סערת היועצת המשפטית: איתן כבל מול השרה שקד

דיון סוער והתפרצויות חקלאים על על הסכם החלב עמדו בצל הדרמה האמיתית שיצרה השרה שקד • שרת המשפטים דרשה לייצג את עמדת הממשלה במקום היועצת המשפטית דנה זילבר • למרות התנגדות השרה שקד – יו"ר ועדת הכלכלה כבל אפשר לזילבר להציג את עמדתה

המשק המשפחתי ייעלם? | צילום אילסוטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

למרות התנגדות השרה שקד – יו"ר ועדת הכלכלה כבל אפשר ליועצת המשפטית והמשנה ליועהמ"ש לממשלה, דנה זילבר להציג את עמדתה בדיון סוער על הסכם החלב. כזכור, לפני מספר שבועות התבטאה זילבר באופן שאינו מייצג את עמדת המדינה – אלא את עמדותיה-שלה, והשרה איילת שקד מחתה על התנהגות זו וקבעה כי לא תניח לה לייצג את עמדת המדינה בכנסת.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

שקד, מסתבר, נאמנה להחלטתה, והופיעה בישיבת ועדת הכלכלה שעסקה בנושא הסכם החלב, כאשר היא מצויידת מראש במכתב מיו"ר הכנסת שמכיר ליו"ר הועדה איתן כבל, כי הגורם הבכיר ביותר – קרי: השרה – אמור לייצג את המדינה. בסופו של דבר, שקד ייצגה את המדינה, ורק כשיצאה אפשר כבל לזילבר לדבר.

הדברים אירעו כאמור בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שהתכנסה היום לדיונים בנושאי חקלאות ועסקה בהסכם החלב החדש, לבקשת חברי הכנסת יצחק וקנין ודן סידה.

אל אולם הוועדה המלא הגיעו גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, וגם שרת המשפטים ח"כ איילת שקד, והיו"ר כבל התייחס לדיון הטעון בפתח דבריו ואמר: "משק החלב מעולם לא ראה ימים טובים כאלה בוועדה". עם זאת הוא הוסיף כי הדיון לא קל ולא בגלל שהשרה שקד באה לייצג את עמדת המשרד, אלא בגלל הנושא עצמו.

ח"כ וקנין אמר כי הרפתנים מקבלים היום 1.98 שקלים לליטר חלב גולמי, והמחלבות מוכרות לצרכנים מים בצבע לבן (חלב) ב-5.5 שקל לשקית וב-7.5 שקל לבקבוק פלסטיק כשהפער הוא 300%. הוא הוסיף כי הפערים במוצרים האחרים מתחילים מ-1,120% ושאל: "אז מה רוצים מהחקלאים?". הוא הוסיף כי ההסכם שנחתם הוא בניגוד לחוק החלב ואמר כי הוא יחסל את המשק המושבי. עוד הזכיר ח"כ וקנין את חוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד החקלאות, עו"ד אפרת אביאני, שכתבה מכתב חמור על ההסכם ואמר: "אלחם בהסכם הזה עד טיפת הדם האחרונה". ח"כ סידה אמר כי נשברה הנאמנות בין המשק הקיבוצי למושבי והקיבוצים חצו את הקו והצטרפו לטייקונים. הוא הוסיף: "אני מבקש לעצור את ההסכם הזה ולחכות לממשלה הבאה. משרד החקלאות לא ממלא את תפקידו".

ח"כ דודי אמסלם ביקש להתייחס לנוכחות השרה שקד ואמר כי תקנון הכנסת קובע שבוועדות הכנסת באות לידי ביטוי עמדות השרים. היו"ר כבל הגיב: "הבוקר קיבלתי מכתב מיו"ר הכנסת שמודיע לי, אחרי 20 שנה בכנסת, מה הם הנהלים. אני מכיר לא רע את הכללים וצודק יו"ר הכנסת שעמדת הממשלה נאמרת על ידי הגורם הבכיר ביותר, במקרה הזה שרת המשפטים. הוא סיים ואמר שליו"ר הוועדה יש זכות לתת רשות דיבור והוא יחליט מה נכון לעשות – וזו הסמכות שלי ואני יודע להפעיל אותה בשום שכל".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, התייחס להסכם ואמר: "העובדה שאני מגיע להגן על חוק שאני שונא אותו היא מציאות קשה. האוצר מכיר רק תאריך אחד, ה-15 ביולי 2019 בו פוקע הסדר לוקר והם יעשו מה שהם רוצים לכן עדיף הסכם על היעדר הסכם. אני לא חתום על ההסכם אבל התנועה הקיבוצית קבעה שלא ניתן ידנו להסכם ללא תנועת המושבים ומאיר צור (מזכ"ל תנועת המושבים) חתום על זה".

ח"כ וקנין העיר: "הוא מייצג את כחלון, לא אותנו". ח"כ רועי פולקמן ענה לו: "זה לא עובד ככה. הוא יו"ר תנועת המושבים, לא אתה".

היו"ר כבל אמר: "נמשיך להילחם בוועדה על המשק המשפחתי והוא על סף כליה. אעשה הכל שלא יווצר שוק חדש שהטייקונים משתלטים עליו". ח"כ פולקמן הוסיף כי הציבור הישראלי משלם מס של למעלה מ-4 מיליארד שקל כתוצאה מניהול כושל. ח"כ וקנין אמר כי החקלאים לא אשמים ובתגובה לדברים התפרצו חקלאים לדברי ח"כ פולקמן.

לקראת תום הדיון הציגה השרה שקד את עמדת המשרה ואמרה כי מדובר בהסכם מדיניות והיא לא רוצה לחוות דעתה עליו. באשר לעו"ד זילבר אמרה השרה שקד: "אמרתי שמהשנה לא תייצג את המשרד במושב הקרוב, לאחר הדברים שאמרה בוועדת החינוך. לי אין אמון שהיא תייצג את המשרד. אני אוהבת לבוא לכנסת, בשבילי זו זכות זה לא עול". היא הוסיפה: "אם הממשלה צריכה להכניס את היד לכיס כדי לקיים חקלאות היא צריכה לעשות את זה וגם אם האזרחים צריכים לשלם קצת יותר". ח"כ רויטל סויד אמרה: "המשנה לא מיציגת אותך אלא את היועמ"ש לממשלה ששלח אותה כדי לדבר, ואת סותמת לה את הפה".

לאחר מכן יצאה השרה שקד מהאולם ועו"ד זילבר התייחסה להסכם.

כתיבת תגובה