ניצלה את המיתוג: מעל 8 מיליון קנס ל'תנובה'

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הטילה עיצום כספי גבוה במיוחד בסך 8,640,000 שקל על חברת תנובה שהטעתה צרכנים במכירת מוצרי עוף • הציגה מצג לפיו תנובה מעורבת בייצורם ובהבטחת איכותם, למרות שבפועל תנובה שימשה רק כמפיצה של המוצרים • תגובת תנובה: "הרשות כשלה; לא היה כל מקום להטלת עיצום כספי; העניינים יתבררו במסגרת הערעור שהגישה תנובה"

משאית תנובה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת 'אגודה שיתופית תנובה מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית בע"מ' על הטלת עיצום כספי בסך 8,640,000 ₪. ההודעה נשלחה למנכ"ל, אייל מליס.

מדובר בעיצום גבוה שמדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה.

לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 10,800,000 ₪ ופחת ל 8,640,000 ₪).

החקירה החלה בעקבות מידע שהגיע לרשות, מהחקירה עולה כי, חברת תנובה שיווקה עשרות סוגי מוצרי עוף וחלקי עוף באריזות הנושאות את השם "תנובה".

על גבי האריזות נכתב (אחד מהשניים): "לקוח נכבד! תנובה עושה הכל כדי להבטיח את איכות המוצר, להנאתך המלאה. אם בכל זאת נפגם המוצר, אנא פנה אלינו בכתב בצירוף האריזה" / "לקוח יקר, אנו עושים הכל כדי להבטיח את איכות המוצר, להנאתך המלאה. אם בכל זאת נפגם המוצר אנא פנה אלינו בצירוף האריזה".

לוגו תנובה הוצג באופן בולט על גבי המוצרים.

על חלק המוצרים נכתב "תנובה איכות מובחרת".

אולם המוצרים האמורים יוצרו על ידי חברת "קורניש חן (1987) בע"מ" ולא על ידי תנובה, ומעורבותה של תנובה באה לידי ביטוי רק במתן שירותי הפצה למוצרים אלה.

אייל מליס, מנכ"ל תנובה | צילום ארכיון: גילי יערי, פלאש 90

במקרה זה, תנובה היא גורם ותיק ומרכזי מאוד בתחום מוצרי העוף, ונהנית ממוניטין רב. המסרים שנשאו המוצרים כללו הן את לוגו תנובה והן אמירות מפורשות לגבי אחריותה של תנובה לטיב המוצרים.

מסרים אלה עלולים להטעות את הצרכן באשר לקשר בין מוצרים אלה לבין תנובה, בכך שהם מציגים את המוצרים כמוצרים של תנובה, ומותירים את הרושם כי לתנובה מעורבות מלאה בכל, על כל המשתמע מכך.

בפועל, הקשר של תנובה למוצרים אלה בא לידי ביטוי בהפצתם לקמעונאים, ולא בייצור המוצרים, המתבצע כולו על ידי קורניש חן. דבר זה מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בעניין מהותי בעסקה.

החברה נמצאה כמפרה לפי סעיף 2(א) לחוק הגנת הצרכן – איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "מדובר בעשרות מוצרים שבכולם תנובה הטעתה את הצרכנים כאשר הציגה לגביהם מצג שווא לפיו היא מעורבת בייצורם ואבטחת איכותם. יש כאן ניסיון לנצל את המוניטין שיש לחברה בקרב ציבור הצרכנים ובאמצעותו לשווק לציבור מוצרים שלא יוצרו על ידה והיא כלל לא הייתה מעורבת ביצורם. זהו ניצול בוטה של האמון שציבור נתן לחברה. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות המטעות את הצרכנים ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

תגובת תנובה: "זהו מקרה מובהק שבו לא היה כל מקום להטלת עיצום כספי. לא בוצעה כל הטעיה. בחזית אריזת מוצרי העוף צוין בבירור שמה של היצרנית, חברת קורניש חן, אשר תנובה, החזיקה בה 50% באותה עת. תנובה סיפקה לה בשנים 2015-2017, לגביהן מתייחס הקנס, שירותי הפצה ולוגיסטיקה, שהיה להם קשר הדוק וישיר לאיכות המוצר.

"תנובה סבורה, כי במקרה זה כשלה הרשות לחלוטין להבין את טיבה של הטעיה ואת טובת הציבור, וכי העיצום הוטל מטעמים בלתי עניינים.

"עניינים אלו יתבררו במסגרת הערעור שהגישה תנובה על העיצום".

תגובה אחת ל: "ניצלה את המיתוג: מעל 8 מיליון קנס ל'תנובה'"

  1. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הלכו הפעם רחוק מדי. מרבית החברות הגדולות בארץ מייצרות את מוצריהן בחברות קטנות.
    כאשר כתוב על האריזה אסם תעשה הכל על מנת שהמוצר יגיע אליכם טרי וטוב, אסם מתכוונת לכך למרות שאת המוצר מייצרת חברת צ'יפופו מיקנעם.
    מדובר בתקדים מסוכן עבור החברות בארץ ומעיד שהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן לא תופסת נכון את השוק.
    חבל מאוד.

כתיבת תגובה