'סימנט' מקימה חברה ייעודית לתחום לוחות הגבס

סימנט השלימה את רכישת פעילות יבואנית לוחות הגבס הגדולה בישראל, אונת פאן, תמורת  7.8 מיליון ש"ח | תחום לוחות בישראל הגבס, הנשלט ע"י דואופול, נאמד בכחצי מיליארד ש"ח בשנה | מדי שנה נמכרים בישראל כ-36 מיליון מ"ר של לוחות גבס

איל הכט, מנכ"ל סימנט | צילום: יח"צ

‏‏שוק לוחות הגבס בישראל נאמד בחצי מיליארד ש"ח ומדי שנה נמכרים בישראל כ-36 מיליון מ"ר של לוחות. למרות הביקוש הגובר, השוק המקומי נשלט ע"י שתי חברות בלבד, אורבונד וטמבור, המחזיקות בנתח של כ-80% מהשוק. על רקע נתונים אלה, תעשיות מספנות ישראל, בשליטת שלמי פוגל, משפחת שמלצר וסמי קצב ובניהולו של צביקה שכטרמן, דיווחה כי סימנט השלימה את רכישת פעילות יבואנית לוחות הגבס הגדולה בישראל, אונת פאן, תמורת  7.8 מיליון ש"ח. על פי ההסכם, הפעילות תמוזג לחברה יעודית חדשה שהוקמה לשם כך.

סימנט תחזיק ב-70% מהחברה ו-30% נוספים יוחזקו ע"י משפחת עותמאן. החברה החדשה עליה דיווחה מספנות ישראל  תחזיק בזיכיון יבוא בלעדי לישראל של לוחות גבס  מהמפעל של תאגיד אונת פאן בטורקיה, הנחשב לאחד המפעלים המתקדמים בעולם בתחום לוחות הגבס והפועל בטכנולוגיה גרמנית. בנוסף, החברה תייבא ארצה בלוקים לבנים (גז בטון). בנוסף, בכוונת סימנט לנצל את יתרונותיה הלוגיסטיים ולהקים שלושה מרלו"גים שישרתו את לקוחות החברה ברחבי הארץ: במפרץ חיפה, בניצני עוז ומרכז נוסף בדרום הארץ.

"סימנט נערכת לזינוק בביקושים לחומרי בניה, גמר ולוחות גבס. זאת על רקע שיא בהיקף התחלות הבניה והצפי לגידול בביקושים בשנים הקרובות", אמר איל הכט, מנכ"ל יבואנית המלט סימנט על רקע הקמת החברה החדשה בתחום לוחות הגבס עליה דיווחה לבורסה תעשיות מספנות ישראל. הכט מעריך כי בשנים הקרובות הביקוש ללוחות גבס ימשיך לגדול הודות לגידול בהתחלות הבניה ולהכנסת טכנולוגיות ייצור מתקדמות, שיפור החומרים ונוחות השימוש.

"במגדלי המשרדים הבניה היא ברובה מעטפת בטון וזכוכית. ככל שימשך הגידול בבניית בנייני משרדים נמשיך לראות גידול בביקוש ללוחות גבס המשמשים להנמכת התקרות, בניית תקרות אקוסטיות, חלוקת החלל, בידוד הרעשים ואלמנטים עיצוביים בהם נעשה שימוש גובר בגבס. בדירות למגורים נמשיך לראות גידול בביקושים ללוחות גבס המשמשים לעיצוב פנים הדירות, לבניה קלה ומהירה ותוך שימוש בפיתוחים יחודיים שאינם קיימים בחומרי בניה אחרים. זאת בנוסף להתרחבות הביקוש ללוחות גבס כתוצאה מהדרישות התכנוניות של דירות מודרניות, לרבות העיצוביות, וההתאמות לדרישות הלקוח".

על פי נתוני בנק ישראל שעודכנו בשבוע שעבר, היקף שטח התחלות הבניה בישראל עמד ברבעון הראשון של השנה על כ-5.1 מיליון מ"ר. מתוכם כ-3.7 מיליון מ"ר בתחום הבניה למגורים וכ-1.4 מיליון מ"ר בבניה אחרת ובכלל זה משרדים, מחסנים תעשיה ועוד. מדובר בזינוק של כ-47% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ושל כ-10% לעומת הרבעון האחרון של 2021. נתונים אלו מצטרפים לנתוני הלמ"ס ולפיהם בין החודשים אפריל 2021 למרץ 2022 מספר התחלות הבניה של דירות חדשות עמד על קרוב ל-69,000. שיא של 30 שנה והצפי הוא שמספר התחלות הבניה יעמוד בסוף השנה על כ-80,000 יחידות דיור.

על פי ההערכות, היקף השימוש בלוחות גבס הינו ביחס של 2.5 מ"ר לוחות גבס לכל מ"ר דירה כאשר בדירה של כ-100 מ"ר נעשה שימוש, בממוצע, בכ-250 מ"ר לוחות גבס. במשרדים היחס הוא  גדול יותר, 3.5 לאחד,  ובמשרד בשטח של כ-100 מ"ר נעשה, בממוצע, שימוש בכ-350 מ"ר של לוחות גבס.

סימנט, בניהולו של איל הכט, החלה לפעול בשנת 2016 על רקע החלטת ממשלת ישראל לפתוח את שוק המלט לתחרות, אחרי עשרות שנים של שליטה מונופוליסטית. כיום החברה מחזיקה בנתח של למעלה מ-15% משוק המלט בישראל העומד על כ-10 מיליון טונות בשנה.

הכט התייחס גם לשוק הריכוזי של לוחות הגבס, תחום המגלגל כחצי מיליארד ש"ח בשנה והנשלט ע"י שתי חברות. "עד כניסתה של סימנט לפעילות, שוק המלט היה שוק מונופוליסטי ונשלט ע"י נשר. כניסת סימנט לתחום הובילה לתחרות אמיתית ולהורדה של עשרות אחוזים במחירי המלט והבטון, כמו גם להקמתם של עשרות מפעלי בטון קטנים. על רקע הגידול הצפוי בביקושים ללוחות גבס, אנו מתכוונים לפתוח גם את השוק הזה לתחרות ולהוביל את אותה מהפכה צרכנית כפי שעשינו בתחום המלט", אומר הכט.

כתיבת תגובה