סיכום שבוע של שידוד מערכות בשוק ההון

טירוף, זו המילה שלדעתי תוכל לתאר בצורה הטובה ביותר, את שעבר על המשקיעים במהלך המסחר בוול סטריט ובכלל בעולם במהלך השבוע שעבר • שבוע של תנודתיות לא שגרתית שכנראה נובעת ממלחמת הסחר סין – ארה"ב • שוק ההון סקירה שבועית

וול-סטריט | צילום: pxhere

בסקירה הקודמת הזכרתי את העובדה שאנחנו נהיה בשבוע של פקיעות אופציות חודשיות ואנחנו נראה את אזור המחירים של בין ה – 2,800 נק' ל – 2,900 נק' שככל הנראה 'ידבר' חזק ובדיוק כך קרה.

התנודתיות הורגשה בכל יום ובכל רגע במהלך המסחר ובעיקר חוסר הוודאות. פתחנו את שבוע המסחר עם ירידות ביום שני ואז הגיע לו יום שלישי שעם פתיחת המסחר החל לו ראלי של כמעט 2% במדדים על רקע הודעת ה'התקפלות' האמריקאית של דחיית העלאת המכסים על מוצרים סינים לחודש דצמבר 2019.

מי שחשב שאנחנו שוב הולכים לקראת עליות, התבדה ביום רביעי כאשר המדדים ירדו בעד כ – 3% על רקע היפוכי תשואות האג"חים ארוכי הטווח, על פני תשואות האג"חים קצרי הטווח, שמיד נרחיב עליהם, ושוב חזר השוק לעליות בימי חמישי ושישי של עד 1.5%.

אין ספק שמדובר על מצב קיצוני. מדדים לא אמורים לעלות ולרדת בכל יום באחוזים גבוהים כל כך, מדד, כמו מדד, אמור לכאורה לנוע בצורה 'כבדה' יותר ולא כך הדבר בימים האחרונים. זה מעיד על דבר אחד, על עצבנות בעיקר וחוסר הוודאות שלא נותן למשקיעים מנוח.

בכלל, על מה כל המהומה האחרונה –דיברנו בסקירות האחרונות על מלחמת הסחר שמסרבת להסתיים ורק מחריפה עם הזמן, על הורדת הריבית האחרונה והנאום שלא כל כך 'הלך', בלשון המעטה, ליו"ר הבנק המרכזי ובשבוע האחרון המשיך עם הלחץ מכיוון שוק האג"ח.

בתקופה האחרונה, אנחנו רואים את מחירי האג"ח הממשלתיות עולים ואת תשואות האג"ח יורדים ברצף חזק ללא מעצורים. עד שלאחרונה, תשואות האג"ח ארוכות הטווח של ה – 10 שנים ושל ה – 30 שנה, החלו לרדת מתחת לרמת תשואות האג"ח קצרות הטווח של השנתיים.

בגדול, מדובר על מקרה שהוא פחות שכיח, אך הוא חזר על עצמו מספר פעמים בהיסטוריה. כל פעם זה קרה לפני ירידות מחירים חזקות או משברים.

העובדה שראינו היפוך בתשואות, מראה על כך שהמשקיעים צופים מיתון בטווח הקצר לצד הורדות ריבית (כרגע שוק האג"ח מתמחר שש הורדות ריבית במהלך 2019 ו – 2020), ולכן הם מעדיפים לשים את כספם באיגרות חוב ארוכות יותר, אפילו במחיר של תשואות נמוכות יותר, אך מאידך ההשקעה תיחשב ל"בטוחה" יותר.

במידה והתשואות ימשיכו לרדת גם השבוע, הדבר יוסיף ללחוץ על השווקים ולא מן הנמנע שנראה עוד ירידות.

במידה ותהיה התמתנות ותיקון מעלה של התשואות, לא מן הנמנע שנראה עליות במדדים לצד, כמובן, נתוני מאקרו נוספים.


תשואות האג"ח האמריקאי ל – 10 שנים

מבחינת רמות המחירים בשוק, גם ב – S&P 500   וגם בנאסד"ק ראינו עצירה על רמות מחיר חשובות ועליות לאחר בלימת המחירים. אך יחד עם זאת, מחזורי המסחר של ימי העליות נמוכים ממחזורי המסחר של הירידות והפאניקה. הנתון הזה גורם לנו לתהות לגבי ההמשך – האם אכן יש מספיק כח לקונים לעלות את רמות המחירים כלפי מעלה?

תעודת ה – SPY בטווח זמן יומי. ניתן לראות את בלימת המחיר באזור ה – 281 נק'

ניקח את הרמה השבועית בתעודת ה – SPY ונראה שבסך הכל אין שינוי ניכר ממש בין הסגירה של השבוע החולף לשבוע שקדם לו. בעיקר ניתן לראות חוסר החלטיות מובהק במסחר של השבוע האחרון.

השוק עדיין נסחר בין רמות התמיכה וההתנגדות שעליהן דיברנו בסקירה הקודמת.

רמת ההתנגדות ב – 2900 נק' חזקה מאוד וכך גם הכסף הרב שנמצא שם. באותה המידה, גם רמת ה – 2800 נק' המשמשת כתמיכה, נחשבת לחזקה מאוד וראינו אותה בהתמודדות הראשונה ביום רביעי.

פריצה של אחת מהרמות הללו עשויה למשוך לכיון הפריצה ולעליה במחזורי המסחר כאשר השוק יחצה את אותם אזורים בהם הוא נסחר כבר יחסית זמן רב.

תעודת ה – SPY בטווח זמן שבועי

מדד ה – VIXזה שהמדדים המובילים עלו בשני ימי המסחר של חמישי ושישי לא אומר שהלחץ התנדף.

אנחנו רואים את ה – VIX שאמנם ירד מן הסתם יחד עם העליות האחרונות אך הוא עדיין נסחר ברמה שנחשבת לגבוהה יחסית ונסגר ביום שישי ב – 18.5.

 

בדרך כלל, לאחר ה"פיק" הראשון ב – VIX, כפי שהיה בתחילת החודש, יכול המדד להתבסס על האזור המחזורי של ה – 15 ועד ל – 16 נק' ושם להתבסס עד למהלך הבא, בציפייה לירידות נוספות במדדים המובילים, אם כמובן יקרו.

בשורה התחתונה, אין כעת שינוי במידת החששות אצל המשקיעים וכנראה השוק ימשיך גם השבוע להיות רגיש מאוד לכל דיווח, בין אם הוא יהיה שלילי או חיובי. יש להיזהר ולא להיכנס לפזיזות.

מדד הפחד ה – VIX

מה קורה מבחינת הודעות מאקרו בשבוע הקרוב – אז בעיקרון יש לנו שבוע יחסית דליל, אבל לצד זה יש גם שתי הודעות חשובות ביום רביעי ושישי.

ביום רביעי – יפורסם לו פרוטוקול פגישת ועדת השוק הפתוח של הפד. בפרוטוקול אנחנו נראה את התמליל והדעות השונות של חברי הפדרל ריזרב מהישיבה האחרונה, שכזכור לנו, בישיבה זו החליט הבנק להוריד את הריבית ב – 0.25% ולאחר מכן נאם יו"ר הבנק המרכזי והצליח במילותיו שלו להוריד את המדדים בצורה חדה.

ביום שישי – צפוי יו"ר הבנק המרכזי ג'רום פאוול, לנאום ולשאת דברים על רקע הנתונים האחרונים ועל המשך מדיניות הבנק המרכזי בתגובה לנתונים האחרונים ולמצב הגיאו פוליטי.

לסיכום, תהיו זהירים בקבלת ההחלטות ויכול להיות שעבור לא מעט מהמשקיעים, ישיבה על הגדר תהיה ההחלטה הטובה ביותר בתנודתיות מרובה כל כך.

אם בכל זאת החלטתם לתת הזדמנויות חדשות, תנסו להתאים את התנאים בשוק לעסקה שלכם, או לחלופין נסו לאתר נכסים שפחות מושפעים מהמצב הקיים בשווקים ולא לוותר על ניתוח מעמיק, פונדמנטאלי, טכני ופסיכולוגי כאחד.

 

כל הנכתב לעיל הינו חוות דעת בלבד של הכותב ואין להתייחס לאמור כהמלצה לקנייה או למכירה של נייר ערך מסויים.

הכותב הוא מתן כהן, אנליסט ומנכ״ל ״מארובוזו – מסחר מתקדם בשוק ההון״.

מייל : [email protected]

ערוץ ה – Youtube : https://bit.ly/2zkjCYi

דף הפייסבוק : https://www.facebook.com/marubozuok/

כתיבת תגובה