נמצא הפתרון לנסיעת כוהנים בקווי המטרו העתידיים

קווי המטרו בגוש דן, שאמורים לעבור מתחת לשולי שלושה בתי קברות ובאמצע בית קברות נוסף, יצרו בעיית נסיעה עתידית לאלפי כוהנים שהנסיעה בכל קווי המטרו, גם במקומות בהם המנהרה אינה עוברת מתחת לבית קברות, הייתה נמנעת מהם • ומה הפתרון שנמצא?

הפתרון להסעת המונים. מנהרת מטרו בחו"ל | מקור: Pixabay

עבודות התכנון על הפרויקט המגה שאפתני ותחבורתי הגדול ביותר שנעשה כיום בישראל – ה"מטרו" – נמצא בשלבי תכנון ואישורים מתקדמים, אשר אמור לתת פתרון תחבורתי מקיף בשלושה קווי מטרו תת-קרקעיים. מערכת המטרו תכלול 22 רשויות, 110 תחנות באורך של כ-140 קילומטר, מפתח תקוה במזרח, רחובות בדרום ורעננה בצפון, בעלות כוללת של כ-150 מיליארד שקל.

תחקיר של בנימין י. רבינוביץ ב'יתד נאמן' בליווי ארגון "התאחדות הכוהנים" הציפה בעיה חמורה של טומאת כוהנים. אלפי יהודים שומרי מצוות מזרע אהרון הכהן היו נמנעים מנסיעה בקווים העוברים תחת מקום קבורתם של מתים, בשל השמירה היתרה וההקפדה על טהרת הכוהנים מטומאת מת, הנהוגה גם כיום.

השבוע פורסם ב'יתד נאמן' כי בעקבות התחקיר, נכנס סגן שרת התחבורה אורי מקלב לעובי הקורה, ולאחר חצי שנה של פעילות בנושא נרשמה שורה של שינויים שהוכנסה בתכניות המטרו לתועלת הנוסעים הכוהנים.

סגן השר מקלב נפגש עם הגאון רבי אליהו בייפוס שליט"א, אשר נטל חלק בפגישות ובדיונים עם הגורמים השונים במשרד התחבורה והאוצר וכן בחברת נת"ע שאחראית על פרוייקט המטרו.

הפעילות נעשתה מול מינהלת אגף התשתיות במשרד התחבורה וגורמי המקצוע וההנהלה בחברת נת"ע, והיה צורך להבהיר לאנשי המקצוע כי התכניות שעליהן עמלים אנשי המקצוע שנים רבות, ועומדות בשלבים המתקדמים ביותר של אישורים סופיים – זקוקות לשינוי.

שינוי בגוף התכניות

בריאיון לבנימין י. רבינוביץ', הדגיש סגן השר מקלב כי "שינוי התוואי כך שלא יעבור ליד ומתחת לבתי קברות, לא היה בר ביצוע, ולכן בדקנו יחד עם פוסקי הלכה חשובים, אילו פתרונות ניתן לבצע, כך שלא יהיה כל חשש טומאה".

מקלב מסביר כי קשה להסביר לאנשי המקצוע על הפתרונות ההלכתיים: "…להסביר להם שצריך לפתוח ארובה, ופותח טפח, ועוד פרטי הלכות מורכבות, וגם אם מדובר באנשים שהיו פתוחים לשמוע, אבל בהחלט היה קשה להסביר להם את הבעיה וגם את הפתרון הרצוי מבחינה הלכתית, ומעל לכל, מדובר בנושא שהוא נדיר וחריג מאוד, כאשר כל כריית המנהרות הוא דבר די חדש בישראל, וכל החברות שעוסקים בעבודה הזו בחו"ל, מעולם לא נתקלו בשאלות כאלו ובמתן פתרונות הנדסיים מורכבים, כך שכל המורכבות של הענין היה דבר שהם לא נתקלו בו במהלך כל השנים בוודאי לא בארץ, אבל גם לא בחו"ל".

בסופו של תהליך, המהנדסים הבינו "שיש בעיה של טומאה לא רק בבית הקברות עצמו, אלא גם למטה; ולא רק למטה, אלא שהטומאה בוקעת והולכת ומתפשטת לאורך כל המנהרה ולכל הכיוונים, ולכן חייבים לתת פתרון לכל המקומות, אחרת גם בין תחנות שהרכבת לא עוברת מתחת לבתי קברות, לא יוכלו כוהנים לנסוע".

בסופו של דבר, תתבצע שורת פתרונות הנדסיים שימנעו את הטומאה לכל אורך המנהרות. "ההצעות הסופיות והמעשיות גובשו על-ידי הגאון רבי מנחם מנדל שפרן שליט"א והגאון רבי אליהו בייפוס שליט"א, שאף הוסיף כמה פרטים חשובים שניתנים לביצוע בקלות, כך למשל שלא יהיה 'פותח טפח' של 10 ס"מ, אלא לפחות של 15 ס"מ. כך גם לגבי שלא תהיה כל תמיכה שתחבר בין שתי הקשתות, שהקשתות יהיו על כל פני רוחב המנהרות שתחת בתי העלמין ועוד".

בנימין י. רבינוביץ': בדקתם שהדברים אכן יבוצעו באופן מעשי?

הרב מקלב: "זו שאלה מאוד חשובה, וכדי להמנע מאפשרות של שינוי בעתיד, היה  צורך שכל הדברים האלו יוכנסו בגוף ובהוראות התוכניות עצמן, ולא כאיזה סיכום חיצוני ונפרד. היה חשוב מאוד, לקבע את הדברים בצורה סופית ומוחלטת. במצב הפוליטי של היום, קשה לדעת אם היו נותנים את הפתרון ההנדסי לענין כפי שגיבשו הרבנים החשובים שליט"א. חייב לומר, שאני מלא הערכה לכל מה שהם עשו כאן. זה לא דבר של מה בכך לשנות קונספציה ותכנון שכבר נעשה. ישבו כאן אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, והשקיעו הרבה מחשבה, עבודה, ותכנון מעשי ומקצועי, איך לבצע את ההוראות ההלכתיות בשטח".

כתיבת תגובה