נעים לאחור? הקו לי-ם הוחלף, הגשר העמוס בלי נת"צ

מול התכנית שמייעדת נתיבים לתחבורה ציבורית ומרחיבה תשתיות בבני ברק מתברר: קו האוטובוס של תושבי צפון בני ברק לי-ם, 422, 'התאדה' • עיריית ב"ב: לא באחריותנו • גשר מבצע קדש ליד קניון איילון, נותר מחוץ לתכניות ולא סומנו בו נתיבי תחבורה ציבורית, למרות הפקקים והעומסים עליו • העירייה: "הכביש צפוי לעבור שינויים בקרוב, שינוי זמני יבלבל את הנוסעים"

תחנת אוטובוס בבני ברק | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

העיר בני ברק עוברת שינויים תחבורתיים משמעותיים בתחום התחבורה הציבורית כפי שפורסם ב'ביזנעס'.

אלא שתושבים מהעיר ב"ב פנו למערכת 'ביזנעס' בתלונה על התכנון של המתווה החדש, וטענו כי מתכנני תכנית האב, משרד התחבורה, פרנסי העיר בני ברק וכלל יוזמי המהפך התחבורתי בעיר, לא נטלו בחשבון את הסבל שיגרם לתושבי אזורי צפון-מזרח בני ברק, שיכון ה', אסם, גני גד ועד פרדס כץ וקרית הרצוג בכל הקשור לשינועם לירושלים וממנה.

עד כה  פעל מסלול קו 422 שמגיע בירושלים לכל אזור רוממה ושכונות הצפון, כשהאיסוף שלו בוצע על ציר ז'בוטינסקי בחלקו הגדול. כעת, נותרו תושבי האזור כולו ללא חלופה תואמת, לא במהלך השבוע, וגם לא בסופו.

הפתרון שהוצע הוא בקווים 409 ו-429 שיגיעו לאזור לאחר ביצוע איסוף בכל חלקי העיר, מה שיקשה על העלאת נוסעים (ולא רק בעידן הקורונה).

"אם הרצון היה לשפר", אומר ה' ל'ביזנעס', "היו יכולים לשפר את השירות לשכונות נוספות בירושלים, בקו נוסף לשכונות אלו; או לייצר קו 422 א וקו 422 ב, אך מדוע עושים לנו עוול כה משווע כשאזור שלם שהיה מרושת בתחבורה מסודרת לכל אזור רוממה ושכונות הצפון בשנים האחרונות נותר ללא אוטובוס כבעבר.

נציין כי, החלופה של קו 429 הממשיך להגיע לשכונות הצפון בירושלים (וללא כל הפיזור בשכונות שמשפע חיים ואילך!) פועלת משום מה, רק בסופ"ש.

מדוברות העירייה נמסר בתגובה כי "יש להפנות את השאלה לתוכנית אב לתחבורה ירושלים, הגורם האחראי לביצוע השינוי. עיריית בני ברק דאגה לקו 409 בסופשבוע העובר בבני ברק בנקודות הנ"ל ובירושלים בסמיכות למקומות המצויינים בשאילתא".

תגובת משרד התחבורה, הממונה על תכנית האב לתחבורה בירושלים: "משרד התחבורה ועיריית בני ברק מבצעים במהלך משותף את הפעימה הראשונה לשינויים של קווי התחבורה הציבורית בעיר בני ברק.

"השלב הנוכחי כולל פיצול של מסלולי נסיעת הקווים לירושלים, אשדוד, אלעד, מודיעין עילית, המהווים חלק משמעותי מנפח הנסיעות הבינעירוניות אשר עד כה גרמו לעומסי תנועה כבדים בעיר. בשלב השני, אנו נערכים לקראת הקמתם של מסופי נוסעים, נקודות קצה, ופיתוח תשתיות תומכות תחבורה ציבורית וזאת על מנת לוודא כי רמת השירות בעיר נשמרת.

"במקביל, נעשו שיפורים משמעותיים בשירות העירוני, נוספו יעדים עירוניים ונסיעות מיניבוס שודרגו לנסיעות באמצעות אוטובוסים. כמו כן, הופעלו קווים חדשים בסופי שבוע, שמטרתם להכניס את המגיעים לבני ברק מכיוון צפון וללא עמידה ארוכה בפקקים.

"מסלולו של קו 422 שופר להענקת מענה ליעדי נסיעה נוספים בעיר, וקו 402 החל לתת שירות לצפון העיר. כמו כן, השירות בין השכונות פרדס כץ וקרית הרצוג, אוחד למסלול משופר בצפון העיר בני ברק באמצעות קו 429. בנוסף, כתוספת לשירות, הופעל קו חדש 409 שפועל בסוף שבוע, המעניק לראשונה שירות מהיר לצפון העיר בני ברק.

"יצויין בנוסף, כי לראשונה בוצעו שיפורים רבים לשירות הנסיעה לירושלים והופעל קו יומי חדש 411, במסלול מהיר מבני ברק לירושלים. אנו משוכנעים כי מכלול השיפורים בשירות קווי התחבורה הציבורית בין בני ברק לירושלים, יעניק מענה מצוין לביקושים בין יעדים מרכזיים אלו". 

במענה לשאלת 'ביזנעס' מדוע לא נמצאה חלופה לכל ימות השבוע נמסר מעיריית ב"ב: "לא ידוע על ביקוש באמצע שבוע. קו 429 שיצא ביום שישי האחרון בשעה 11:35 מבני ברק לירושלים היה עם 7 נוסעים בלבד". ה' מעדכן מיד, כי השעה שנבחרה להוצאת הקו (מלבד היותו חדש) לא תואמת את אורח החיים, את שעות הלימודים של הילדים וכדומה.

מדוברות העירייה נמסר עוד כי "הפעימה כולה נבחנת תוך כדי תנועה ותשופר ככל שיהיה צורך".

'ביזנעס' מציין כי אמירה כמו "לא ידוע על ביקוש באמצע השבוע", לנסיעות מבני ברק לירושלים, היא כמו לומר שהחרדים בבני ברק מקפידים לנסוע בעיקר לנס ציונה או למג'דל שמס, ואין להם קשר רציף בימות השבוע עם העיר ירושלים.

בנוסף, חשוב לשים לב: לאיש אין ספק כי על ציבור תושבי בני ברק להתאזר בסבלנות וללמוד את המהלך. המשימה של עיריית בני ברק לא קלה: חינוך קהל אורך זמן וכל שינוי דורש הטמעה והסתגלות. על כך אין חולק. אולם כאשר ההודעות המפארות את המהלך, נרשמות לזכותם של מקבלי ההחלטות בעיריית בני ברק, קשה להבין מדוע כשנשמעות טענות טבעיות לחלוטין, הבעיה מכודררת לגורמים אחרים.

בלי נת"צ על הגשר

עוד עלה מטענות התושבים, כי למרות ההוצאה הרבה – לא נוסף נתיב תחבורה ציבורית בעורק תנועה ראשי בעיר – על גשר מבצע קדש, הנמצא בגבול העיר רמת גן, ליד קניון איילון.

כעת, כאשר קווים רבים עתידים לצאת מכיוון אזור התעשייה בבני ברק ולעלות על הגשר, וכן גם קווים רבים המשרתים את העיר ויוצאים ממסוף עתידים חולפים על הגשר, נראה כי ייאלצו הנוסעים בכביש – כך טענו התושבים – להיתקע בפקקי ענק על גשר מבצע קדש, מה שיוביל לאיחורים ניכרים ולפגיעה בשירות התחבורה הציבורית בעיר.

במקרה הזה, בעיריית בני ברק טוענים, כי הבעיה עתידה להיפתר בתוך זמן קצר. "הכביש המדובר נמצא בתחום שיפוט משותף לעיריית בני ברק, רמת גן ובהמשך גם תל אביב ומתוחזק בפועל באחריות חברת נתיבי ישראל", נמסר מדוברות עיריית בני ברק.

גשר מבצע קדש בני ברק | צילום: גוגל מפות

עוד מסרה העירייה בתגובתה, כי "האזור עומד לקראת שיפוצים ושינויים גיאומטריים מרחיקי לכת, הכוללים בין היתר כניסות ומעברים חדשים לשכונת אם המושבות ולשכונה חדשה שתיבנה, שינויים אשר יקלו על עומס התחבורה באזור כולו".

לדברי העירייה, "לא נכון בשלב זה ליישם מסלול נת"צ שישתנה בתוך זמן קצר ויצור בלבול ועומס מעיק ומיותר".

ויש גם בשורות לרוכשי הדירות באזור צפון בני ברק שממתינים לאישורים תחבורתיים שמעכבים את היתרי הבנייה: "האזור צפוי לשנות את פניו לקראת אישורי הבנייה לתב"ע 572 ולאחר מכן יתקבלו החלטות בנושא על ידי הגורמים הרלוונטיים".

כתיבת תגובה