נפגעתם מטיל או מהתפרעות – מה זכויותיכם?

בימים אלו אנו עדים לפעולות איבה המתבצעות על ידי ארגוני הטרור כנגד אזרחי ישראל, ולמהומות בתוך הערים בישראל, ובמסגרתם אנשים רבים נפגעים ונפצעים וגם ניזוקים ברכוש. אז אם חלילה נקלעתם לסיטואציה שכזו וניזוקתם, מה הפיצויים המגיעים לכם, ואילו זכויות ניתן לקבל? באמצעות עו"ד נחמי מייזליש-וולק, נעשה סדר בדברים

בית שנפגע באחד מסבבי הלחימה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 את מי אוכל לתבוע אם נורה לעברי טיל?

אדם שנפגע מפעולת איבה "רחוקה" כגון פגיעה עקב טיל ששוגר, כאשר זהות הפוגע אינה ידועה לו, ניתן לתבוע בתביעה נזיקית את הרשות, שייקבע לגביה כי היא האחראית  לפעולת האיבה במעשה או במחדל (בדרך כלל, באירועים כמו אלו להם אנו עדים בימים אלו, הנתבעת היא הרשות הפלסטינית בשטחה פועלים ארגוני הטרור, הן בגין רשלנותה שלה והפרות חובות חקוקות על ידיה והן בגין "עצימת עיניים" לנעשה בשטחה על ידי ארגוני טרור). בתביעה זו, בנוסף לראשי הנזק ה"רגילים" הכלולים בתביעת נזיקין, ניתן לתבוע גם  פיצויים עונשיים.

את מי אוכל לתבוע אם נפגעתי מאבן או מירי למשל, בזיקה לפעולת איבה?

אם זהות הפוגע ידועה, כמו למשל במקרה של תקיפה אישית שנעשית ברחוב על ידי חפץ או כלי נשק, ניתן לתבוע (בנוסף לתביעת הארגון האחראי השולח -במידה ויוכח כי קיים ארגון כזה) את הגורם התוקף עצמו, בתביעה נגררת להליך הפלילי (ככל שהליך זה מתקיים) או בתביעה נזיקית, ככל שלא קיים הליך פלילי נגד התוקף.

האם אני זכאי לתגמולים מהמדינה עקב פגיעתי בפעולת איבה?

כן, אם נפגע איבה הוכר ככזה,  ניתן  להגיש גם תביעה לפיצויים ולשיקום באמצעות המוסד לביטוח לאומי בהתאם לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה (התש"ל-1970).

בן משפחתי נפגע ונהרג מפעולת איבה ועקב כך נגרמה לי נכות נפשית, האם יש לי זכות לקבלת פיצויים?

התשובה לכך לרוב חיובית. שאריו של המנוח נכנסים בנעליו ויכולים לתבוע במסלולי התביעה שצוינו קודם. בית המשפט יקבע מי מהתובעים הם הניזוקים הישירים (התלויים בדרך כלל ויורשי העיזבון) ומי יחשבו כניזוקים המשניים (בני משפחותיהם של המנוחים הכוללים הורים, אחים ועוד). בהתאם לדרגת הקרבה, בית המשפט יקבע את זכאותם ואת שיעורם של הפיצויים – בהתאם לראשי הנזק המפורטים בתביעה.

כמו כן, ישנה זכאות לשארי המנוח לתבוע  תגמולים  ושיקום בתביעה למוסד לביטוח לאומי. שאריו של נספה בפעולות איבה זכאים לקבל סיוע רפואי, סיוע חברתי נפשי הכולל גם הוצאות רפואיות, נסיעות לטיפול רפואי, השתתפות במימון תרופות וצרכים סיעודיים, ביטוח מפני מחלה, השתתפות ברכישת אביזרים שונים (נעלים אורתופדיות, עדשות ראיה, לחצן מצוקה ועוד).  בני משפחה של נספה יכולים להיות זכאים בהתאם לתנאים, לשיקום מקצועי, שיקום תעסוקתי, עזרה ברכישת רכב וסיוע בדיור ועוד.

ביתי נפגע כתוצאה מפעולת איבה, אני זכאי לפיצוי?

התשובה לכך חיובית. בהתאם לחוק מס רכוש וקרן פיצויים (התשכ"א 1961), את הפיצויים בעבור  נזקי הרכוש אשר נגרמו כתוצאה מפעולת איבה, ניתן לתבוע מהמדינה וזאת מעבר לכיסויים ביטוחיים פרטיים שרכש הנפגע (במידה והפוליסה שרכש כוללת פיצויים בגין פגיעות איבה).

לא נפגעתי בגופי, אבל נפגעתי בנפשי לאחר שראיתי בן משפחה נפגע – האם  אני זכאי לפיצוי?

בתביעות הנזיקין המתנהלות בבית המשפט ניתן לקבל פיצוי וזאת בהתאם להלכת אלסוחה (רע"א 444/87), הלכה אשר קובעת כי מי שנפגע בנפשו (גם עקב פעולות איבה) ובהתאם לעמידה בתנאים יוכל לקבל פיצוי כאמור. הזכאות לפיצויים במקרה זה, תיבחן  בהתאם לדרגת הקרבה המשפחתית, מידת ההתרשמות מאירוע האיבה שהייתה לנפגע, בהתאם לקרבת הנפגע לזמן ולמקום האירוע וכמובן בהתאם לנכות הנפשית הממשית והניכרת, עקב החשיפה לנזק שנגרם לבן המשפחה.

האם אוכל לתבוע את פוליסות הביטוח שברשותי בגין מעשה איבה?

מענה לשאלה זו תינתן לאחר בחינת הפוליסות הקיימות ברשות הנפגע. לרוב, הפוליסות מחריגות פיצויים בעניין זה, אולם ככל שהנפגע רכש הרחבה לכיסוי, הנוגעת למעשי טרור ואיבה, אז יוכל לתבוע פיצויים באמצעות פוליסות אלה ובכל מקרה ראוי כי עורך דין המתמחה בנזיקין ובביטוח יבחן הזכאות בכל מקרה ומקרה.

*אדגיש כי כל האמור בטור זה, אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין לראותו ככזה ועל נפגע לפנות למשרד המתמחה בדיני הנזיקין והביטוח- לצורך מיצוי זכויותיו.

הכותבת היא שותפה ומנהלת מחלקת נזיקין במשרד חדד רוט שנהר ושות'

כתיבת תגובה