סערה בדאבל-בורגר: המסעדה הכשרה פתוחה בשבת כרגיל

שערוריה: מסעדת מקדונלד'ס הכשרה בדיוטי פרי – פועלת בשבת באישור ובכשרות הרבנות הראשית • ההפעלה, בשינויים מינוריים בלבד בחימום האוכל ובהשגחה צמודה לאורך השבת – אך ללא כל שינוי בגביית התשלום • האם הדיוטי פרי נחשב כשטח הפקר ופטור מחובת שמירת השבת הנהוגה בכל המסעדות בישראל? • וגם: מה תענה הרבנות לבג"ץ בשאלה מדוע לא תאפשר למסעדות המעוניינות לפתוח בשבת ולקבל את התשלום מראש או בדיעבד?

'שטח הפקר' אחרי בדיקת דרכונים | אילוסטרציה: יוסי זליגר, פלאש 90

מסעדות, שבת וכשרות, הילכו השלושה יחדיו? "נכנס ל'דיוטי פרי' ניגש למקדונלד'ס ומתלבט.. נזכר שיום שבת היום ומשום מה רשום 'כשר' והם עובדים.. לא מבין את הסיפור.. מתחיל לתשאל, רואה משגיח… שואל אותו :"מה קורה פה?" עונה לי בקצרה: "המקום כשר החלקה הזו נחשבת חו"ל".

במילים אלו פותח גולש ברשת החברתית, פוסט שפרסם בדף הפייסבוק של 'אני שולמן' ועורר הרבה דובים מרבצם. בפוסט מתאר האיש לדאבוננו את חילול השבת שלו עצמו בשבת האחרונה, עת שהה בטרמינל 1 בנתב"ג.

הכותב התלבט האם לאכול בסניף מקדונלד'ס שהיה פתוח בשבת, עם תעודת כשרות ולו רק בגלל תחושתו שמדובר במשהו "לא כשר". "אני מתבלבל לרגע", הוא כותב ומציב שורה של סימני שאלה, "כשר? עובדים? בשבת? בישראל?!". משגיח הכשרות שהיה במקום ענה לו בביטחון, "כן הסניף כשר התנורים דולקים לפני השבת".

השיחה הופכת לדו שיח של חרשים, כאשר הבחור מבין בהגיונו הבריא, שאין דבר כזה מסעדה שפתוחה בשבת, עם הכשר רבנות ומשגיח הכשרות הניצב במקום, מתעקש שכך הוא הדבר ואף מודה בעצמו, שיש בכך משום חילול השם.

לטענת כותב הפוסט, יש שלט 'כשר', בשביל ציבור יהודי שמחפש כשרות. אבל מה שהם לא יודעים, זה שהמקום עובד בשבת, כי המסעדה נמצאת ב"חו"ל". לדבריו, "מי שהוא יהודי מאמין שומר שבת, סביר להניח שלא יטוס בשבת, אז לא יתקל במקרה הזה ולא ישאל פתוח בשבת? כי רשום כשר!".

פעם ראשונה כבר 16 שנה

ראוי להוסיף, שאת התנורים הפועלים במקום בשבת, אישרו רבני מכון צומת, כך דיווח 'כיפה' לפני כחודש וחצי, זאת לאחר קבלת הזכיינות של מקדונלד'ס, לתפעול החנות בדיוטי פרי בטרמינל 1 בנתב"ג, בחודש אוגוסט 2019.

בדיווח נכתב עוד, "בפעם הראשונה" ולבקשת נציגי הרבנות הראשית, אישרו השבוע רבני ומהנדסי מכון צומת, את התאמת מכשירי החשמל והחימום, בסניף מקדונלד'ס בנמל התעופה בן גוריון, לשבת. האישור התקבל, לאחר שמכון צומת ערך סיור הלכתי-טכני במטבחי מקדונלד'ס, לבדיקת היתכנות שימוש במכשירי מטבח, לצורך חימום אוכל מוכן בשבת ללא חילולה.

במקום ביקרו המהנדס הראשי של מכון צומת, יוני בן דוד ועמיתו דניאל שינשינסקי, בדקו את המכשירים, גילו את הקשיים הפוטנציאליים בהפעלתם בשבת והביאו את הפתרונות: במקררים לא יותקנו רגשי דלת וטמפרטורה לצורך למעקב ולהתראה; המדפים בארונות החימום, המתפקדים כפלטות לשמירת חום, יעבדו ברצף מכניסת שבת עד ליציאתה ובמכשירים אחרים דרשו כיסוי ונעילה של מתגי ההפעלה וכפתורים אחרים בשבת, זאת כדי למנוע שינוי כלשהו באמצע השבת.

הרב מנחם פרל ראש מכון צומת אמר ל'כיפה', כי מבחינת הכשרות ההלכתית טכנולוגית, אין פער משמעותי בין מטבחים של בתי מלון, למטבח של מסעדה. "הסיטואציה איננה פשוטה, כיוון שהמקום פועל בשבת. אך וידאנו כי המכשירים שבמקום, פועלים כדת וכדין בשבת והעיקר – במקום לא יתקיים בישול בשבת, דבר שיטריף את כל הכלים ולא יאפשר לציבור לאכול במקום גם בימות החול".

הרבנות הראשית כתבה בתגובה לשאלות 'ביזנעס', כי במענה לשאלות באשר למתן הכשרות לחנות מקדונלדס בנתב"ג הפתוחה בשבתות: "מדובר בהסדר הקיים למעלה מ-16 שנה, (אשר אושר על ידי הרבנים הראשיים דאז), הקיים אך ורק באולם הנוסעים היוצאים בשדה התעופה, לאחר עמדת החתמת הדרכונים (שטח הטיסות היוצאות).

"במסגרת ההסדר, ניתן לבית עסק אשר נדרש להיות פתוח בשבת, כחלק מתנאי הזיכיון, אישור לפעול במתכונת הקיימת בבתי המלון ברחבי הארץ, בהם האוכל מוכן בערב שבת ומחומם בתנורים. יודגש, כי כלל הבישולים מתבצעים טרם כניסת השבת ותפעול החנות באופן שוטף, מתבצע על ידי עובדים שאינם יהודים, תוך פיקוח כשרותי במהלך השבת, של הרבנות לכשרות ארצית".

ביזנעס תוהה האם הגדרה הלכתית חדשה, מעמידה שטח הנמצא מחוץ לעמדת בדיקת הדרכונים כמקום הפקר, בו אין חובה לשמור את השבת? מלבד זאת, אם זה הסדר בן 16 שנה כתגובת הרבנות, או "לראשונה" כפרסום כיפה.

מלונות כן, מסעדות לא

נוסיף, כי לפני כחודשיים החליטה מועצת הרבנות הראשית לישראל, כי לא תאפשר למסעדות המחזיקות תעודת כשרות מטעמה, לפעול בשבת, במתכונת הדומה לבתי מלון. את ההחלטה כתבה מועצת הרבנות, כתשובה לערר שהגיש יהונתן ודעי, בעל מסעדת באב אל ימן, הפועלת בשכונת רחביה בירושלים.

ודעי מבקש לאפשר לו לפתוח את המסעדה בשבת, תוך גביית תשלום מראש או לאחר השבת וללא כל חילול שבת בבישולים ובהכנות.

ודעי כבר הגיש עתירה לבג"צ בנושא, באמצעות תנועת נאמני תורה ועבודה ועו"ד אלעד לוביץ לטענתם, כך נכתב בעתירה, בכל העולם כמעט ישנה אפשרות לסעוד סעודת שבת ולסדר את התשלום לפני או אחרי השבת. דווקא בישראל ובירושלים, הרבנות הראשית מונעת את הפתרון הזה.

לטענת ודעי האוכל שהוא מגיש בשבת, כשר מבחינת ההלכה היהודית והוא מוכן לעבוד תחת פיקוח הרבנות הראשית, בדומה לבתי מלון. ברבנות הראשית טוענים, כך נכתב ב'דה מרקר', כי דחיית הערר נעשתה, בשל החשש כי למסעדה יגיעו יותר סועדים מאשר כמות האוכל שהוכנה מראש לפני השבת, דבר שיגרור בישול אוכל בשבת, האסור לפי ההלכה היהודית. לטענת המועצה, בתי מלון נערכים מראש לכמות הסועדים, ולכן לא קיים חשש כזה.

ברבנות הראשית ציינו, כי ישנו קושי לפקח על משגיחי הכשרות בעצמם בשבתות. כיום, מעל כל משגיח כשרות, ממונה מפקח כשרות מטעם הרבנות, אך בשבתות, טוענים ברבנות, יהיה קשה להשתמש באותם מפקחים.

כעת לאחר הפרסום על פעילות סניף מקדונלד'ס הכשר בשבת, לא ברור כיצד יגיבו ברבנות הראשית לעותר, או לשאלות שופטי בג"ץ.

כתיבת תגובה