סנקציות כלכליות? ארה"ב מול האיחוד האירופי

האיחוד האירופי לא ממהר לאמץ את הסנקציות הכלכליות נגד משטר האייתולות ושרי החוץ של האיחוד, גרמניה, צרפת ובריטניה יצאו בהצהרה משותפת ולפיה הם מצרים על החלטת טראמפ לנקוט בהשבת הסנקציות נגד איראן. "נתניהו וטראמפ מבודדים", הגיבו באיראן על פרסום הסנקציות

לא ממהרים לתמוך במהלכי טראמפ. דגלי האיחוד האירופי וארצות הברית | צילום: Zbitnev, שאטרסטוק

באיחוד האירופי מגנים את הכרזתו של מייק פומפאו, דובר הבית הלבן על החלטת הנשיא טראמפ להשיב את הסנקציות נגד איראן. שרי החוץ של גרמניה, צרפת ובריטניה כתבו הצהרה משותפת עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, "אנו מביעים צער עמוק על ההטלה המחודשת של הסנקציות על ידי ארה"ב", כתבו.

"המדינות החברות בהסכם פועלות ועמלות למימוש המטרות שהצבנו, בעיקר כדי להבטיח שהתכנית האיראנית נשארת למטרות שלום, כפי שהובטח על ידי הסוכנות האטומית הבינלאומית ב-11 דו"חות. זה חיוני לביטחון של אירופה, של האזור ושל העולם כולו. אנחנו מצפים מאיראן להמשיך ליישם בצורה מלאה את מחויבויותיה תחת ההסכם.

"הסרת הסנקציות הקשורות בגרעין היא חלק מרכזי בהסכם – מטרתה ליצור השפעה חיובית לא רק על קשרי המסחר והכלכלה עם איראן, אלא חשוב מכך – על חייהם של בני העם האיראני. אנחנו נחושים להגן על בעלי עסקים אירופיים שקשורים בעסקים לגיטימיים מול איראן, בהתאם לחוק האירופי ולהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם. לאור זאת האיחוד האירופי החליט להכניס לתוקף את 'החוק החוסם' ב-7 באוגוסט, כדי להגן על החברות האירופיות שעושות עסקים עם איראן מפני הסנקציות האמריקניות שהוטלו מחוץ לאזור השיפוט שלה.

"המדינות שנותרו חברות בהסכם הגרעין התחייבו לפעול, בין היתר, לשימור ולטיפוח של ערוצים כלכליים פתוחים ופעילים מול איראן, ולהמשיך ביבוא נפט ודלק ממנה. בנושאים אלה ואחרים, העבודה שלנו נמשכת, לרבות מול מדינות שלישיות המעוניינות לתמוך בהסכם ובשימור קשרים כלכליים עם איראן. המאמצים הללו יתעצמו בשבועות הקרובים.

"שימור הסכם הגרעין עם איראן הוא עניין של רחישת כבוד להסכמים בינלאומיים, וכן של ביטחון בינלאומי", סיכמו השרים בהצהרתם המשותפת.

במקביל, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הגיב הבוקר בראיון ל'אל מיאדין' כי הוא אינו מבוהל מהחלטת ארה"ב לחדש את הטלת הסנקציות. "אני בטוח שנתגבר על השלב הרגיש הזה ממש כפי שהתגברנו בעבר. הסנקציות האמריקניות עלולות לעשות לנו בעיות, אך נתגבר עליהם. עלינו לעמוד על המשמר, כי וושינגטון מפעילה לחץ פסיכולוגי על מנת להשפיע על השווקים באיראן".

זריף תהה: "יום אחד האמריקנים אומרים שהם מעוניינים לנהל איתנו משא ומתן, ולמחרת הם מאיימים שיעשו משהו שהעולם לא ראה בעבר. זה נועד להשפיע על דעת הקהל.

"המשימה שלנו היא לעמוד בפני כל הלחצים שמוטלים עלינו מצד ארה"ב, ישראל וסעודיה, הזוממים להשמיד את איראן. טראמפ, נתניהו ובן סלמאן מבודדים", אמר בהתייחסו ליורש העצר הסעודי. "אם ארה"ב תראה שהיא ראויה לכך, ניתן לה זמן למו"מ".

כתיבת תגובה