סוער בוועדת הכלכלה: האפודים הצהובים בחדר הוועדה

דיון סוער על יוקר המחיה וגל ההתייקרויות במשק: אבי גבאי נכח בישיבה ויצא ממנה – פולקמן גינה את יציאתו • מחאת האפודים הצהובים הגיעה לכנסת: הפגנה מול קרית הממשלה במוצ"ש • סיקור מקיף – היישר ממשכן הכנסת

האפודים הצהובים נכנסו לדיון ואיימו בהפגנות ענק | צילום פישל רוזנפלד

"הממשלה איבדה שליטה על יוקר המחיה; יוקר המחיה מתפוצץ; גל עליות המחירים מוכיח שהכותרות על 'רפורמות' לא מחזיקות מים; אפשר לשנות את המגמה ולחתוך את חשבונות החשמל של כל משפחה בישראל ב 20% – תאזרו אומץ ותורידו את מחיר הגז", את הדברים הללו השמיע הבוקר יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, בדיון שנערך הבוקר בוועדת הכלכלה בכנסת בעקבות גל ההתייקרויות.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

מאוחר יותר יצא מהדיון וזכה לגינוי מצד חבר הכנסת פולקמן שאמר כי גבאי "בא לתת הופעה לעיתונאים והלך".

קודם לכן, נפתחה הישיבה בדברי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, שאמר כי "ראש הממשלה היה פה בשימוע והבטיח כי מתווה הגז יגרום להוזלה במחירים לאזרחי ישראל ומהתקווה הזו אין כלום. הגיע העת שהמדינה תבחן לפתוח את ההסכם של המתווה כי מחירי חשמל גבוהים יגרמו לעליית מחירים בכל התחומים".

עוד אמר כבל, כי "העלייה הצפויה במחיר החשמל אמורה לגרור את כל המשק לעליות מחירים. העלייה המשמעותית הזו מייצרת השפעה מאוד ישירה על גורמים אחרים שמנצלים הזדמנות להעלות מחירים. וכמובן אני חושב שהגל המשמעותי (של עליית המחירים) עוד לפנינו. כי יש כאלה, שאיך אומרים, עוד טיפל'ה מתביישים".

אבי גבאי, שנכח בדיון אמר כי "בפעם הקודמת שהופעתי בפני ועדת הכלכלה בדיון על סעיף 52, הייתי השר להגנת סביבה, היחיד שהתנגד למתווה הגז. אמרתי כאן בדיון שדברים שיוצאים לא מאוזנים נוטים להתפרק. מתווה הגז לא מאוזן כי הוא משרת רק את חברות הגז ולא את הציבור. אני יודע ומאמין שאפשר לשנות ואפשר לטפל בסוגיות האלה.

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, בדיון | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

"הנושא היום הוא יוקר המחיה. נושא כל כך חשוב לכולנו. יוקר המחיה מורכב ממה שהחברות מוכרות לנו וממה שהממשלה עושה או לא עושה עבורנו. הציבור היום תחת מתקפה של יוקר מחיה: הממשלה מתפרקת ממתן שירותים ציבוריים  ואנחנו נאלצים לרכוש שירותים פרטיים : בריאות, חינוך ועוד.

"החברות העסקיות מחפשות הזדמנויות להעלות מחירים. והן מצליחות כל עוד הרגולטור או הציבור לא מגביל אותן. אני מכיר את העולם הכלכלי בישראל מכל הזוויות האפשריות שלו. אני כלכלן, עבדתי באגף תקציבים, הייתי מנכ"ל של חברות  והייתי שר – כך שאני מכיר את המערכת מכל הכיוונים. התהליך הטבעי של השוק הוא עליית מחירים –  כזאת שהצרכנים נפגעים ממנה. ולכן יש ממשלה. ליצור כל הזמן רפורמות שיקזזו את הנטייה של השוק ויובילו להפחתת מחירים וגם יקטינו את ההוצאות לעסקים".

עוד אמר גבאי, כי ההתפרצות של יוקר המחיה אינה מפתיעה אותו, ולטענתו נובעות בעיקר מהרפורמות שמובילה הממשלה: "רובן הן כותרות ובין השורות אני רואה שאין בהן הרבה, ולעיתים הן מזיקות לציבור. אין ברפורמות שהוצגו כלום – חוץ משמים פתוחים".

ח"כ רועי פולקמן התערב בדיון ושאל: "לא הייתה רפורמה בבנקים?". גבאי השיב: "לא. תראה ברחוב, מפרסמים הלוואות. מי מפרסם הלוואות?". היו"ר כבל העיר לאבי גבאי: "אבי, עדיף שתעביר נושא. אל תדבר על מה שאתה לא מבין בו".

בדברים שהשמיעה ח"כ מיכל בירן בדיון, היא תקפה את הממשלה: "הכוונות טובות, אבל פשוט נכשלתם! שפכתם חצי מיליארד שקלים על הפחתם מכסים כשבכל תחום ההוזלה לצרכן הייתה שליש ממה שהוא היה אמור לקבל, המדינה השקיעה סכום משמעותי והמרוויחים העיקריים היו היבואנים והמשווקים. הממשלה הזו אחראית על דליפת הגז הגדולה בהיסטוריה. חברות הגז לא המציאו את הגז, הן השקיעו כסף וצריכות להרוויח, אבל בין זה לבין חזירות יש מרחק עצום", עוד אמרה כי "השיטות של נתניהו וכחלון הן נטו פופוליזם של הפחתות המכסים, כשמה שזה עושה בפועל זה גורם לפגיעה בחקלאים".

ח"כ איתן ברושי שהצטרף למתקפה, אמר כי "הממשלה וויתרה על הסמכויות שלה ומסירה אחריות מיוקר המחיה. מחירי המים והחשמל הם דוגמא מצוינת לכך. החשמל הוא הקטר שמניע את רכבת ההתייקרויות. איך יכול להיות שהממשלה ושר האוצר אומרים שהם לא יכולים לשלוט על דבר כל כך חשוב? החקלאות תמיד שילמה מחיר בוויכוח על יוקר המחיה. אני מזהיר שבוויכוח על יוקר המחיה לא יהפכו את החקלאות לשעיר לעזאזל ולא נשפוך את המים עם התינוק".

באשר לעליית מחירי החשמל אמר גבאי, "אני לא מסתכל רק על מה גרם לעלייה של 8% אלא האם אפשר להוריד את המחיר. אפשר להוריד את מחיר החשמל ב20%. וכאן הנושא פשוט – הגז הטבעי הוא במחיר של 6 דולר במקום חצי ופחות. חייבים להוריד את מחיר הגז. זה יוריד 20% במחיר החשמל. זה הפתרון המרכזי האמיתי".

דרמה זוטא התחוללה כשגבאי אמר כי "כל מתווה הגז לא מאוזן ודברים לא מאוזנים סופם להתפרק". ח"כ פולקמן התערב ושאל: "למה מעולם לא נכחת בוועדה בנושא יוקר המחיה?" אך היו"ר כבל איים להוציא אותו מהדיון.

גבאי הוסיף כי "אין ארוחות חינם. הממשלה שברחה מהתמודדות עם חברות הגז מוצאת את זה עכשיו במחירי החשמל. חשמל זה לא עוד הוצאה. זו הוצאה שכולם משלמים – עסקים, גופים ציבוריים ומשקי הבית. כשהחשמל עולה העסקים מתאימים מחירים, הגופים הציבוריים מעלים כי יש להם הצמדה. רק לצרכנים אין מנגנון הצמדה. רק לצרכן אין 'יציבות רגולטורית'"

כתיבת תגובה