סערה בחב"ד: ההידורים מול מחירי העופות

בחב"ד מקפידים על 'שחיטת ליובאוויטש' בלבד • אך בשחיטת הג"ר מרדכי ביסטריצקי רב הכשרות בצפת ורב קהילת חב"ד בעיר – המחירים כלל לא זולים, דבר שהביא להתרעמות • הגר"מ ביסטריצקי: "אם אוריד הידורים בתמורה להוזלת המחיר – אחטא למטרה"

סכין שחיטה | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

האם שחיטת ליובאוויטש – שם קוד לכל ההקפדות של האדמו"רים מחב"ד לדורותיהם – אינה כוללת הידורים נוספים שאמורים לייקר את מחירה?

ממכתב שמפרסם הגאון רבי מרדכי ביסטריצקי, רב הכשרות בצפת ורב קהילת חב"ד בעיר עולה, כי קיבל פניות רבות בימים האחרונים – בעיקר לאור העלויות הגבוהות של עופות לפסח, שבשחיטתו הינם יקרים יותר, ובמענה לשאלת הרבים, הוא מפרסם מכתב המפרט מדוע אינו יכול להוזיל את המחירים.

"נשאלתי ע"י כמה אברכים יראי שמים מקהילתנו, מדוע מחיר העופות שבהשגחתי אינו זול כשאר השחיטות", כותב הגר"מ ביסטריצקי. "ראשית, עלי להבהיר כי אינני מתעסק כלל וכלל בנושא המחיר, תחום השייך למשווק בלבד, אלא אך ורק בנושא כשרות ורמת הידורי הכשרות. אך למרות זאת, בגלל החשיבות שאני רואה בעזרה לציבור ובפרט לפני החג כשההוצאות מרובות, אנסה לענות ולהסביר את הסיבה לכך.

"היצרן קובע את המחיר לק"ג עוף בהתאם לרמת העלויות שלו בצוות השחיטה וההשגחה. בשחיטה שבהשגחתי אנו שמים דגש על מספר בדיקות לכל עוף ועוף, השחיטה והבדיקה הינן במתינות, עם צוות מורחב של בודקים ומשגיחים לצורך שמירה על רמה גבוהה של הידורי כשרות.

וכאן מונה הגר"מ ביסטרציקי מספר רב של הידורים הנהוגים אצלו כשהוא מבהיר כי "על ציבור אנ"ש להבין, כי שמירה על עקרונות ההידור בשחיטה אינם דבר של מה בכך. הדבר דורש עמידה נוקשה, התמדה ומקצועיות, ובעיקר, צוות השגחה מורחב, מנוסה ומקצועי. משום כך העלויות גבוהות יותר, שכן כל פרט מהנזכר לעיל (שהובא במכתבו המלא. ח"ב) מוסיף בעלויות ומעלה את המחיר הסופי לק"ג".

הגר"מ שב ומדגיש: "ברצוני להבהיר, כי אף שהמחיר הוא נושא חשוב, ובפרט למשפחות ברוכות ילדים, אם אצטרך לפעול להורדת המחיר וזה יבוא באופן וודאי על חשבון הורדת רמת הידור הכשרות, הרי שאחטא למטרה, שהיא עמידה על עקרונות הידור וכשרות השחיטה לטובת אנ"ש.

"אין לי צל של ספק", מוסיף הגר"מ ביסטריצקי, "שכאשר הציבור – שאינו בקי בסדרי השחיטה וצרכי ההשגחה – יהיה מודע אך במעט לפרטי המורכבות ולחשיבות כל פרטי ההקפדות הנ"ל, הוא יקבל בהבנה את המחיר, ולאידך כמובן שאסור לנצל את הציבור ולהפקיע מחירים".

המכתב עורר סערה בקרב חסידי חב"ד – ולא רק בעיר צפת. הסיבה לכך היא, שעד כה בדקו הרוכשים את השחיטות השונות והסתפקו בחותמת שהכריזה כי מדובר ב'שחיטת ליובאוויטש' מבלי לבדוק כל שחיטה לגופה ולחומרותיה. עתה, אומרים ל'ביזנעס' גורמים מענף הכשרות, הבדיקה הצרכנית תתמקד ביתר שאת גם בפיקוח ובהידורים הנדרשים, גם אם הדבר בא על חשבון המחיר.

כתיבת תגובה