ניהול פיננסי נכון עם דורון עמית

מאמר זה ייכתב ברוח העשור העכשווי בנושא של "התנהלות פיננסית נכונה בעסקים" • אין עסק שלא תפנה אליו בשאלה: מה קורה בתחום הפיננסי של העסק? ובעליו לא יגיד לך "עובדים קשה, יש הכנסות, אבל אנו לא רואים את הכסף. הכול בניירת, כסף נזיל או עודפי כספים אנו לא רואים," והאמת "די מיואשים מכך"

דורון עמית | תמונה: יח"צ

אני בהחלט יכול להבין את המצב הזה הפוקד את מרבית העסקים שהרי מעטים הם העסקים הגדולים אשר הם גם רווחיים וגם עתירי מזומנים המשקיעים את העודפים הפיננסיים שלהם בהלוואות מוסדיות שהם מעניקים. (גם חברות ענק שהרווחים החשבונאים שלהם לא מזהירים בטח לא ברוח התקופה כדוגמת חברות הסלולר) ועדיין עתירי מזומנים מגדילים את הרווחים שלהם בהלוואות קצרי מועד אל תוך השוק הפיננסי.

חלק מהסיבות הגורמות לחסר בהתנהלות הפיננסית של העסקים הקטנים והבינוניים:

א. ניהול לא נכון "בעליל" בתקבולי העסק.
ב. שימוש בתקבולים כבקופה פרטית ולא לצרכי הניהול השוטף של העסק.
ג. החלטה רגעית על הוצאה חד פעמית. (גם לצרכי העסק)
ד. פיתוי הענות למבצע של פרסום, קידום במדיה האלקטרונית, ציוד חדש, עובד חדש, רכישת ציוד לעבודה ואחר.
ה. הקדמת תשלומי ספקים ללא כל תכנון.
ו. אי יצירת תזרים מזומנים 3 חודשים קדימה כאשר ההוצאות והשיקים הדחויים כולל הוראות הקבע נכנסות פנימה ואילו התקבולים נרשמים ע"פ כניסת הכספים בשנה האחרונה (ממוצע) תוך מקדם בטחון סביר.

מידע נוסף על ייעוץ פיננסי לעסקים ניתן למצוא בקישור המצורף.

אלה הם חלק גדול מהסיבות שעסקים נכנסים לקשיים תזרימים, אולי זה לא קורה בחודש אחד אבל כאשר מחברים את כל הסכומים יחד על פני כמה חודשים (ויש לזכור שבישראל יש לנו הרבה ימי חגגים, ימי חופשות, מילואים של עצמאים, וחודשים שסקטורים שונים בענפי המשק לא עובדים חודשים) מגיעים למצב שהעסק הופך להיות לגרעוני וגרעוני צובר, ואז מתחילה מסכת הריצה אחרי כסף בהלוואות, בהגדלת מסגרות, ביציאה למבצעים לא רווחיים, בהחלטה על הלוואות בערבות מדינה, ובהוצאת כסף מהכיס, הווה אומר מה שהצלחנו להרוויח בחודשים קודמים הולכים ונשפכים חזרה לעסק. ומכאן הדרך לאיבוד הדרך בעסק.

הלוואות מחליפות מכירות

הגענו למצב כאותי, בשוק קשה, בתקופה קשה, כאשר מפלצות מחו"ל מאימות על הסחר והמסחר בישראל, כאשר התחרות שנפתחה לנו גם בענף המסחר וגם בענף השירותים מכיוון המזרח אוכל כל חלקה טובה של רווחיות בעסק (לדוגמה ראו את חברות הסלולר כאשר הרגולציה החליטה להטיב עם העם, הגיעו חברות אלה למצב שאחת או שניים מהם עומדות להתרסק, דבר שלא מיטיב עם הצרכנים וייאלץ ולמעשה מאלץ את הרגולטור לאשר הגדלה של מחיר החבילות וכל זאת רק שחברה בסדר גודל כחברת סלולר לא תתרסק.

למעשה עם התפתחות שוק ההלוואות, הבנקאיות, החוץ בנקאיות, המוסדות עתירי המזומנים, ההלוואות החברתיות, אפילו YNET האתר המוביל בתחום החדשות מציעות לנו הלוואות מבוקר עד ערב וזה מבלי שהזכרתי את כל ה"חאפרים" ו"השוק האפור" המזכים ומחבקים אותנו רק שניקח הלוואה, ואנו אנשי העסקים, בעלי העסקים בתחום הריטייל, המקצועות החופשיים קונים הלוואות אלה

הלוואות אלה הם צרה צרורה לעסק, הם נעשות לא בחשיבה נכונה, הם נעשות ברובם כתוצאה ממצוקה, ההחזר שלהם לא נשען על יותר הכנסות או מכירות, ברוב המקרים המטרה של לוקחי ההלוואות היא לכבות את האש כאן ועכשיו מבלי לזכור או להפנים כי העשן שנשאר ידליק את האש חזרה בתקופה קצרה ואז חוזר חלילה עד שכל האופציות נסגרות בפני העסק וכולנו יודעים מה יהיה בסופו.

אם כך אז מה עושים? המלצות.

  1. בדק ביית, כל עסק מחייב בדק ביית, בטח בתקופות העכשוויות.
  2. בדיקת העסק מבחינה פיננסית, התנהלות פיננסית, מצב העסק בר קיימא בשעת הבדיקה. בכל היבט אפשרי, מימון, פיננסי, מצבת חובות, לוגיסטיקה, מכירות, שיווק, הגדלת רצפת מכירה והגברת מכירות בגישה של (אותה הגברת בשינוי האדרת)
  3. לאחר המסקנות והתובנות תעמוד השאלה ואכן תהיה לה תוצאה לאחר הבדיקה ובדק הבית למהלך של GO-NO-GO
  4. ואם GO אז בגישה וכללי ניהול עסקי אחרים לגמרי כאשר הקובע בינהם זה הראייה הפיננסית של העסק.
  5. בניית תקציב תוך השענות על העבר.
  6. בניית תזרים מזומנים חכם שישקף מציאות ולא "חלומות"
  7. איחוד הלוואות ו-או פריסה מחודשת, או הלוואה מתוכננת במידה ועדין העסק יכול לשאת או לקבל הלוואות מגורמים זרים-או הכנסת יד לכיס.
  8. שינוי אסטרטגיה.
  9. הוספה/הורדה של סל המוצרים
  10. כוח אדם, לוגיסטיקה.
  11. פרסום, ישנם היום עוד הרבה מאד עסקים שנעזרים בגישת פרסום של העשורים מהעבר הרחוק או כאלה שעדיין מאמינים שאם יש אתר אינטרנט אזי הפרסום עובד (נקודה ברורה בנושא הפרסום הוא שפרסום לעסק הוא כורח המציאות ובלעדיו קשה כמעט להתקיים היום כאשר המדיה מוצפת במסרים ופרסומים כאלה ואחרים.

לסיכום

ניהול פיננסי נכון בעסק הוא מעיקרו של עסק וכל שאר הגורמים הנוספים בעסק הם אלה שישפיעו על התוצאות הפיננסיות של העסק ולא משנה מה גודלו מ-0 למיליונים.

הגיע הזמן שבעלי העסקים יפסיקו להיות העגלה אלה יחזרו להיות הסוס המוביל,

אני לא מאמין בעסק כושל, אני מאמין שעסק כושל הניהול שלו בכל רמת המחלקות בתוכו הוא ניהול כושל, לא נכון, לא ברוח הזמן, ולא מקצועי, גם עסקים שחושבים שעבר זמנם עדין יש שמץ של תקווה תוך טיפול בשום שכל בו כי יקום ויביא מזור לבעליו. זה באמת עניין של תעוזה, דמיון פורה, ומוטיבציה אישית.

כתבה זאת נכתבה על ידי דורון עמית ייעוץ עסקי – הדרך שלך להצלחה עסקית
אתר :
https://www.doronamit.co.il/

כתיבת תגובה