ניצחון השבת: רשויות מקומיות לא תוכלנה להפעיל תחבורה

צעד קטן בוועדה – צעד גדול לקדושת השבת: ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הצעתה הקנטרנית של חברת-הכנסת יעל גרמן מ'יש עתיד' ולפיה רשויות מקומיות תוכלנה להחליט אם להפעיל תחבורה ציבורית בשבת

אשדוד. צילום: Roman Yanushevsky | שאטרסטוק

חברת-הכנסת יעל גרמן רשמה היום כישלון: בוועדת השרים לענייני חקיקה, נדחתה הצעתה להפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת ברשויות המקומיות, במידה ואלו יחפצו בכך. ההצעה נדחתה, בין היתר, בשל ההסכם הקואליציוני של תנועת השלטון – 'הליכוד' – עם 'יהדות התורה', ש"ס ו'הבית היהודי' ולפיו יישמר הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה.

גרמן אמרה ל'גלובס' כי לא תוותר והבהירה ש"נגיש הצעה שוב עוד חצי שנה, ועוד שנה ושוב ושוב עד שהיא תעבור. "את ההסכמים האלה הכתיבו 5% מהכנסת שיש להם זכות וטו. זהו מצב לא דמוקרטי. רשויות צריכות להחליט אם הן מעוניינות בתחבורה בשבת או לא. בני-ברק, ירושלים ונתניה יכולות להחליט שהן לא מעוניינות, אבל הרצליה, תל-אביב, פתח-תקווה, באר-שבע והפריפריה, שם התחבורה הציבורית בשבת היא נחוצה כפליים, כן", כלשונה.

גרמן לא הזכירה לחינם את הערים הללו: בבאר-שבע נערכים להפעלת תחבורה-ציבורית בשבת לחוף באשקלון, ועיריית הרצליה הגדילה לעשות כאשר הודיעה כי תפעיל תחבורה-ציבורית בשבת – החל מחודש יולי למניינם – שתאפשר הגעה לחוף ולאזורי בילויים.

גם בתל-אביב בוצע ניסיון להכניס מוניות שירות לפעילות ייחודית בשבת, אך שר התחבורה ישראל כץ לא מתייחס לבקשות אלו לפי שעה. אגב, הסטטוס-קוו על אי-הפעלת תחבורה-ציבורית בשבת נהוג עוד מימי המנדט הבריטי – טרם הקמת מדינת ישראל; בעבר זה היה מובן היטב גם ל"חופשיים" בעיר העברית הראשונה.

נשיא בג"ץ בעבר מאיר שמגר נתן בזמנו את אחת ההחלטות המשפטיות החשובות ביותר לשמירה על ההלכה היהודית, כאשר הכריע בזה הלשון: "בקביעת העיקרון של קיום יום מנוחה שבועי והועדתו בשבת חתר המחוקק להגשים שתי מטרות משולבות: ראשית, מטרה חברתית, לפיה ראוי לייחד יום מנוחה שבועי לכל אדם כדי שיוכל לנוח בו ממלאכתו, לשהות עם משפחתו או בחברת ידידים ולהתפנות לנופש ולבידור לפי בחירתו והעדפותיו. כן נועד יום המנוחה להגן על בריאותו של העובד ולהבטיח תנאי עבודה הוגנים. שנית, הועדת המנוחה בשבת נעשתה על רקע ציווי ההלכה ומסורת ישראל".

 

כתיבת תגובה