העניין, עיון בהסכמים הקואליציוניים שחתמת עם הסיעות העירוניות מלמד, כי לא התחייבת בפני אף אחת מהן להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, גם לא בצירים ראשיים או ברוב מיוחס במועצה, או בשיתוף פעולה ובבקרת השלטון המרכזי. לכן תמוהה שבעתיים היוזמה הלא ראויה שהצעת, שמלבד התקנאות בראשי ערים המובילים סדר-יום חילוני קיצוני לקעקוע פניה היהודיות של ישראל, אין בה שום תפארת, שום הדר ושום כבוד לאומי.

"כראש עיריית רמת גן, טוב תעשה אם תבטא את תרומתך לעיר בתחומים רבים בהן נדרשת יכולת העשייה המוכחת שלך, באופן שלא יביא להרמת יד כלפי שמיים ולדריסת מסורת ישראל בגלגלי שירות הסעות מחלל שבת".

כאן המקום לציין כי סגנו של שאמה הכהן, עו"ד דוד מנחם, נציג ש"ס במועצת העיר, הבהיר כי בכוונתו להיאבק בכוונותיו של ראש העירייה בסוגייה זו. לדבריו לשאמה הכהן ברורה עמדתו וברור לו שעל סוגיה זו ייאבק, אך הוא לא מתכונן לפרוש בשל כך מהקואליציה.

כתיבת תגובה