נתראה בדיוטי: הח"כים מתגעגעים לחו"ל

בעקבות לחץ ועדת הכלכלה – מתחם המזון בנתב"ג ייפתח • הוועדה אישרה להאריך את התקנות המסדירות את ההגבלות שיחולו על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הקורונה וכן את התקנות על הגבלות בתחום התחבורה • במהלך הדיון בנושא התחבורה טען ח"כ טופורובסקי כי מ"מ מנהל הרשות הארצית לתח"צ מסרב לדבר איתו • היו"ר מרגי: "אם המנכ"ל לא יתערב זו תהיה מטלה אחרונה שנעשה בשביל משרד התחבורה"

דיוטי פרי, נתב"ג | צילום: נעם פנטון רבקין, פלאש 90

יבוטל האיסור להגיע לשדה התעופה, מתחם המזון ייפתח, ובקיצור – "נתראה בדיוטי", כפי שבירכו אתמול הח"כים בוועדת הכלכלה אלה את אלה. מתגעגעים לחו"ל, כנראה.

זה אירע כשהוועדה אישרה אתמול את הארכת תוקפן של התקנות המגבילות את הפעילות בתחומי התחבורה והתעופה. יודגש כי תקנות הגבלת הפעלת שדות תעופה וטיסות עוסקות בהגבלות הכלליות שהוטלו על הענף בתקופת הקורונה, בהן החובה לבצע מדידת חום לפני הכניסה לשדה התעופה והאיסור לעלות למטוס ללא מסיכה, והן הוארכו עד 11 בנובמבר 2020. התקנות אינן עוסקות באיסור הטיסות בתקופת הסגר.

כבר בפתח הישיבה הודיעה נציגת משרד הבריאות, עו"ד טל פוקס, כי "ההגבלה על יציאה משרד התעופה בתקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי הוארכה רק עד מחר בחצות, והוחלט שלא להאריך את ההגבלות על יציאה לשדה התעופה. מחמישי בחצות אפשר לצאת לשדה". היו"ר מרגי הזכיר כי אין בכוונתו להאריך את תקנות הפיקוח על איסור הטיסות, ובירך על ההצרה. "אם לא הייתה ההצהרה הזו יכול להיות שלא הייתי מאשר את התקנות", אמר.

כמו כן, היו"ר מרגי דרש התייחסות לדרישת הוועדה בישיבות הקודמות, בדבר פתיחת מתחם המזון בנתב"ג. מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, אמר: "סיירתי בשדה עם מנהלי נתב"ג וקבענו מתווה ליישום הנוהל של מנכל משרד הבריאות ואפשר להתקדם מבחינתנו. קיימתי דיון מסודר בשדה עם מנהלי השדה וקבענו איך זה יתבצע. מבחינתנו יש מתווה מוסכם לפתיחת מתחמי המזון. מפעילי השדה יגישו לנו אישור בכתב להפעלת מתחמי הסעדה ואנחנו נאשר. ואנחנו נאשר".

שלמון הוסיף כי יאושר לפתוח 40 שולחנות. סמנכ"ל המסחר של רשות שדות התעופה, יורם שפירא, אמר כי הדבר מקובל על רש"ת. היו"ר מרגי בירך על ההסכמות. כאמור, בתום הדיון אושרו התקנות באשר להתנהלות בשדות תעופה ובטיסות בתקופת הקורונה, וחברי הוועדה בירכו זה את זה: "נתראה בדיוטי".

תחבורה תחת סגר

כמו כן אושרה הארכת ההגבלות בתחום התחבורה, שקובעות בעיקרן כי מספר הנוסעים בכלי תחבורה לא יעלה על 50% מהקיבולת שלו, עד 12 בנובמבר 2020. במסגרת ההארכה קיבלה הממשלה את דרישת הוועדה והוסיפה מנגנון לוויסות הקיבולת גם ברכבת הקלה בירושלים. המנגנון קובע, כי אם ביום מסוים יעלה מספר הנוסעים ברכבת הקלה על 50% מהקיבולת – ביום שלמחרת יבוצעו שינויים תפעולים בהם הגדלת מספר הנסיעות או ביטול עצירה בתחנות מסוימות. עוד אושר להטיל על רכבת ישראל אחריות לוודא שהנוסעים שעולים לרכבת הזמינו כרטיס מראש, במסגרת ויסות כמות הנוסעים.

נציג משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, הוסיף כי דרישות נוספות של הוועדה הוטמעו בתיקון, התאמת היקף הסמכויות של הסדרנים,  הטלת אחריות על רכבת ישראל לוודא שהנוסעים שעולים לרכבת הזמינו כרטיס מראש, במסגרת ויסות כמות הנוסעים וחיוב המפעילים לפרסם את התקנות וחובת עטית מסיכה ושמירת מרחק גם במדבקות על כלי התחבורה הציבורי.

היו"ר מרגי התייחס להצעה של משרד התחבורה באשר לוויסות, ואמר כי הדבר יפגע בנוסעים. שדמי השיב כי במערכת פתוחה אין יכולת לבצע ויסות במהלך היום. היו"ר מרגי דרש מהמשרד למצוא לכך פתרון בשבועיים הקרובים.

ח"כ תמר זנדברג התייחסה לצמצום במספר האוטובוסים ושאלה האם נשקלה האפשרות לגייס אוטובוסים מחברות ההיסעים. ממלא מקום מנהל רשות התחבורה הציבורית, רן שדמי, אמר כי נעשה שימוש בחברות ההסעים כבר מחודש יולי, וכי המשרד מגובה תקציבית עד סוף יולי וידון עם אגף התקציבים באוצר באשר להמשך.

עוד עלה נושא החובה להעסיק סדרנים לשמירה על התקנות. היו"ר מרגי וחברי הוועדה הביעו חשש מכך שהסדרנים, שאין להם סמכות אכיפה, ילבשו מדים של חברות התחבורה הציבורית והדבר יטעה את הציבור. נציג הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, אמר כי מדובר בעיקר בסיטיפס והוסיף כי הפקחים יענדו תג פקח קורונה. הוא הוסיף כי מדובר בנטל כלכלי כבד על סיטיפס בתקופת הקורונה. היו"ר מרגי אמר בתגובה, כי כל הקורונה זה נטל כבד על הציבור ודרש למצוא לכך פתרון.

במהלך הדיון שב והזכיר יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי, כי שרת התחבורה עדיין מונעת מאנשי המשרד להיפגש איתו. לאחר מכן טען ח"כ טופורובסקי כי מ"מ מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מסרב לדבר איתו באולם ודרש הסברים. בעקבות זאת התעוררה סערה והיו"ר מרגי הודיע כי ההתנהגות של משרד התחבורה מול נבחר ציבור שקיבל תפקיד ונלחם בתאונות הדרכים אינה מקובלת עליו. "אם מנכ"ל המשרד לא יתערב וייתן הנחיות להיענות לפניות של יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים אני אתבע את עלבונו וזו תהיה המטלה האחרונה שהמשרד יקבל מהוועדה", הבהיר היו"ר מרגי.

כתיבת תגובה